ממגנים את עוטף עזה לפי איכות ולא רק מחיר

לאחר מאמצים רבים קיבל הקבינט הכלכלי, ולאחריהן ועדת חוקה חוק ומשפט, החלטה לשינוי בתקנה 5 לחוק חובת מכרזים, לפיה עד שכר טרחה של 1.5 מילון שקל לא יהיו מכרזים, ומעבר לכך אמות המידה לבחירת ממכנן יהיה 80% איכות ו-20% מחיר

שלושה אירועים חריגים ולא בלתי קשורים הפרו בשנים האחרונות את שלוות חייהם של המהנדסים במדינת ישראל. מותו הטראגי של מהנדס מע"צ ברוך הרשקוביץ בנובמבר 2004, סמוך לתחקיר בעניינו בערוץ 2, אסון גשר המכבייה שנבנה על-ידי הקבלן הכי זול, התמוטט והמיט חרפה על מדינת ישראל, ואסון אולמי ורסאי בירושלים, שבעקבותיו הוקמה ועדת חקירה ממלכתית שבראשה עמד השופט בדימוס ורדימוס זיילר.

ועדת זיילר סיימה את עבודתה וקבעה, "כי ענף הבנייה סובל מכשל מערכתי מתמשך המחייב יצירת משטר חדש בענף הבנייה" - בהדגישה כי עיקר הכשלים מקורם בחוסר התייחסות מספקת למרכיב האיכות, ונהירה אחרי התכנון והביצוע הזול.

ממשלת ישראל אמצה את מסקנות ועדת זיילר בחודש מארס 2007, ומן הראוי היה שמשרדי הממשלה, בהזמינם עבודות תכנון וביצוע, יתיישרו עם הנחיות ועדת זיילר וידחו על הסף הצעות של מתכננים שאינם עומדים בקריטריונים של איכות. ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, שנושא איכות התכנון בוער בעצמותיו, סיכל לא מכבר מכרז ממשלתי שיצא לתכנון מיגון עוטף עזה, כשהקריטריון לזכייה במכרז היה המחיר ולא האיכות.

בעתירה בעניין זה שהגיש הארגון לבית המשפט המחוזי בירושלים, אמר השופט למדינת ישראל: "למען בטיחות הציבור ראוי לפעול על-פי המלצות ועדת זיילר, אשר אומצו על-ידי הממשלה." אלא שלמרבה הצער עדיין המשיכו משרדי הממשלה להוציא מכרזי מחיר לתכנון.

לאחר מאמצים רבים קיבל הקבינט הכלכלי, ולאחריהן ועדת חוקה חוק ומשפט, החלטה לשינוי בתקנה 5 לחוק חובת מכרזים, לפיה עד שכר טרחה של 1.5 מילון שקל לא יהיו מכרזים, ומעבר לכך אמות המידה לבחירת ממכנן יהיה 80% איכות ו-20% מחיר. החלטה זו מחייבת את משרדי הממשלה ואת חברות הסמך שלה, ומהווה מורה דרך גם ליזמים במגזר הפרטי.

* הכותב הוא מ"מ יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים.