מה צפוי לאתרי האינטרנט הגדולים בישראל ב-2009?

למרות הבטחות לשינויים גדולים במפת האינטרנט, כניסתם של שחקנים חדשים כמו מאקו ואורנג'-טיים לא שינו עדיין את התמונה. האם זה יקרה בהמשך השנה?

וואלה ו-ynet - הקרב על הצעירים

עם תחילתה של 2009, חייבים לתת לוואלה לפחות נקודת זכות אחת: האתר הוכיח ב-2008 כי הוא אתר הווידיאו המוביל בישראל, בהשוואה ליכולות הטכנולוגיות שהוא מציע לעומת המתחרים שלו. התדירות שבה קטעי וידיאו לא עולים או נתקעים באמצע, בשל איכות סטרימינג ירודה, שואפת לאפס. אין לזלזל בכך: למרות שמדובר בשירות בסיסי, בנוף האינטרנט הישראלי מדובר בהישג של ממש.

המבחן האמיתי של וואלה ב-2009, אם כן, יגיע ממספר כיוונים. ראשית, וואלה חייבת להגביר את שיתוף הפעולה שלה עם yes. נכון, איכות תכנים זה חשוב אבל לא יותר מהתכנים עצמם. ובוואלה, חייבים לציין, אין מספיק תכני ווידיאו. מרבית הסדרות עולות רק באופן חלקי, ואלו שעולות במלואן נעלמות במהירות הבזק מהאתר וללא שום התראה. על מנת להוות תחרות של ממש לאתרי הווידיאו השונים, בכירי yes יהיו חייבים להפנים כי התכנים שלהם חייבים להימצא גם בפלטפורמה המקוונת. ולא, תכני הווידיאו שיספק ערוץ 1, במסגרת ההסכם החדש בין השניים, לא יעשו עבור וואלה את העבודה. בעולם של טלוויזיה באינטרנט, הקרב בין הפורטלים הגדולים צפוי להתרכז בתוכן הטלוויזיוני שמציעים הפורטלים השונים.

תחרות נוספת תגיע ב-2009 מצידה של המתחרה הגדולה - ynet. המאבק בין השתיים עשוי לעלות השנה מדרגה ולהתרכז בשני נושאים מרכזיים - תכני הווידיאו, לאור המיזם המשותף של ynet ו-HOT; והקרב על ליבו של הגולש הצעיר. במסגרת המאבק על הגולשים הצעירים, וואלה הפנימה השנה כי לפעמים, יותר טוב לרכוש מאשר ליזום. וכך בחרה להשקיע מספר מיליוני שקלים ברכישת 34% מהרשת החברתית "מקושרים", בניסיון לחזק את מעמדה, החזק ממילא, בקרב הגילאים הצעירים. ynet בתגובה, השלימה את עסקת הרכישה של הרשת החברתית Bona שהוחזקה על ידי דפי זהב. תחרות של ממש? קשה להגיד. בעוד ש"מקושרים" נהנית מפופולריות מתמשכת בקרב הצעירים, Bona לא ממש הצליחה להמריא.

אולם, בכל הנוגע לתכני הווידיאו, ל-ynet יש פוטנציאל תחרותי של ממש. זה במידה והאתר יצליח ב-2009 ליישם באופן מוצלח את שיתוף הפעולה שחתם ב-2008 עם חברת הכבלים HOT, ושאת פירותיו היינו אמורים לראות כבר בנובמבר. אפשרות כזו יכולה לסמן את ynet כמובילה אמיתית - זו שהצליחה להראות לנענע10, וואלה, מאקו ורשת כיצד משלבים באמת בין אינטרנט וטלוויזיה.

מאקו - הבטחה מקרטעת

כמה מילים נשפכו על מאקו ב-2008. מ"ההבטחה הגדולה", עם השקת לוגו מדופלמת עוד בסוף 2007, דרך ה"פיאסקו של 2008", עם דחיות אינסופיות במועד ההשקה המתוכנן, ועד לכותרת: "אכזבה" עם תחילתה של 2009. בינתיים, חייבים להודות, מאקו הוא אתר שלא ממש מצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

כביכול, למאקו יש את כל הסיבות להצליח - הוא מאכלס את התכנים הסקסיים של ערוץ קשת הטלוויזיוני, יתרה מזאת - "האח הגדול" הראה לכל השחקנים הישראליים כיצד מיישמים בהצלחה את המנטרות השחוקות "פלטפורמות מצטלבות" ו"מודל ה-360 מעלות". האם זו ערובה להצלחת האתר? עדיין לא.

