צביקה בארינבוים: קצין צנחנים לשעבר "הפר הסכם למכור לי את בית חלומותיי"

לטענתו תא"ל עמוס קוצר הפר חוזה לרכישת קרקע בכפר שמריהו והותיר אותו עם חוב למינהל

איש העסקים צביקה בארינבוים, מבעלי השליטה בבגיר, ורעייתו נטלי תובעים במחוזי בת"א כ-3.5 מיליון שקל מתא"ל (במיל') עמוס קוצר ואחיינו יונתן גוטליב, בטענה שהפרו הסכם למכירת קרקעות בכפר שמריהו, עבורן שילם הזוג בארינבוים כ-5 מיליון דולר. מדובר בקרקע חקלאית של כ-7,500 מ"ר ברחוב האורנים בכפר שמריהו, וב-10 דונם חקלאיים מזרחית למסילת הרכבת ת"א-חיפה, עליהן ביקש הזוג בארינבוים "להגשים את חלום חיינו ולבנות את ביתנו ונחלתנו".

עמוס קוצר כיהן בשנות ה-80 כקצין צנחנים וחיל רגלים ראשי ולאחר פרישתו מצה"ל קיבל אישור ממשרד הביטחון לעסוק בסחר בנשק ובייעוץ ביטחוני. בתחילת שנות ה-90 חבר לסוחר הנשק נחום מנבר. את הקרקעות ירש מאחותו שנפטרה.

באמצעות עוה"ד ארי מילשטיין ונמרוד גרון ממשרד יוסי אברהם, ארד ושות', טוען בארינבוים כי קוצר וגוטליב התחייבו שבתוך שנה מחתימת ההסכם (עד יוני 08') ידאגו לחדש במינהל מקרקעי ישראל את חוזה החכירה של הנחלות, שתוקפו פג במארס 2000, ואולם בחלוף שנה וחצי טרם הוארך או חודש החוזה.

בדיעבד, טוען בארינבוים, התברר שהמינהל דורש דמי הסכמה בסך 8.4 מיליון שקל כתנאי להארכת חוזה החכירה, כשקוצר וגוטליב שילמו רק 5.8 מיליון שקל מתוכם. קוצר הבטיח שהוא ממתין להגעת כספים מחו"ל ובהזדמנות אחרת אמר שאינו משלם משום שהגיש השגה למינהל על דמי ההסכמה, אך בדיעבד התברר שמבחינת המינהל לא הוגשה השגה בת-תוקף.

כן הסתבר שבניגוד להצהרות המוכרים, בנכס קיימות חריגות בנייה ולכן בארינבוים נאלץ להרוס על חשבונו את הבנייה הלא חוקית, צעד שעיכב אף הוא את ההליכים התכנוניים. קוצר "תקע" אותי עם החוב למינהל, טוען בארינבוים, בעוד הוא מושך את כספי התמורה (המצויים בנאמנות) תוך הסתתרות מאחורי חברה זרה.

"הגענו למצב נואש", כותב בארינבוים בתצהירו. "בהיעדר חוזה חכירה בתוקף, כאשר הארכתו 'תקועה' במינהל בעטייה של התנהגות הנתבעים, איננו יכולים ליהנות מהנכס שקנינו ואיננו יכולים להגיש תוכניות בניה למינהל. מכרנו את ביתנו הנוכחי, ואנו צפויים לנזקים ולנדודים אינספור".

לדברי בארינבוים, קוצר הוא "לווה בשוק האפור שכבר סיבך בעבר את בנו ואשתו בהרפתקאות פיננסיות, שזכו לביקורות קטלניות מהערכאות המשפטיות בישראל". בין היתר נקבע לגביו שהוא "נוהג להשלות את נושיו, חלקם אנשי השוק האפור, כי הוא עתיד לקבל כספים גדולים", ומסתיר את נכסיו באמצעות תאגידים הזויים הרשומים באיי הבתולה, אותם הכין כמקלט מבעוד מועד.

הרשם שמואל ברוך הוציא צו עיקול זמני במעמד צו אחד בגובה סכום התביעה על נכסיהם של קוצר וגוטליב. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2361/08).