האג'נדה הירוקה של ברק אובמה

מתכנן להוציא את ארה"ב מהמיתון באמצעות השקעות ענק בתחום ענף הקלינטק

הכותב הוא יועץ לשיווק ומוציא בשיתוף גלובס הניולזטר השבועי "טרנדים" - להרשמה בחינם, לחץ!

כולנו התפתינו לחשוב כי הדאגה לסביבה, היא שמניעה את התאגידים הגדולים להשקיע סכומים ניכרים בפיתוח אנרגיה נקייה. אולם כיום כבר ברור לכל, כי כמו תמיד, עסקים משקיעים כספים כדי שיהוו מנוף שיווקי להגדלת המכירות והרווחיות. זאת הסיבה שהולך וגובר החשש כי ההשקעות של תאגידים בחדשנות טכנולוגית של אנרגיה נקייה, יצטמצמו ויגרמו להורדת הילוך במגמה הירוקה.

אחריות גלובלית ותרומה אלקטורלית

למרבה המזל, הפעילות המתבצעת בשנים האחרונות, שהכינוי שלה הוא "קלינטק 2.0", מונעת בעיקר מביקושים אדירים של ציבור הצרכנים, המבקש לחיות בעולם נקי יותר וטוב יותר. זוהי גם הסיבה שממשלות אחראיות רואות עין בעין עם ציבור הבוחרים שלהן, ומבינות היטב את חשיבות הנושא, הן ברמה של אחריות גלובלית והן ברמה האלקטורלית. גם מדינות לא דמוקרטיות כמו סין, שכלכלתן נשענת במידה רבה על קשרי גומלין עם העולם המערבי, מבינות היטב כי עליהן לישר קו עם הקלינטק 2.0.

עתה, בעת שתקציבי ההשקעה בקלינטק מצטמצמים, נכנסות לתמונה ממשלות אחראיות של מדינות שונות ומקצות תקציבים גדולים, כדי להמשיך את המהלך שכבר תפס תאוצה לא מבוטלת ולמלא, ולו באופן זמני, את מקומם של בעלי המניות של התאגידים.

את המהלך העיקרי מוביל עתה הנשיא הנבחר של ארצות-הברית ברק אובמה, שהציב את הקלינטק במקום גבוה ברשימה הקצרה של סדרי העדיפויות הבוערים של הממשל החדש. מגזין "ביזנס וויק" כותב כי אובמה מתכנן להוציא את ארה"ב מהמיתון באמצעות השקעות ענק, שהחלק הבולט בהן הוא המגמה הירוקה. אחת הסיבות המרכזיות למהלך נועז זה, היא כי הממשל אינו מוכן עוד להיות תלוי בדלק מיובא, ולהפוך לשבוי של מחירי נפט לא יציבים.

הסיכון הביטחוני הוא מהאטמוספירה

ב-18 בנובמבר השנה אמר אובמה, כי אם בעיות אלה יישארו ללא טיפול תמשיך הכלכלה האמריקנית להיחלש, והיא תיחשף לסיכון בטחוני לאומי. הנשיא הנבחר עומד להציב יעדים שאפתניים לצמצום הגזים שגורמים להתחממות כדור הארץ, ולהשקיע בכל אחת מהשנים הבאות סכום עתק של 15 מיליארד דולר, בפיתוח טכנולוגיות חדשות ובמהלכים שיווקיים נרחבים כדי להפוך אנרגיות סולאריות, טורבינות רוח, אנרגיה גרעינית, פחם נקי ודלק ביולוגי למקורות האנרגיה העיקריים בארה"ב.

עצם ההתייחסות של אובמה לפחם הנקי הפתיעה לא מעט אנשים. שכן, תעשיית הפחם משקיעה עתה 45 מיליון דולר בשיווק המושג "פחם נקי" במסגרת מסע פרסום אינטנסיבי שנועד לנתץ את התדמית של הפחם כאחד ממקורות האנרגיה המזהמים ביותר.

החברות המייצרות פחם טוענות כי הצליחו להוציא מהפחם את חומצת הסולפור, שהיא המרכיב המזהם בחומר דלק זמין זה, וכי מאחר שבארה"ב יש מחצבי פחם משמעותיים, ניתן לספק במהירות רבה יחסית אנרגיה זולה ונקייה ולהפחית את תלותה בנפט מיובא. אך למרות שאובמה כולל את הפחם הנקי בין מקורות האנרגיה שיזכו לעדיפות תקציבית, נוצרה בשבועות האחרונים אופוזיציה אקטיבית לשימוש בו. רק לפני מספר ימים שודרה פרסומת טלוויזיה המראה אדם המציג "מתקן למופת" ופותח דלת שממנה נשקף נוף של חול וסלעים. "זאת היא הטכנולוגיה המתקדמת של פחם נקי" הוא אומר בציניות. ולאחר מכן מופיע הכיתוב "פחם נקי לא קיים במציאות".