אם נשים רגע בצד את ההחלטה הבעייתית של מאקו, ששואף להיות פורטל מוביל בכל תחום: חדשות, בידור ומשפחה, הרי שהבעיה המרכזית שלו היא פלטפורמת הווידיאו, שאיך ניתן לומר זאת במילים עדינות? פשוט לא עובדת. מעיון מזדמן בטוקבקים שמופיעים באתר, מלבד אלו שכוללים מילות נאצה לשפרה או למשפחת בובליל, מרבית התגובות עוסקות במציאות אחת עגומה: איך אתר שהושקעו בו מיליוני דולרים לא מצליח לספק חוויית צפייה אמיתית, ומדוע קטעי הווידיאו נתקעים כל הזמן.

אם צריך לציין אתגר אחד משמעותי שיאפיין את מאקו של 2009 הרי שהוא נובע מהיכולת שלו להתגבר על הבעיות הטכנולוגיות במצב היום. למרות שהאתר של רשת לא מספק תחרות הולמת עבורו, הרי שבלי שיפור הממשק הטכנולוגי, סיכוייו לשרוד את 2009, ולהתחרות ראש בראש עם וואלה, אורנג' טיים ונענע10, מוטלים בספק. נחמה אחת יכולה להגיע מדסק החדשות של ערוץ 2, שעשוי לסייע למאקו להגשים את החלום ולהיות פורטל חדשות מוביל. אתר וידיאו משגשג, כנראה, כבר יהיה לה יותר קשה להיות.

nrg , msn ותפוז - השנה של להיות או לחדול

בין השחקנים הדומיננטיים שעתידים לעצב את 2009, ישחקו גם האתרים הבינוניים. להשפיע באופן משמעותי על האופן שבו ייראה האינטרנט הישראלי בשנה זו הם כנראה לא יצליחו, וגם הם עתידים לעמוד בפני אתגרים לא פשוטים שיחרצו, במידה רבה, את גורלם.

ניקח לדוגמה את nrg מעריב. בירנית גורן, עורכת האתר שנכנסה לתפקידה בתחילת 2008, הבטיחה כי האתר המקוון הוא שיציל את 'מעריב'. אולם, לא דובים ולא נעליים: nrg עדיין מהווה תמונת ראי למצבו העגום של העיתון המודפס - זה שלא מצליח להוות אלטרנטיבה של ממש לשחקנים הגדולים יותר מצד אחד, וממשיך לאבד פופולריות מצד שני. דוגמה אחת לכך היא העובדה שב-nrg בחרו להפסיק את פעילות מחלקת הווידיאו של האתר, בשעה שכל האתרים האחרים כבר הפנימו כי וידיאו באינטרנט הוא אלמנט הכרחי בכל פורטל שרוצה להיקרא מוביל. חדשנות? לא בקבוצת 'מעריב'.

גם תפוז עתידה לעמוד בפני מבחן אמיתי ב-2009, כאשר האתגר האמיתי שלה טמון בשאלה האם ביכולתה לחדש את מאגר המשתמשים שלה, ולגרום לגולשים חדשים לפתוח קהילה או בלוג בתפוז. נדמה כי תפוז הוא האתר היחידי שלא עבר רענון פנים אמיתי בשנים האחרונות, ומומלץ כי יאמץ שינוי ויזואלי קיצוני ב-2009, וייפטר מהדימוי המיושן שדבק בו. msn הוא עוד אתר שעמד במרכז הכותרות ב-2008, ולא לחיוב. החל בפיטורים שיצאו לפועל תחת עיני התקשורת, דרך שינויי בעלות, וכלה בעיצוב קונספט שונה לחלוטין - msn היא דוגמה לאתר שכבר ראה הכל ב-2008, ועבורו יש רק אופציה אחת: להיות או לחדול. על פניו, קשה להאמין ש-msn יצליח לשכנע את הגולשים הצעירים לאמץ אותו לחיקם שוב. לא כאשר הוא אינו מתבסס על תוכן מקורי, אלא רק שואב אותו ממספר מקורות שונים. אולם השינוי שהוא עובר כעת - מאתר תוכן ל"חטיבת און-ליין", כפי שמקפידים לקרוא לזה במיקרוסופט, יכול לסייע בכיבוש לבבות הגולשים ב-2009. מה שבטוח - קל זה לא יהיה.

