סין - יתרונות השלטון האבסולוטי

השלטון הסיני יכול ליישם את החלטותיו במהירות וביעילות רבה בהרבה מארה"ב

הבנק המרכזי של סין (PBOC) הפחית השבוע (ב') את שיעור הריבית, בפעם החמישית מאז ספטמבר, ובמקביל ל'פד', ולבנקים המרכזיים של אירופה ובריטניה. אך שלא כמו מקביליו במערב, ל-PBOC יש עוד מרחב תימרון רב, כשהוא צפוי להפחית את הריבית ב-1.27% נוספים במהלך שנת 2009.

הממשל הסיני מנסה לתמוך בכלכלה ולהאבק במיתון העולמי, בדומה לארה"ב, מדינות אירופה ויפן. גם סין מפחיתה ריביות, מעודדת את הצריכה הפרטית ומבטיחה להגדיל את ההשקעה בתשתיות. אך מעבר ליתרונות הגודל, היותה מנוע הצמיחה החזק ביותר בעולם, ובעלת עתודות מט"ח אדירים, לסין יש יתרון בולט נוסף על מדינות מפותחות ומתקדמות - שלטון אבסולוטי.

מדינות מתוקנות כמו ארה"ב, גרמניה וישראל, צריכות לעבור משוכות בירוקרטיות רבות, להתחשב באינטרסים, לפעמים מנוגדים, של גורמים פוליטיים וכלכליים, וכמובן לזכות בהצבעת הרוב בפרלמנט כדי לקדם מהלכים עקרוניים. מהרגע שבו מתקבלת החלטה עד שהיא מאושרת ומיושמת עובר זמן יקר, ולכן קורה לא פעם שהיא מאבדת מהאפקטיביות שלה. השלטון הסיני פטור מעיכובים אלה, ולכן הוא יכול ליישם החלטות באופן כמעט מיידי - מה שמקנה לו יתרון משמעותי באקלים הפיננסי הנוכחי, שדורש תגובה מהירה לשינויים והחלטות אמיצות.

הבנק המרכזי של סין הפחית את הריבית ב-0.27% ל-5.31%. הורדת הריבית בסין אומנם לא עודדה את המשקיעים, אך היא בהחלט עשויה לעזור לבנקים להגדיל את היקף ההלוואות. ה-PBOC גם הפחית את יחס הרזרבות של הבנקים הגדולים במדינה ב-0.5% ל-15.5%, מה שמשחרר סכום של כ-300 מיליארד יואן (43.8 מיליארד דולר) להלוואות בשנה הקרובה.

הפחתות הריבית הן רק חלק משורה של צעדים אותם מקדם הממשל הסיני, בהם ניתן לציין את סיבסוד מחירי הדלק, הקלות מס, עידוד הצריכה הפרטית ועזרה ברכישת בתים.

באוקטובר האחרון ממשלת סין אישרה רפורמה אגררית המאפשרת לחקלאים למכור או להשכיר את זכויותיהם, ונועדה להכפיל את הכנסות משקי הבית בסין עד שנת 2020

בחודש נובמבר סין חשפה חבילת חילוץ בהיקף של 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר) שנועדה לעודד את הכלכלה על ידי השקעה בתשתיות. הממשלה הסין מתכננת ליישם את התוכנית במהלך השנתיים הקרובות. מדובר בסכום השווה ל-7% מהתמ"ג השנתי של סין - פי שלוש מהסכום, יחסית לתמ"ג, אותו הקצתה ממשלת ארה"ב לטיפול במשבר. ההוצאות של ממשלת סין צפויות להגדיל את התמ"ג של סין ב-1% עד 2% בשנה הבאה.

מדובר בתרומה משמעותית לצמיחה, משום שקובעי המדיניות בסין חוששים כי קצב צמיחה איטי מ-9% עלול לערער את היציבות החברתית. התחזיות האופטימיות מדברות על קצב צמיחה שנתי של 8% בשנה הבאה, והפסימיות צופות צמיחה של 5% בלבד.

בינתיים, בארה"ב, חבילת החילוץ שמציע נשיא ארה"ב הנכנס, ברק אובמה, צפויה לעלות למשלם המיסים האמריקני הרבה מעל 600 מיליארד דולר ולהכביד על החשבון ההולך ותופח של הממשל. התוכניות של אובמה מצביעות על כך שהממשל ייאלץ להגדיל בהרבה את אג"ח המונפקות. אובמה הודיע על הרחבה של תוכניתו ליצירת מקומות עבודה בארה"ב, מתוך מטרה לייצר 3 מיליון מקומות עבודה חדשים בשנתיים הקרובות ובכך לצמצם את מספר המובטלים.

אף אחד לא באמת יודע מה יהיה בסופו של המשבר הפיננסי הנוכחי, אך מה שבטוח, השלטון הסיני יכול ליישם את החלטותיו במהירות וביעילות רבה בהרבה מארה"ב וייתכן שזה מה שיאפשר לכלכלה הסינית להתאושש מהמשבר הרבה לפני המדינות המפותחות והנאורות במערב.