הלמן-אלדובי: התביעה נגדנו על הפסדי קופות הגמל היא "חוכמה שבדיעבד" וניצול התקופה הקשה בשוק ההון

הדברים נאמרו בתגובה שהגישה לבית המשפט המחוזי מרכז, ביחס לתביעה בסך 66 מיליון שקל הנוגעת להפסד של 20% שנגרם לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בתוך פחות משנה

הלמן-אלדובי קופות גמל טוענת, כי התביעה הייצוגית שהוגשה נגדה בגין הפסדי קופות הגמל היא "חוכמה שבדיעבד" וניסיון ציני של התובעים לנצל תקופה קשה של הפסדים בשוק ההון, כדי להשיג כותרות בעיתונים וללחוץ עליה ועל בעליה ומנהליה.

הדברים נאמרו בתגובה שהגישה לבית המשפט המחוזי מרכז, ביחס לתביעה בסך 66 מיליון שקל הנוגעת להפסד של 20% שנגרם לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בתוך פחות משנה.

באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר טענו התובעים, שבין אוגוסט 2007 ליוני 2008 הפסידו הקופות והקרנות של הלמן-אלדובי 20%, בשעה שההפסד הממוצע של כלל הקופות היה 2%, וזאת משום שלא פיזרו את ההשקעות והשקיעו יתר על המידה באיסלנד.

באמצעות עוה"ד גיורא ארדינסט, רן שפרינצק ועדי אפלבוים ממשרד ארדינסט, בן-נתן ושות', טוענת כעת הלמן-אלדובי שהעובדה שהקופות צברו הפסדים בתקופה קצרה של כשנה בלבד, שנבחרה ע"י התובעים באופן מגמתי, אינה יכולה להעיד על פגם כלשהו בניהול ההשקעות.

לדבריה, התייחסות התובעים להשקעות הקופות, הנעשית בנחרצות כה רבה, אינה אלא קובץ סיסמאות מתלהם, והיא לוקה בבורות, בשטחיות וביהירות. לכן צירפה הלמן=אלדובי לתגובתה חוות דעת של פרופ' אבנר קלעי, מומחה בשוק ההון, המפריכה לטענתם את הטענות ה"מקצועיות" כביכול של התובעים.

מעבר לכך, נטען, כל השקעות הקופות היו גלויות וידועות, והן דווחו לעמיתים בין היתר במסגרת דיווחים רבעוניים ושנתיים בהם מחויבת החברה, וכן באתר האינטרנט שלה. משכך, מי שאופן ההשקעה לא נשא חן בעיניו רשאי היה להעביר את כספו לקופת גמל אחרת - ולמטרה זו בדיוק נועדו הכללים המחייבים קופות גמל לדווח לעמיתים על השקעותיהן, כמו גם הכללים המאפשרים ניוד כספים בין קופות גמל.

הלמן-אלדובי טוענת עוד, שכל ההפסדים הנטענים הם הפסדים "על הנייר", שאינם מתממשים כל עוד העמיתים לא משכו את הכספים מהקופה. לכן, את השאלה אם נגרם לעמית הפסד כלשהו יש לבחון במועד משיכת הכספים.

עוד נטען, שההנחה כאילו בכל מקרה בו משיגה קופת גמל תשואה נמוכה יותר מהתשואה הממוצעת של כלל קופות הגמל, נגרם לעמיתיה נזק בר-תביעה, היא הנחה אבסורדית.

במקביל לתגובה מבקשים נושאי המשרה בהלמן=אלדובי, שנתבעו אף הם, לסלק על הסף את התביעה נגדם. לטענתם, חוק תובענות ייצוגיות אינו מאפשר לתבוע בהליך ייצוגי נושאי משרה בחברה המנהלת קופות גמל, אלא רק את החברה עצמה, והסמכות לתבוע את נושאי המשרה נתונה לפי חוק קופות גמל אך ורק ליועץ המשפטי לממשלה. (ת"צ 6892-08-08)