לידיעת בעלי האג"ח: בעלי השליטה של אפיק ירדן מחזיקים בדירות בשווי 80 מיליון שקל

באסיפת אג"ח סוערת שהתקיימה לפני כעשרה ימים אמר יאיר עיני: "הזמן לא עובד לטובתנו. אם לא נביא כסף בערבות אישית, החברה לא תוכל להתקיים. את הכסף שלי כבר איבדתי, ולא אראה אותו מהחוויה הזו. כעת, האתגר שלי הוא להחזיר את החוב"

חברת אפיק הירדן נקלעה בתקופה האחרונה למצוקה תזרימית ולא עמדה בתשלום הקרן והריבית שמועדו חל בסוף נובמבר 2008, בהיקף של 9.2 מיליון שקל. בעלי השליטה באפיק הירדן הם שני האחים יאיר ושלמה עיני, עם 48.88% מהמניות לכל אחד מהם.

בשבועות האחרונים התקיימו מספר ישיבות של מחזיקי סדרות האג"ח השונות שהנפיקה החברה שדנו בהסדר לפירעון האג"ח שהציעה החברה. באסיפת אג"ח סוערת שהתקיימה לפני כעשרה ימים אמר יאיר עיני. "הזמן לא עובד לטובתנו. אם לא נביא כסף בערבות אישית, החברה לא תוכל להתקיים. את הכסף שלי כבר איבדתי, ולא אראה אותו מהחוויה הזו. כעת, האתגר שלי הוא להחזיר את החוב".

החברה אכן נקלעה לקשיים עקב ההאטה בתחום הנדל"ן בישראל ובמזרח אירופה ובשל מצוקת האשראי, אך לשני בעלי השליטה שני נכסים, המוחזקים אמנם באופן פרטי, אך במגדל הנמצא בשליטת החברה, ואשר תיאורטית (ברוטו) יכולים להבטיח את תשלומי האג"ח לכל שלוש הסדרות לכמעט השנתיים הבאות.

בספטמבר הוצע למכירה הפנטהאוז של יאיר עיני במגדל היוקרה אותו מקימה החברה בשדרות רוטשילד 30 בתל אביב. הפנטהאוז בקומה ה-27 הוצע בסכום עתק של 18 מיליון דולר (כ-69 מיליון שקל או 20 אלף דולר למ"ר).

פנטהאוז של 900 מ"ר

מדובר בפנטהאוז בגודל של 900 מ"ר במגדל שנמצא בשלבי בנייה ראשוניים ויאוכלס רק בעוד שנתיים. בינתיים הוסר הפנטהאוז מאתר סוכנות התיווך שהציעה אותו, אך הוא טרם נמכר. לבעל השליטה השני, שלמה עיני, זכויות לקומה ה-25 במגדל ודירה זו עדיין מוצעת למכירה (462 מ"ר ועוד 68 מ"ר מרפסות) תמורת 10 מיליון שקל (כ-5,200 דולר למ"ר, סכום שאינו נחשב גבוה) מזה מספר חודשים.

שני הנכסים היוקרתיים ממוקמים כאמור במגדל רוטשילד 30 בפינת רחוב אלנבי. המגדל נבנה בימים אלה במגרש אשר נרכש על ידי ש.י.י נכסים, חברה המוחזקת בידי חברת אפיק הירדן הציבורית (70%) שבשליטת האחים שלמה ויאיר עיני ובידי היזם הפרטי יורם אבנר. ש.י.י. (ששמה מורכב מראשי התיבות של שמותיהם הפרטיים של היזמים).

המגדל כולל 72 דירות ב-27 קומות ולצידן 6 קומות חניה תת-קרקעיות בהיקף כולל של 9,060 מ"ר מתוכם 6,760 מ"ר שטחים עיקריים. בבניין יהיו גם בריכת שחייה וחדר כושר והוא מוקם על ידי אלקטרה בנייה.

כאמור, שני הנכסים הוצעו במחיר המסתכם בכ-79 מיליון שקל. עם זאת, צריך לקחת בחשבון כמה נתונים חשובים. שוק היוקרה קפוא בחודשים האחרונים, וקשה להאמין כי השניים יקבלו את הסכום אותו הם דורשים, אם כי עסקאות יוקרה מועטות עדיין מתבצעות. שנית, לא ניתן היה להשיג את תגובת בעלי השליטה, אך הגיוני כי מן הסכום בו עשויות להימכר הדירות יש להוריד תשלומי מס ומשכנתא במידה וישנה.

ובכל זאת, באחת מאסיפות מחזיקי האג"ח מסר יאיר עיני כי הוא מתכוון לקחת הלוואה בהיקף של 15 מיליון שקל בערבות אישית, לצורך התפעול השוטף של החברה שיאפשר לדבריו מרווח נשימה של כשנתיים. מכירת הדירות עשויה להניב בסופו של דבר סכום נאה, אחרי כל תשלומי המסים וההלוואות על הנכס.

אפיק הירדן פעילה בתחום הנדל"ן בארץ, בפולין וברומניה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה 28.5 מיליון שקל. החברה הנפיקה שלוש סדרות אג"ח, כאשר לסדרות א' וב' יש נכסים המשועבדים לטובת בעלי האג"ח.

התשואה של אג"ח א' נמוכה למדי, בשל ביטחונותיה, אבל לסדרה ב' תשואה של כ-71%.

לעומתן לסדרה ג', שהיא הגדולה ביותר והיקפה כ-160 מיליון שקל, אין שעבוד והיא נסחרת בתשואה של כ-349%. בסדרה א' יישארו במתווה המקורי ובסדרות ב' וג' הולכים לקראת הסדר שייסגר בימים הקרובים.