ישראל וארה"ב חתמו על מזכר הבנה למניעת הברחות נשק לחמאס, לרבות יירוט משלוחים בלב ים

(עדכון) לבני: אם לא ייפסק ירי הרקטות אחרי הפסקת האש, יהיה עוד מבצע צבאי ; המזכר יהיה בסיס להפסקת אש בעזה ; בריטניה, צרפת וגרמניה יהיו שותפות למאמצי סיכול הברחות הנשק

שרת-החוץ, ציפי לבני, חתמה אמש (ליל שבת) בוושינגטון על מזכר הבנה עם ארה"ב למניעת הברחות רקטות ונשק אחר לחמאס. מהמסמך עולה, כי ארה"ב, בשיתוף פעולה עם מדינות נאט"ו ובעלות ברת אחרות, יוכלו ליירט משלוחי נשק בלב ים, עוד קודם הגיעם למצרים. המזכר ישמש בסיס להפסקת אש בעזה, יחד עם הבנות בין הצדדים שהושגו בתיווך מצרים.

במסיבת עתונאים לאחר החתימה, אמר לבני, כי אם חמאס לא יפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל לאחר הפסקת-האש, יהיה עוד מבצע צבאי. "אני מקווה שיהיה מצב שבו לא לא יהיה עוד ירי רקטות מעזה לעבר ישראל באמצעות ההרתעה שהשגנו נגד חמאס; אם הירי יימשך, אז יהיה עוד (מבצע) אחד", אמרה לבני.

מסיבת העיתונאים, במועדון העיתונות הלאומי בוושינגטון, "נחטפה" על-ידי עיתונאים שמייצגים אמצעי תקשורת ערביים. חלקם ניצלו את הבמה שניתנה להם כדי לשאת נאומי תוכחה. לבני חזרה על עמדות ישראל, לרבת הדגשה, כי המבצע בעזה אינו מלחמה בין ישראל לפלשתינים אלא מאבק בטרור. היא גם גילתה, כי בין השתפות ליישום מזכר ההבנות יהיו גם בריטניה, צרפת וגרמניה.

שרת-החוץ אמרה, שהפעולה בעזה נועדה, בין השאר, להחליש את חמאס ובכך לחזק את הפלג המתון של הפלשתינים, בראשות מחמוד עבאס וסלאם פיאד. "המבצע אינו נגד תהליך השלום אלא הוא דווקא משרת אותו", אמרה לבני.

היא הכריזה, כי מלחמה כמו זו שמתנהלת בעזה "אינה מסתיימת בלחיצת יד על מדשאת הבית הלבן". כדי לשים קץ למשבר צריך להחליש את את הקיצונים ולחזק את המתונים וזה מה שעושה עתה ישראל.

בתשובה על שאלה האם ישראל מבצעת פשעי מלחמה, אמר לבני: "אבדן ילד הוא טרגדיה איומה לכל משפחה והרג אזרחים אינו כוונתה של ישראל. אנו מנסים למנוע זאת. יש הבדל גדול בינו לבין חמאס, ההבדל בין רוצח בכוונה תחילה לבין הורג בשגגה".

עיתונאית מאל ג'זירה שאלה, האם פעילותה הדיפומטית של לבני נועדה לחזק את מעמדה בקרב הבוחרים בישראל לקראת הבחירות. שרת-החוץ השיבה: "שטות... היתי משתמשת במילה בת ארבע אותיות כדי לענות לך". היא הדגישה שהיא תומכת תמיכה מלאה בפעולה הצבאית וש"הצבא עושה עבודה נהדרת". "אני וברק עובדים יחדיו ואין כל קשר בין מה שאנו עושים עתה לבין הבחירות", אמרה לבני.

החלק האופרטיבי של מזכר ההבנה קובע:

; הצדדים (ישראל וארה"ב) יפעלו, יחד עם שכנותיהן ובמקביל לגורמים אחרים בקהילייה הבינלאומית, למנוע אספקה של נשק וציוד נלווה לארגוני טרור שמאיימים על ביטחון כל אחד מהצדדים. דגש חזק יושם על (מניעת) אספקה של נשק, ציוד נלווה וחומרי נפץ לחמאס וארגוני טרור אחרים בעזה.

; ארה"ב תפעל עם שותפותיה באזור ועם שותפותיה בנאט"ו לפתרון הבעיה של משלוחי נשק וציוד נלווה לחמאס ולארגוני טרור אחרים בעזה, לרבות דרך הים התיכון, מפרץ עדן, הים האדום ומזרח אפריקה, באמצעות שיפורים בהסדרים קיימים (למניעת אספקה כזו) או באמצעות השקת יזמות חדשות כדי להגביר את יעילות הסדרים הקיימים.

בין האמצעים שיינקטו למניעת הברחות הנשק:

1. חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ארה"ב לבין מדינות באזור לגבי פעולות למניעת זרימה של נשק וחומרי נפץ לעזה, כאשר המשלוחים יוצאים ממדינות אלה או עוברים דרכן. מצידה של ארה"ב יהיו מעורבים ביזמה הזו גופים צבאיים רלוונטיים, כגון פיקוד המרכז, פיקוד אירופה, פיקוד אפריקה ופיקוד המבצעים המיוחדים.

