לעבור את החגים בלי מכתב פיטורים: במגזר הבנקאי העולמי מתפללים לשרוד את גל הפיטורים

באוסטרליה יש לתפילה סיכוי גדול להתממש: סקר אקראי שערכה רויטרס בקרב בנקים ומשקיעים בשוקי האג"ח האוסטרליים גילה שנסקרים רואים סיכוי של 88% לשמור על משרותיהם הנוכחיות ב-2009

"אני ממש לא מרגיש רגוע. רק הפרנואידים שורדים, ומוטב להתכונן לגרוע מכל", אומר בנקאי השקעות בבנק אמריקני, ששרד כבר כמה גלי פיטורים

"כל מה שאני רוצה לכריסמס הוא... את הג'וב שלי". את התפילה הזו שומעים יותר ויותר ברחבי העולם, כאשר המשבר הפיננסי גורם לפיטוריהם של מאות אלפי מועסקים במערכת הבנקאית העולמית. אך לכמה בנקאים באוסטרליה, זו משאלת לב שעשויה להגשים את עצמה.

סקר אקראי שערכה רויטרס בקרב בנקים ומשקיעים בשוקי האג"ח האוסטרליים גילה שנסקרים רואים סיכוי של 88% לשמור על משרותיהם הנוכחיות ב-2009. אכן חדשות טובות, אם כי איש עדיין לא חולץ את פקקי השמפניה. "אני ממש לא מרגיש רגוע. רק הפרנואידים שורדים, ומוטב להתכונן לגרוע מכל", אומר בנקאי השקעות בבנק אמריקני, ששרד כבר כמה גלי פיטורים בבנק שלו השנה.

מאז עלה משבר האשראי אל מעל פני השטח באוגוסט 2007, חברות פיננסיות פיטרו יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, רובם בארה"ב ובאירופה. אך אסיה אינה חסינה, ובנקאי השקעות חוששים מפני פיטורים בשבועות הבאים בהיקף של כ-1,000 מעובדי שלוחות הבנקים האמריקניים והאירופיים באזור.

אך בהשוואה לאסיה, הפיטורים באוסטרליה היו מאופקים יותר, בין היתר הודות למדיניות הרגולציה הנוקשה ביבשת זו, שמנעה מהבנקים את הכניסה להפרזות הגרועות של בועת הסאב-פריים.

פיטרו רק "כמה אלפים"

המוסדות הפיננסיים באוסטרליה מחזיקים בדרך-כלל את נתוני הפיטורים שלהם צמוד לחזה, אך ההערכה היא שהם פיטרו לא יותר מכמה אלפי עובדים, טיפה בים של כוח שמונה יותר מ-400 אלף עובדים בתעשיית השירותים הפיננסיים, ותורם יותר מ-7% לתמ"ג האוסטרלי.

בארה"ב, לשם השוואה, פיטרו חברות פיננסיות וחברות ביטוח 20 אלף עובדים בנובמבר לבדו, וכוח העבודה במגזר הצטמצם לקצת יותר מ-6 מיליון עובדים. המשבר חנק את פעילות המיזוגים וההשתלטויות העולמית, שצנחה השנה בכמעט שליש, אל מתחת ל-2.9 טריליון דולר, ההיקף הנמוך ביותר מאז 2005.

התחזית למחצית הראשונה של 2009 קודרת באותה מידה, עם סך עסקאות שיורד בכ-30% לכ-2 טריליון דולר בקצב שנתי, להערכת פול פרקר, יו"ר וראש יחידת המיזוגים העולמית בחברת ברקליס קפיטל.

ייתכן שהביטחון היחסי של הבנקאים האוסטרלים נובע בחלקו מגל התארגנות מחדש של חברות השנה, במענה להאטה העסקית. ובכל זאת, האופטימיות שלהם מפתיעה בהתחשב בכך שבנקאים בשוקי האג"ח היו מהראשונים להיפגע במשבר הנוכחי.

סופה של הצמיחה

המצב עלול להיות גרוע יותר. כלכלת אוסטרליה צפויה לצמוח ב-1% בלבד בשנה שתסתיים ביוני 2009, אחרי 17 שנים של צמיחה ללא הפרעה, לעיתים קרובות ב-3%.

"אין ספק שלפנינו זמנים קשים, ויהיו עוד שינויים במגזר הפיננסי", אומר אנתוני בל, מנהל חטיבת הסינדיקציה של החובות (ארגון קבוצות חתמים להנפקות אג"ח) בסוסייטה ז'נרל בסידני.

לפי מקורות בשוק, בנק ההשקעות המוביל באוסטרליה, מקוארי, פיטר כ-500 מ-13 אלף העובדים שלו בעולם. הבנק מסרב להתייחס לנתונים כלשהם. הבנק מס' 2, ווסטפק בנקינג, שהשתלט השנה על בנק סיינט ג'ורג', שיגר גם הוא הביתה כמה מאות עובדים, לפי מקורות בשוק.