בעלי עסקים בדרום יקבלו פיצוי של 132.5% מהמדינה בעקבות המלחמה בעזה

הושגה הסכמה על מנגנון פיצויים לעובדים ועסקים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ; ההסתדרות והתעשיינים דרשו בתחילה 145% פיצוי, והאוצר דרש 80%-100%

ראשי המעסיקים, ההסתדרות ומשרד האוצר הגיעו אמש (ב') להסכמה על מנגנון פיצוי לעסקים ולעובדים באזור הדרום והשפלה, המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה. הפסקת האש בעזה היא שסללה את הדרך להסכמה, שכן במשרד האוצר יכלו כעת לאמוד פחות או יותר את היקף הנזקים, מבלי לחשוש מהתרחבות הלחימה ומהרחבת טווח הטילים, שיביא להרחבת מספר העסקים שיש לפצותם.

כפי שפורסם ב"גלובס", כבר בשבוע שעבר הושגה הסכמה בנוגע לפיצוי בעלי עסקים קטנים ועצמאים, אך נותרה מחלוקת סביב הפיצוי למפעלים הגדולים. התעשיינים וההסתדרות דרשו פיצוי של 145% משכרו של כל עובד שלא הגיע לעבודה (כפי שהוסכם בזמן מלחמת לבנון השנייה) - כלומר פיצוי לא רק על היעדרות העובד, אלא גם על ירידת התפוקות.

במשרד האוצר היו מוכנים תחילה לפיצוי של 100% משכר עובד שנעדר בשדרות והסביבה ופיצוי של 80% בלבד לעובדים ביתר האזורים המרוחקים יותר מרצועת עזה. באוצר טענו כי חלק לא מבוטל מירידת התפוקות קשור למשבר הכלכלי ולא למצב הביטחוני, וביקשו להתחשב גם בקופה הציבורית בתקופה שנחשבת להרבה פחות טובה מזו שהייתה בזמן מלחמת לבנון השנייה.

12.5% פחות מהדרישה המקורית

בסוגיה זו הושגה כצפוי פשרה, אך בהחלט כזו שקרובה יותר לרצונם של התעשיינים וההסתדרות. על פי הסיכום, המפעלים יוכלו לקבל פיצוי בגובה 132.5% משכר העובד שנעדר - כלומר 12.5% פחות מהדרישה המקורית. המעסיק ישלם בעצמו לעובד, כשהמדינה תפצה אותו על כך. היעדרות מהעבודה המחייבת בפיצוי תיחשב רק במקרים שפיקוד העורף אסר על פתיחת מקומות עבודה (היו מקרים מעטים כאלה), או במקרים בהם אחד ההורים נאלץ לשמור על ילד עד גיל 14, משום שמוסדות החינוך היו סגורים.

עסקים קטנים ועצמאיים יקבלו פיצוי בגין הירידה במחזוריות העסק בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, זאת בנוסף לבדיקה שתבחן את המשבר השפעת המשבר הכלכלי. הבדיקה תיעשה באופן פרטני על ידי רואה חשבון מטעם בעל העסק, שיתבקש למלא תזכיר שיישלח לרשות המסים.

גם כאן נרשם הישג לבעלי העסקים, שכן באוצר רצו תחילה לנכות באופן גורף כ-40% מהפיצוי בשל המשבר הכלכלי. בעלי עסקים יוכלו לבחור גם במסלול "פיצוי על הוצאות", שבו ניתן להגיש תביעה על הוצאות שנגרמו לעסק כתוצאה מהמצב הביטחוני, למשל תשלום שכר לעובדים שלא הגיעו לעבודה בפועל.

בפגישת המו"מ נכחו אמש מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי; הממונה על התקציבים במשרד האוצר, רם בלינקוב; מנכ"ל משרד התמ"ת, גבי מימון; יו"ר ההסתדרות, עופר עיני; ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, יהודה שגב. הסכם קיבוצי וסופי בעניין צפוי להיחתם בימים הקרובים ויהיה לו מעמד של חוק לכל דבר. בתחילת פברואר יגיש משרד האוצר לאישור ועדת הכספים של הכנסת תקנות בנושא, ולאחר אישורן ייכנס מנגנון הפיצוי לתוקף ויפורסמו הנחיות ברורות לציבור הרחב.