2. "היתוך" מוגבר של מידע מודיעיני מארה"ב עם מידע מודיעיני של כוחות ימיים בינלאומייים, של כוחות מדינות הקואליציה ושל ישויות מתאימות אחרות, במאמץ לסכל אספקת נשק לעזה.

3. הידוק של סנקציות בינלאומיות ומנגנוני אכיפה קיימים במאמץ לסכל הברחות נשק לחמאס ולארגוני טרור אחרים, לרבות ייזום תגובה בינלאומית נגד מדינות כגון איראן, או מדינות אחרות, שייקבע שהן מקור לאספקת נשק וחומרי נפץ לעזה.

; ארה"ב וישראל יסייעו זו לזו במאמצים אלה על-ידי הגברת שיתוף הפעולה המודיעיני ביניהן לזיהוי המקור והמסלול של משלוחי נשק לעזה.

; ארה"ב תגביר את מאמציה לספק סיוע לוגיסטי וטכנולוגי לכוחות ביטחון אזוריים ולאמן כוחות אלה ביישום טקטיקות לסיכול הברחות.

; ארה"ב תתייעץ עם שותפותיה באזור ותפעל יחד עימן במאמץ להרחיב תכניות סיוע אזוריות לקהילות מקומיות מסוימות כדי לספק להן הכנסה או תעסוקה חלופיות, במקום הכנסה שנבעה מאספקת נשק לארגוני טרור.

; הצדדים יקימו מנגנונים לשיתוף פעולה צבאי ומודיעיני ולניטור היישום של הצעדים שמפורטים במזכר ההבנה.

מאמצי האכיפה המפורטים במזכר דומים אלה הנקוטים בהסכם למניעת הפצתו של נשק גרעיני, שנותן בסיס לגאלי למדינות החתומות עליו לעשות מאמצים למנוע נפילת חומרים גרעיניים לידי ארגוני טרור.

המסמך מציין את המחויבות החזקה של ארה"ב לביטחון ישראל, לרבות קיום גבולות בטוחים, בני הגנה, כדי לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להגן על עצמה, או לסכל כל איום, או שילוב של איומים, על ביטחונה. עוד מציין המסמך, כי המחויבות הזו באה לידי ביטוי בשיתוף הפעולה הצבאי, הביטחוני והמודיעיני בין ישראל לארה"ב, הדו-שיח האסטרטגי ביניהן ורמת הסיוע שמספקת ארה"ב לישראל.

קודם לחתימה על הסכם אמרה רייס, כי המזכר הוא רכיב מרכזי במאמץ לקיים הפסקת אנש נמשכת ובת-קיימא". לבני נסעה לסטייט דיפרטמנט ישר מנמל התעופה וחתמה על המסך לאחר שיחה בת כ-30 דקות בלבד עם רייס. נסיעת לבני אורגנה בחופזה ולוח הזמנים הבהול של ביקורה מצביע על החשיבות שמייחסת ישראל לסיום הקרבות בעזה לפני 20 בינואר, יום השבעתו של ברק אובמה לנשיאות.

מאוחר יותר הערב תיפגש לבני עם מחוקקים על גבעת הקפיטול במאמץ להסביר את עמדת ישראל בסוגיית הקרבנות האזרחיים בעזה, סוגיה שמתחילה לכרסם בדימויה של ישראל בארה"ב, אם כי במידה פחותה מזו שבאירופה.

טיוטת המסמך גובשה בדיונים בין מנכ"ל משרד החוץ, אהרון אברמוביץ', שהגיע לוושינגטון לפני ימים אחדים, לבין ג'פרי פלטמן, העוזר בפועל של שרת החוץ האמריקנית לענייני המזרח הקרוב.

יונתן פלד, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר כי מזכר ההבנה התבשל כבר כמה ימים. לדבריו, המסמך מהווה "מחויבות להתייחסות באופן קונקרטי ובינלאומי למניעת הברחות נשק לעזה".

מבחינת ישראל, מזכר הבנה יהיה רובד נוסף של ביטחון במאמץ שנועד לחסום נתיבים של הברחת משלוחי רקטות ונשק אחר לעזה. המטרה היא ליירט את המשלוחים עוד לפני שהם מגיעים למצרים, ומשם, באמצעות מנהרות, לעזה.

נקודת המוצא של ישראל בדיונים עם ארה"ב היתה, שמצרים היא החוליה החלשה בשרשרת סיכול המשלוחים, כפי שמעידה כמות הרקטות שצבר החמאס מאז נסיגת ישראל מעזה. כדי לוודא שמשלוחים קטלניים לא יגיעו לידי חמאס בעזה, צריך למנוע הגעתם למצרים.

מקור רשמי ישראלי אמר לרשת ABC, כי אינו יודע האם הנשיא הנבחר, ברק אובמה, סומך ידו על מזכר ההבנה, אך, לדבריו, ישראל משוכנעת שאובמה לא ייסוג מהסכם שעליו חתום בוש לאחר שייכנס לבית הלבן, ביום ג'. דובר בצוותו של אובמה נמנע מתגובה על שאלה האם לשכת הנשיא הנבחר מודעת לעסקה המתגבשת בין ישראל לארה"ב.

דובר משרד החוץ האמריקני אמר הלילה כי ברק אובמה והילארי קלינטון השתתפו בהתייעצויות לקראת ניסוח המסמך.