איגוד השיווק הישראלי מתנגד למיזוג בין רשת וערוץ 10: "ייצור דואופול שיפגע בתחרות"

לטענת האיגוד, המיזוג ייצור דואופול שיפגע בתחרות בטלוויזיה המסחרית ויגרום לעליית מחירי הפרסום בטלוויזיה ; אם יאושר המיזוג, באיגוד דורשים לפתוח מיידית את הטלוויזיה הרב-ערוצית לפרסום בכבלים ובלוויין

איגוד השיווק הישראלי מתנגד למיזוג בין זכייניות הערוצים המסחריים רשת וערוץ 10, זאת מחשש ליצירת דואופול שיפגע בתחרות בשוק הפרסום והטלוויזיה. יו"ר האיגוד, ירון דור, קורא לשרי האוצר והתקשורת להתערב בדחיפות ולמנוע משבר וקריסה בשוק הטלוויזיה.

כאמור, באיגוד מעריכים כי מיזוג בין רשת לערוץ 10 יפגע בתחרות, ייצור דואופול ויקטין את אפשרויות המשא-ומתן המסחרי בין הזכייניות למפרסמים ומשרדי הפרסום. בנוסף טוענים באיגוד כי צעד זה יגרום לעליית מחירי הפרסום בטלוויזיה - שגם כך הם מהיקרים בעולם - שכן לטענתם, רק 10% מהמפרסמים במדינת ישראל יכולים כיום לעמוד בתקציבים של פרסום בטלוויזיה.

"שוק הטלוויזיה בישראל סובל מכשל שוק היסטורי שבו כל העוסקים בענף הטלוויזיה מפסידים. לכאורה, מיזוג בין הזכייניות הינו מהלך מתבקש לאור המשבר הכלכלי, אך למעשה מדובר בפיתרון חלקי בטווח הקצר, אשר לא יפתור את הבעיה בכללותה וייצור בטווח הארוך כשל שוק נוסף בדמות דואופול אשר יפגע בתחרות", אומר דור.

באיגוד מוסיפים כי "אנו עלולים למצוא את עצמנו צועדים שנים אחורה ונזכרים בגעגועים בשנים בהן היתה לנו אפשרות בחירה מול 4 זכיינים: קשת, רשת, טלעד וערוץ 10. במקום שהתחרות תשתכלל, היא נסוגה לאחור".

כאמור, דור קורא לשר האוצר, רוני בר-און, ולשר התקשורת, אריאל אטיאס, "לקדם, לזרז ולהחליט על פיתרון כולל בשוק התקשורת והטלוויזיה בישראל. כפי שמשרדי הממשלה האחרים מתמודדים כיום עם גיוס משאבים והענקת תמריצי עידוד ומיפוי פתרונות לענף ההיי-טק, שוק ההון ולתעשייה על-ידי גיוס תקציבים מתקציב האוצר - כך גם יש לנהוג במשבר שנוצר בענף הפרסום בטלוויזיה, משבר שתוצאותיו עלולות להחמיר בשנת 2009".

הנהלת האיגוד, בראשות המנכ"לית תלמה בירו, מציעה בשלב זה פתרונות חליפיים - כאשר לטענתה, פיתרון חלופי למיזוג בין הזכייניות הינו הקלה והפחתה של דמי הזיכיון והתמלוגים לזכייני טלוויזיה, או מתן אפשרות לזכיינים ו/או למי שעומד בתנאים, מעבר ממכרזים לרישיונות.

לחליפין מציינים באיגוד כי אם אכן יאושר המיזוג בין הזכייניות, האיגוד תומך בפתיחה מיידית של הטלוויזיה הרב-ערוצית לפרסום בכבלים ובלוויין, על מנת לאפשר אלטרנטיבות נוספות למפרסם.

מאיגוד השיווק הישראלי נמסר עוד כי "ישראל היא אולי המדינה היחידה בה קיים כפל רגולטורי בדמות הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. אנו מאמינים כי יש מקום רק לרשות אחת, יעילה וממוקדת, אשר תבחן באופן כולל את שוק התקשורת והטלוויזיה. זה הזמן הנכון לבחון מיזוג וביטול של כפל הרשויות הקיים והעברת הכספים שיחסכו בחזרה לשוק הטלוויזיה ולזכיינים הקלות מפליגות".