ציפי לבני: "אם חמאס רוצה משהו - שיחזיר את שליט"; אש נורתה בדרום לעבר כוחותינו - לא נרשמו נפגעים

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; שרת החוץ: "שכל אזרח ואזרח ילך עם תחושת ניצחון. מגיע לנו להרגיש גאים" ; צה"ל: חמאס ביצע במהלך הלחימה שלושה ניסיונות לחטיפת חיילים ; מדינות ערב אישרו סיוע של 2 מיליארד דולר לשיקום רצועת עזה

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

אווירת בחירות במכללה למנהל: שרת החוץ ויו"ר קדימה, ציפי לבני, נאמה הבוקר בפני כ-150 סטודנטים שמלאו את אולם הכנסים בפקולטת המסלול האקדמי - המכללה למנהל בראשון לציון.

"שכל אזרח ואזרח ילך עם תחושת ניצחון. מגיע לנו להרגיש גאים", אמרה לבני לסטודנטים על תוצאות מבצע "עופרת יצוקה. יצרנו קואליציה בינ"ל ובין ערבית נגד החמאס. אף אחד לא מרשה לעצמו שהחמאס ישלוט בעזה", אמר שרת החוץ, והדגישה גם כי ישראל תמשיך שלא להכיר בחמאס: "אני לא מתכוונת לדבר עם החמאס ולחתום עימו על הסכמים בבית הלבן. חמאס היא הקבוצה שעימה נלחמים, ויש גם קבוצה אחרת, איתה מדברים".

"אם חמאס רוצה משהו - שיחזיר את שליט", הוסיפה.

תקריות אש

בשני מקרים דרומית לאזור כיסופים נורתה אש לעבר שני כוחות שונים של צה"ל. בשני המקרים לא היו נפגעים. באחד המקרים כוחותינו השיבו אש.

צה"ל: חמאס ביצע במהלך הלחימה שלושה ניסיונות לחטיפת חיילים

צה"ל בדרך להשלמת הנסיגה מרצועת עזה, ופרטים חדשים נחשפים על מבצע עופרת יצוקה: דובר צה"ל והצנזורה הצבאית התירו אמש לפרסום כי במהלך המבצע בעזה אירעו לפחות שלושה ניסיונות לחטוף חיילים - באחד מהם נהרג חייל. מן הממצאים בשטח עולה כי החמאס נערך מראש לחטיפת חייל ישראלי.

במערכת הביטחון דיווחו אמש כי במהלך פעילות "מבית לבית" של כוחות צה"ל נחשפו מנהרות מיוחדות שנועדו לחטיפת חיילים, חלקן היו ממולכדות במטרה להפתיע את כוחותינו. בצה"ל מסרו גם כי באחד מהניסיונות לחטוף חייל ישראלי במהלך הלחימה, רצו כמה פעילי חמאס לעבר כוח צה"ל בשיאם של חילופי האש וניסו לתפוס בידיהם אחד מהחיילים. בניסיון זה נהרג אחד החיילים וצה"ל מתחקר את האירוע.

לצד הדיווחים במהלך ימי הלחימה כי אנשי שייטת 13 פעלו בתוך השכונות העזתיות, התיר אמש צה"ל לפרסם כי גם כוחות יחידת הקומנדו של חיל האוויר (שלדג) ואף כוחות היחידה ללוחמה בטרור (ימ"מ) של משטרת ישראל נטלו חלק במבצע. הכוחות היו מבין הראשונים שנכנסו לרצועת עזה, במטרה לסמן מטרות ולסייע בתצפיות בשטח.

לאחר אזעקת "צבע אדום" שנשמעה היום, צה"ל הוציא הודעת הרגעה: ההתרעה על פצמ"ר - אזעקת שווא.

עוד 1,200 רקטות בארסנל של חמאס

במערכת הביטחון ממשיכים להדגיש גם היום כי יכולותיו המבצעיות של החמאס ספגו פגיעה קשה ומהותית, אם כי ההערכה היא שהארגון יצליח לשקם את יכולותיו אם צה"ל לא ישמר את המצב הנוכחי ברצועה, לצד יישום ההסכמים המדיניים. ההערכה היא שכ-500 פעילי חמאס נהרגו במבצע וכי החמאס שיגר לעבר ישראל 20% מכמות הרקטות שתכנן מלכתחילה. גורמים בצה"ל מעריכים כי בידי הארגון קיים עוד ארסנל רקטות גדול, הנאמד בכ-1,200 רקטות, בהן כמה עשרות של רקטות לטווח ארוך.

