אורי זוהר הטיף לחזרה בתשובה בתוכנית שיועדה לילדי הדרום

זוהר תקף את קברניטי מערכת החינוך על כך שבבתי-הספר מלמדים ביאליק ולא תורה ; זכיינית ערוץ 2 קשת בתגובה: "הרב זהר קיבל חופש ביטוי זהה לשאר נותני ההרצאות, דעותיו הן נחלתו הפרטית"

אורי זוהר הטיף (ב') לחזרה בתשובה בתוכנית היומית "לומדים ביחד" המשודרת בזכיינית ערוץ ערוץ 2 קשת, שמטרתה להעביר שיעורים במגוון נושאים לילדי הדרום.

בתוכנית השתתפו בשבועות האחרונים מספר רב של מרצים אורחים, בהם אפילו נשיא המדינה, שמעון פרס, שרת החינוך,יולי תמיר, ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. הבוקר התארח הרב אורי זוהר, שאמור היה להעביר שיעור ב"היסטוריה אישית" כפי שנכתב על הלוח וגם בכתובית על המסך שליוותה את התוכנית. אבל במהרה אנשי הפקת התוכנית שינו את הכיתוב ל"שיעור ביהדות". אורי זוהר פתח את "השיעור" בהקראת תהילים, ולאחר מכן בהשתלחות כנגד ראשי מערכת החינוך של ימינו. "אני לא סולח לקברניטי החינוך שלכם שעושקים ולא נותנים ללמוד תורה", הוא אמר. לאחר מכן ליגלג על ביאליק ועל אפלטון, במיוחד אחרי שאחד התלמידים אמר שהם לומדים כעת על הספר "אנטיגונה". זוהר המעיט בחשיבות לימוד מתמטיקה ומקצועות אחרים, ושיבח את "לימוד החיים, כאשר הוא מבהיר כי "דופקים לנו את השכל".

זוהר גם חד חידה לילדים באולפן: "אם ישנם שני אנשים בלב ים וניתן להציל רק אחד מהם, כאשר האחד הוא ממזר הייחוס הנמוך ביותר בישראל, והשני הוא כהן אך 'עם הארץ' אחד שלא למד תורה, את מי תצילו?". התשובה,לפי זוהר, היא כי יש להציל את הממזר, שכן הוא לפחות למד תורה.

זוהר טען גם שהסיבה לכך שאין הרבה הרוגים בישראל גם לאחר שמונה שנים שבהם נורו אלפי טילים, היא קיומו של אלוהים. לאחר מכן אמר כי אנו נמצאים בתקופה של "חבלי משיח", כשלדבריו "כמו בצירים של אישה, ככל שזה מתקרב ככה כואב יותר". כשאחת התלמידות שאלה האם הוא סבור שלא נצטרך עוד צבא אם כולם יחזרו בתשובה, הוא ענה: "אם נחזור בתשובה אין כוח בעולם שינצח אותנו, וככה נהיה צבא דוד המלך". זוהר ביקר בחריפות את הביקורת על המלחמה, במיוחד מקרב הישראלים. "זה כמו עשיו ששונא את יעקב. אלה הורסים אותנו מבפנים". לאחר מכן הוא לגלג על הפסקת האש שהושגה ותקף את "הגירוש מגוש קטיף", כשהוא מכנה את המתנחלים "פטריוטים אמיתיים".

זוהר גם לא פחד לתקוף אפילו את מי שהזמין אותו לתוכנית: "היום רואים בנות שמוכרות את הגוף שלהן בטלוויזיה, ואיזה דיבורים יש שם. בושה וחרפה, הרי צניעות זה כבוד האדם".

במשרד החינוך מסרו ל"גלובס" כי הם אינם משתפים פעולה עם התוכנית, אולם נתנו אישור לכך שהתלמידים יתארחו בה. יחד עם זאת, הבהירו במשרד, גם אם משרד החינוך היה מתנגד, רשות ההורים גוברת על רשות משרד החינוך בכל הקשור להשתתפות ילדים באמצעי התקשורת. במשרד החינוך הודו כי על אף שנתנו אישור להשתתפות הילדים בתוכנית, הם לא בדקו את תכני התוכנית קודם לאישור.

מהפקת "לומדים ביחד" נמסר בתגובה: משדרי "לומדים ביחד" הם יוזמה עצמאית, שלא בשיתוף משרד החינוך. עם זאת, שרת החינוך הנוכחית, פרופ' יולי תמיר, כמו גם שרי חינוך ומנכ"לי המשרד לשעבר ללא הבדל מפלגה או השקפה לקחו חלק בפרויקט. שינוי כיתוב נושא השיעור נעשה בשל סיבה טכנית ובכל מקרה שני השמות משקפים את רוח ההרצאה".

"הרב אורי זהר קיבל חופש ביטוי זהה לשאר נותני ההרצאות המעבירים את משנתם או המרחיבים על תחום התמחותם. במסגרת הרצון לאפשר שיקוף של עמדות ודעות שונות, שודרו במסגרת "לומדים ביחד" שיעורים שונים על תנ"ך ויהדות, שבהם נכללה גם ביקורת פרשנית נוקבת, כמו זו של הסופר מאיר שלו ושל הסופרת יוכי ברנדס. דעותיו של אורי זהר הן נחלתו הפרטית, ובמסגרת הרצון לשקף זרמים שונים ביהדות, לא נמנענו מלשדר אותן".