אובמה: "המיתון עלול להימשך שנים, אלא אם הקונגרס ישאב מוושינגטון סכומים חסרי תקדים לכלכלת ארה"ב"

"מצב רע עלול להפוך לגרוע יותר", מזהיר אובמה, שמצייר תמונה עגומה למדי - שיעור אבטלה דו-ספרתי והפסד של טריליון דולר בפעילות כלכלית

"המיתון בכלכלת האומה עלול לקחת שנים, אלא אם הקונגרס יפעל כדי לשאוב מוושינגטון סכומים חסרי תקדים לכלכלת ארה"ב". כך יאמר היום (ה') הנשיא האמריקני הנבחר, ברק אובמה, בנאום שיועבר באוניברסיטת ג'ורג' מייסון שבווירג'יניה. "עדיין אין זה מוקדם לשנות את הכיוון, אך בתנאי שננקוט צעדים דרמטיים בהקדם האפשרי".

"מצב רע עלול להפוך לגרוע יותר", מזהיר אובמה, שמצייר תמונה עגומה למדי - שיעור אבטלה דו-ספרתי והפסד של טריליון דולר בפעילות כלכלית. צוות המעבר של אובמה שחרר לפרסום קטעים מהנאום.

"בכל יום שנמתין, נפנה אצבעות מאשימות, או נתמהמה - יותר אמריקנים יאבדו את מקום עבודתם. יותר משפחות תאבדנה את חסכונותיהן. יותר חלומות יידחו, או יתפוגגו. האומה שלנו תצנח יותר עמוק לתך משבר, שבנקודה מסויימת כבר לא נוכל לצאת ממנו", אמר אובמה.

דבריו מגיעים יום לפני פרסום דו"ח התעסוקה לחודש דצמבר, הצפוי להראות כי המשק האמריקני איבד בחודש נובמבר 475 אלף משרות. אתמול פורסם כי המגזר הפרטי בארה"ב איבד בדצמבר 693 אלף משרות, המספר הגבוה ביותר מאז שהחל התיעוד, ב-2001.

אתמול פורסמה גם הערכה מדהימה ולפיה, הגרעון הפדרלי יגיע השנה לשפל חסר תקדים, של 1.2 טריליון דולר - כמעט פי 3 מהשיא של שנה שעברה. אובמה הכיר בכך שהתמריצים החדשות של הממשל יוסיפו ללא ספק לגרעון, והציע סימפטיה לספקנים ביעלות ונחיצות התוכנית, בגלל שכל-כך הרבה כסף פדרלי כבר הוצא, ללא הצלחה יתרה.

הוא הבטיח לממן רק "את מה שעובד", ולהגדיל את השקיפות בנוגע למקומות אליהם יגיע הכסף. חבילת התמריצים של אובמה צפויה להסתכם ל-800 מיליארד דולר.