אברהם קוזניצקי: "אני לא מתכוון לממש מניות בקרוב, אז לא משנה לי מה ערך המניה של מנרב היום"

קוזניצקי: "מאחר שאני יושב על קופת מזומנים גדולה, אני מחפש להיכנס לעסקאות אטרקטיביות, שאותן ניתן להשיג ב-30%-40% פחות מבעבר" ; אנשי עסקים ותיקים ומנוסים מסבירים איך ניתן לצלוח את המשבר הנוכחי

אברהם קוזניצקי (67) הקים את חברת מנרב כשהיה בן 30. ההחלטה להקים חברת בנייה קטנה, שלימים הפכה לקבוצת מנרב אחזקות , הנסחרת מ-1983 בבורסה לפי שווי שוק של 57 מיליון שקל, גמלה בלבו בשלהי כהונתו כמורה בבית-ספר. "הייתי מורה למקצועות טכניים במשך עשר שנים. בשלב מסוים הרגשתי שמיציתי והחלטתי לצאת לדרך חדשה", הוא משחזר. השם הראשוני שבחר לעסק הקטן שלו היה מפעלי הנדסה ישראלים בע"מ. "בן דודי, שכיהן אז כרשם החברות, לא הסכים שארשום שם זה כי הוא כבר היה קיים. אז לקחתי כמה אותיות מהשם המקורי והרכבתי את 'מנרב'". לדבריו, המחזור בשנה הראשונה היה כ-7,000 לירות והיום 430 מיליון שקל. "היה כיף בתחילת הדרך. אלה היו השנים הכי יפות. יכולתי להעמיס את כל העובדים על טנדר אחד ולא לעמוד מול 1,000 עובדים. אבל, אני עדיין נהנה מהעשייה". מנרב עוסקת בנייה ובתשתיות, בתעשייה ובביוטכנולוגיה.

המשבר הכלכלי הקשה ביותר: "כל המשברים הכלכליים ב-40 השנה האחרונות, היו משברים מקומיים ולא כמו זה של היום - גלובלי. אולי בגלל זה לא הושפענו קשה. אני אפילו יכול לומר, שבחלקם התאפשר לי לעשות הרבה כסף כי ידעתי, בדומה לאחרים, לכלכל את צעדיי ומעשיי ביחס למצב ולהפיק ממנו תועלת".

ההתמודדות עם המשבר הקודם: "כל משבר בא מכיוון שונה ולא דומה לשני. לכן, אי-אפשר באמת להתכונן. אבל בגדול, אם אתה מנהלת את העסק שלך באופן סולידי, אז מה יש לך לדאוג? אם אתה סוגר היטב את החלון, אז מה זה משנה לך מאיפה נושבת הרוח? כל חברה שמתנהלת בסולידיות ויודעת לשמור על היחס הנכון בין אובליגו להון עצמי - לא אמורה להינזק קשה ממשברים. כמו-כן, דאגתי לא למנף את החברה למספרים אסטרונומים, שכל תנודה בשווקים זורקת אותך לקרשים. לא לקחתי על עצמי התחייבויות, שאדם נבון לא יודע איך לצאת מהם. דבר נוסף, גיוונו את הפעילויות העסקיות שלנו. העסקים בקבוצה בנויים בצורה כזאת שאם מחר יקרה משהו באחד הענפים, אז יש לנו אחרים לסמוך עליהם".

ההתמודדות עם המשבר הנוכחי: "אני מנצל את המצב, ולא בגלל כורח המציאות, להתייעלות, לצמצומים ולהחלפת עובדים פחות טובים ביותר טובים. יש היום הרבה אנשים טובים שנפלטים לשוק. כמו-כן, אני בודק היום, יותר מאי-פעם, מיהו הלקוח. אם זה לקוח מוסדי, כמו ממשלה, אני פחות בודק בציציותיו. אם זה לקוח פרטי, אני בודק היטב. במקביל, מאחר שאני יושב על קופת מזומנים גדולה, אני מחפש להיכנס לעסקאות אטרקטיביות, שאותן ניתן להשיג ב-30%-40% פחות מבעבר. אני לא חושש לחוסנה של 'מנרב'. אנחנו יושבים על קופת מזומנים רצינית ומוכרים בקצב, לא כמו פעם, אבל יפה. למרות האמור, למשבר הנוכחי יש צל ואני מוטרד במיוחד ממה שיקרה כאן ב-2009, שאז צפוי שיא המשבר שלא הכרנו. אני נערך בכך שאני נוהג היום ביותר זהירות ושמרנות ולא נכנס לעסקאות באותה מהירות וקלות כמו לפני שנה, גם אם זה יבוא על חשבון המחזור. שמרנות, זהירות ומקצוענות זה שם המשחק. רק המקצוענים ישרדו".

ההתמודדות עם צניחת המניה ב-75% בשנה האחרונה: "המניה ירדה בגלל פסיכולוגיית העדר. מאחר שאני לא מתכוון לממש מניות בקרוב, אז לא משנה לי מה ערך המניה היום. מה שחשוב שבקופת 'מנרב' יש פי שמונה או עשרה יותר כסף מאשר ערך החברה".

טיפים לצליחת המיתון

- להקפיד לשמור על היחס הנכון בין ההון העצמי לבין האובליגו שלוקחים.

- מקצוענות זה שם המשחק היום. אם אתה לא מקצוען - שב בצד. אל תמשיך לשחק במגרש של המקצוענים כי תיפלט ממנו.

- החלף עובדים פחות טובים בעובדים יותר טובים. יש היום הרבה אנשים טובים שנפלטים לשוק.

- לא להיכנס לעסקאות באותה מהירות וקלות כמו לפני שנה. לבדוק היטב.

- כלכל את צעדייך ומעשייך בזמן משבר והפק ממנו תועלת. בחן הזדמנויות מעניינות.

- לנהל את החברה בשמרנות ובסולידיות כי כשסוגרים היטב את החלון, זה לא משנה מאיפה נושבת הרוח.