נענע10 - לא לבנות רק על "הישרדות"

2009 תהיה שנת המבחן של מנכ"ל נענע10 החדש, גיא אליאב, שנכנס לנענע10 בתקופה הקשה שידע האתר זה זמן רב. עיצוב בעייתי, ניהול בעייתי וגולשים שהצביעו בעכבר אפיינו את 2008, לצד הרבה רעש וצלצולים של אתר שהתיימר לעקוף את וואלה ו-ynet. בינתיים, זה לא צלח.

ומה צופנת 2009? במילים פשוטות, ניסיון להחזיר את הגולשים לאתר, לאחר שאלו נטשו בהמוניהם. נשמע פשוט? לא בהכרח. לשם כך נענע10 תהיה מוכרחה להחליט מה היא רוצה להיות. אם התשובה היא פורטל וידיאו מוביל, הרי שגם נענע10 סובלת מבעיות טכנולוגיות שמוציאות את החשק מלראות תכני וידיאו באתר, והיא חייבת לשפר את ממשק הווידיאו שלה. אם נענע10 שואפת להיות פורטל שפונה לגילאים המבוגרים יותר, הרי שהבלטת פלטפורמת הבלוגים ישראבלוג היא הכרחית, כמו גם הבלטת שירות המייל שלה. במילים אחרות, לא על "הישרדות" יקום וייפול דבר. לא כל שכן כאשר נראה כי העונה השנייה לא מצליחה לייצר את הבאזז שנוצר סביב העונה הראשונה, והפורמט לא מתבסס, בניגוד ל"אח הגדול", על תכנים שמתאימים לאינטרנט כמו כפפה ליד.

החיבור של נענע10 עם פייסבוק, באמצעות השירות פייסבוק קונקט, הוא דוגמה אחת, גם אם קטנה, לכיוון אליו נענע10 צריכה ללכת. פורטל הבית של ערוץ 10 ונטוויז'ן חייב להציע למשתמשים עוד פיצ'רים חברתיים, שיגבירו את המעורבות של הגולשים ואת הנאמנות שלהם, לצד יכולות טכנולוגיות נוספות שישכנעו את המשתמשים שאין להם מה לחפש באתרים מתחרים.

אורנג' טיים - מיקוד בבידור נטו

קצת פחות מחודש עבר מאז עלה לאוויר פורטל המדיה החדש של פרטנר, אורנג' טיים, וכבר אפשר לברך על החלטה אחת לפחות: אורנג' העזה להקים אתר המבוסס בעיקר על תכני וידיאו, מבלי להתיימר להיות פורטל חדשות. למעשה, אורנג' טיים הגדיר היטב את גבולות הזירה שבה הוא משחק - אין בכוונתו למשוך את הגולשים שמעוניינים להתעדכן, והוא אינו מבוסס על מודל ה"גם וגם וגם". הוא פשוט אתר בידור. ואת זה הוא עושה לא רע בכלל.

פורטל המדיה החדש של פרטנר, יש שיגידו, הוא סוג של בשורה לשוק הישראלי - זה שהתרגל כבר לעובדה שאתר אינטרנט ישראלי אינו מסוגל, למעט יוצאים מן הכלל, להציג רווח בשורה התחתונה של הדו"חות הפיננסיים. בגדול, אורנג' טיים מציג מודל הכנסות שונה, שאינו נשען על הכנסות מפרסומות אלא על תשלום ממשתמשים, וחייבים להודות - בנוף הישראלי זה שירות חריג. מודל זה יעשוי להכריע את הכף בשנה שבה ההכנסות מפרסום מקוון עתידות להצטמצם משמעותית.