מדינות ערב שהתכנסו אתמול בכווית הודיעו על הקמת קרן בסך של שני מיליארד דולרים לשיקום הרצועה. ואילו ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן מציע לכונן ממשלת אחדות עם חמאס, בתיווכה של מצרים

איסמעיל הנייה: "ניצחנו ניצחון גדול, הדפנו את המתקפה ולא השגתם את מטרותיכם"

יממה לאחר שישראל החליטה על הפסקת אש חד-צדדית נאם שלשום ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה ממקום מחבואו ואמר כי המתקפה הישראלית הסתיימה בכישלון, ולא הרתיעה את הפלסטינים. למחרת הכרזות הניצחון של אולמרט וברק, ראש ממשלת חמאס הכריז: "ניצחנו ניצחון גדול, הדפנו את המתקפה ולא השגתם את מטרותיכם".

במהלך הנאום ששודר בתחנת הטלוויזיה של חמאס אמר ראש הממשלה בעזה כי ההחלטה של ארגונו להכריז על הפסקת אש היא "נבונה ואחראית" וכי "אלוהים העניק לעם הפלסטיני ניצחון גדול. זה אינו ניצחון הנזקף לזכותו של פלג אחד בלבד, אלא לעם כולו".

דבריו של הנייה נאמרו לאחר שמוקדם יותר הודיע בכיר חמאס איימן טאהא לאחר פגישה עם הפלגים הפלסטינים, על הפסקת אש מיידית. בחמאס הבהירו כי הם נותנים לכוחות הישראליים הפרוסים בעזה שבוע להתפנות מהשטח.

"חמאס והפלגים הפלסטינים מודיעים על הפסקת אש ברצועת שתחל באופן מיידי ותיתן לישראל שבוע לסגת", אמר טאהא בתום שיחות שניהל עם הנציגים המצרים בקהיר . כמו כן, דרש מישראל לפתוח את המעברים לרצועה על מנת לאפשר מעבר של ציוד הומניטרי.

אולמרט: "אנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה"

"לא באנו לכבוש את עזה ואנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה" - כך אמר אמש ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אל מול מנהיגי מדינות אירופה שהגיעו בצורה חסרת תקדים לארוחת ערב בבית ראש הממשלה בירושלים.

"אני רוצה להביע את הערכתי האישית לכם, מנהיגי אירופה, על התמיכה בישראל ועל הדאגה לביטחונה. החזית האחידה והעמדה הבלתי מתפשרת שהצגתם מחממים את ליבנו ומחזקים אותנו", אמר אולמרט, כשלצידו ישובים בשולחן ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נשיא איטליה, סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת ספרד, חוזה לואיס זפאטרו, וראש ממשלת צ'כיה, מירק טופולנק.

"אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה"

"לפני למעלה משלושה שבועות יצאנו למבצע, על מנת לשנות את המצאות הביטחונית של תושבי הדרום", אמר ראש הממשלה. "המציאות הייתה בלתי אפשרית לכולנו כמדינה - אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה. אני שולח מכאן את תנחומי למשפחות ששכלו את יקיריהם בקרב. גבורתם ואומץ ליבם הם בשבלנו מקור השראה וגאווה".

"היום, אחרי שלושה שבועות שבהם היכו כוחות צה"ל קשות את חמאס, ואחרי שמימשנו את היעדים, החלטנו לנצור את האש ונענו לבקשת נשיא מצרים, חוסני מובארק", הוסיף אולמרט, "אם הפסקת האש תהיה יציבה - אין בכוונתה של ישראל להישאר ברצועת עזה. אנו מעוניינים לצאת מעזה במהירות הגדולה ביותר, ברגע שנבטיח שאין סכנה ליישובי הדרום. לא באנו לכבוש את עזה ואנו לא מתכוונים להישאר בעזה".

ראש הממשלה פנב שוב למנהיגי מדינות אירופה: "שבתם ממצרים והבעתם תמיכה במאמץ המצרי. היום ברור לכל שעל מנת להשיג הפסקת אש, יש למנוע הברחות נשק מאירן וסוריה לרצועת עזה. במכתב שקיבלתי מכם אתמול, הבעתם מחוייבות עמוקה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יגיע לעזה. עכשיו צריך לתרגם מחויבות זו לפעולות שימנעו מחמאס להתעצם בשנית. זה אינטרס גם של מי שמאמין בכל ליבו ומעוניין לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. זה נושא עליון בסדר היום שלנו".