העסקים הקטנים כמובילי מגמה

אך אובמה, הנחוש בהחלטתו לשקם את הכלכלה האמריקנית, אומר כי ההשקעה חסרת התקדים באנרגיה נקייה תוסיף למעגל התעסוקה 5 מיליון עובדים חדשים, בשל הדגש המיוחד שיושם על הענקת הלוואות ותנאי אשראי נוחים לעסקים קטנים, כדי שיוכלו להשתמש בו לבנייה ירוקה ולרכישה של מערכות מיני לייצור אנרגיה חלופית.

הוא רואה בעסקים הקטנים את מובילי המגמה, מאחר שהם מייצגים כמחצית מהכלכלה האמריקנית, ובגלל הגמישות והיכולת שלהם לבצע מהלכים מהירים בתחום החיסכון באנרגיה, בהשוואה לתאגידי ענק המושווים לספינות ענקיות המתקשות לבצע פניות חדות ומהירות.

כך, באמצעות אשראי ממשלי אשר יינתן לעסקים הקטנים, ניתן יהיה להציג במשך זמן קצר יחסית חיסכון משמעותי באנרגיה מזהמת ועלייה מרשימה באנרגיה נקייה. במסגרת זו תינתן עדיפות עליונה לפיתוח ולהוזלת המחיר של תחנות כוח זעירות (micropower) המפיקות אנרגיה ממקורות טבעיים ונקיים - כמו אלה המותקנות על גג המכוסה בפאנלים סולאריים, או טורבינות רוח קטנות המספקות חשמל לבתים בודדים, בנייני משרדים, ואף אזורי תעשייה ושכונות קטנות.

הרעיון המרכזי באסטרטגיה רחבת ההיקף של הממשל האמריקני החדש, הוא להעמיד לרשות גורמים רבים ככל האפשר, ובעיקר עסקים קטנים (עד 50 מיליון דולר מחזור שנתי), את ההון הדרוש כדי להטמיע את הטכנולוגיות הנקיות.

למהלך זה יש תועלות נוספות החיוניות בזמן מיתון, כמו תוספת משמעותית של משרות בטווח זמן קצר יחסית. בארצות-הברית פועלים כיום כ-14 מיליון עסקים קטנים. כך שגם אם רק 5% מהם יקלטו עובד אחד נוסף בלבד לעסק, יתווספו למעגל המועסקים תוך זמן קצר כ-700 אלף עובדים - זאת לעומת תהליך מסורבל, ארוך ויקר של קליטת עובדים בתאגידים גדולים, שאינו יכול להגיע למספרים כאלה. נוסף לכך, כאשר אותם 5% של העסקים הקטנים ישקיעו באנרגיות נקיות בעסקיהם באמצעות האשראי הפדראלי, תהיה לכך השפעה משמעותית נוספת על החיסכון באנרגיה קונבנציונלית מזהמת. עתה, עם תחילת פעולתו של הממשל החדש, יהיו העסקים הקטנים לא רק ראש החץ של שיקום הכלכלה האמריקנית, אלא גם הגורם המשמעותי ביותר בקידום המגמה הירוקה בארה"ב.

בישראל לוקחים את הזמן

גם בישראל פועלת רשות לעסקים קטנים, שלכאורה מציעה הלוואות נוחות של עד 500 אלף שקל לתקופה של חמש שנים. אך כאשר בודקים את התהליך, מתברר כי הוא ארוך ומסורבל, וגם מציג בפני המבקש תנאים לא פשוטים. בארצות-הברית יכול עסק קטן לקבל את האשראי בתוך כשבוע.

בישראל התהליך הוא ארוך יותר ומתיש. בנוסף, תחום הקלינטק בישראל הוא בראשית דרכו, ובשלב זה הוא מיועד בעיקר לבתי-אב, היכולים לייצר אנרגיה נקייה ולמכור את עודפיה לחברת החשמל. אך הרשות לעסקים קטנים, וכן גם כל גורם ממשלתי אחר, אינם מציעים אשראי או מימון כלשהו כדי לעודד הטמעה של אנרגיה חלופית. ישראל, שיש בה תנאים אופטימליים לשימוש יעיל באנרגיה נקייה מהשמש ומהרוח, מזניחה תחום חיוני זה, וממשיכה להישען על אנרגיה מזהמת.

המשרד להגנת הסביבה עושה אמנם כמיטב יכולתו, אך עם תקציב מגוחך, המוקדש לפעולות חינוכיות והסברתיות חשובות, ובלי מנדט מינימלי לקדם באופן מעשי, באמצעות השקעות והלוואות לעסקים, את השימוש באנרגיה נקייה. ובכל זאת, בימים אלה נעשה כאן צעד קטן וסמלי לטובת האנרגיות המתחדשות. אמש (ב') פורסם כי נוסח הרישיון להקמת טורבינות רוח פורסם לשימוע ציבורי. *