ב-2009, אורנג' טיים צפוי להציב תחרות לא פשוטה עבור כל האתרים הישראליים ששואפים להיות פורטל הווידיאו המוביל ברשת: החל מוואלה, דרך מאקו של קשת ואתר רשת, וכלה בנענע10 - הוא היחיד עד כה שמנסה לחקות, בהצלחה יחסית, את אתר הווידיאו Hulu, שהולך וצובר פופולריות ורייטינג בארה"ב. בעקבותיו צפוי להיפתח מירוץ חימוש בין אורנג' לבין שאר חברות הסלולר, שישאפו ללכת בעקבותיו.

השאלה הגדולה שנותרת בעינה היא האם הגולש הישראלי, שרגיל לקבל את התכנים האינטרנטיים שלו בחינם ובאופן כללי לא אוהב לשלם באינטרנט, יסכים לבקר בחנות המקוונת שמציע הפורטל החדש? מה שעובד עבור אפל, באמצעות חנות ה-iTunes שמציעה לצרכנים שלל תכני מדיה תמורת כסף, לא בהכרח יעבוד גם עבור אורנג'. למזלה, את עיקר ההכנסות שלה היא לא מתכננת לעשות באמצעות הפלטפורמה האינטרנטית, ועל כן המודל של ניסוי וטעייה אינו כה מאיים עבורה.

תחזית: המשבר הכלכלי יגיע לפורטלים ברבעון הראשון

תחרות פנימית עיקשת עתידה לעצב את מפת האתרים הישראליים ב-2009, אולם מעל הכל תתנופף מעליהם השנה חרב המשבר הכלכלי. 2009, כבר מבינים כולם, תהיה השנה שבה יגיע המיתון העולמי למשק הישראלי ויכה בכל הענפים במלוא עוצמתו. בין הסקטורים שיסבלו נמצא גם שוק הפרסום, ובתוכו ענף הפרסום המקוון, עליו נשענת כל תעשיית האינטרנט.

גם בימים כתיקונם, אתרי האינטרנט הגדולים לא מצליחים לייצר רווח של ממש. למעט וואלה, וכנראה גם ynet , אתרים כגון נענע10 או nrg, לא כל שכן אתרי הבית של זכיינות ערוץ 2 - שנרשמו כידוע בשורת ההפסד ב-2008 - לא מצליחים להגדיל את שורת ההכנסות שלהם, כך שזו תאפיל על ההוצאות התפעוליות.

בהקשר זה, 2009 לא מבשרת טובות. גם השנה ייאלצו האתרים לקחת חלק בתוכנית הריאליטי האמיתית של האינטרנט - "הישרדות". אולם להבדיל מדן מנו, משה המלצר ודומיהם, בעלי האתרים ייאלצו לשחק במשחק הזה הרבה יותר מאשר 12 שבועות. גם להם יחסרו מזון בסיסי ומים, או במילים אחרות - פרסומות שכה הכרחיות להמשך קיומם. בהתחשב בעובדה שמדידת הרייטינג באתרים עם הזכיין החדש לא צפויה להתחיל לפני הרבעון השני של השנה, הרי שהיכולת למשוך מפרסמים חדשים לאינטרנט, תהיה מוגבלת עוד יותר.

בהתבסס על כך שעיקר ההכנסות של האתרים מגיע מפרסום מקוון, האתרים חייבים להפנים את העובדה ש-2009 תהיה שנה של בצורת אמיתית, ומי שלא ישכיל למצוא מודל הכנסות חלופי או משלים - לא יצליח לשרוד. אחת המרוויחות הבודדות יכולה להיות תפוז, שהשכילה ממזמן ליישם מודל הכנסות חלופי, שמתבסס על הסלולר. מודל זה יכול להוות עבורה מקור של נחמה בתקופה הקרובה.

כך או אחרת, 2009 צפויה להביא איתה גם גלי פיטורים באתרי האינטרנט: זה כבר התחיל עם וואלה ומאקו, אולם עתיד לצבור תאוצה של ממש ברבעון הראשון של 2009. אז יבינו כולם כי לא ניתן להחזיק במערכות תוכן כה גדולות ללא החזר ממשי מפרסום, וכי הצורך בקיצוץ עלויות הוא כבר לא בגדר מותרות.