נוקיה החמיצה את תחזיות האנליסטים: רווחיה צנחו ב-69% ל-576 מיליון אירו; ההכנסות ירדו ב-12.7%

רווחי החברה הסתכמו ברבעון הרביעי ב-15 אירו סנט למניה - צפי האנליסטים חזה לחברה רווח של 22 אירו סנט למניה ; החברה פקפקה ביכולתה לשמור על נתח שוק של 38%, והעריכה כי מכירות הסלולר העולמית יקטנו ב-5% לפחות ב-2009

נוקיה , יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, מצויה בעיצומו של משבר קשה. החברה דיווחה על ירידה של 69% ברווחי הרבעון הרביעי ל-576 מיליון אירו, או 15 אירו סנט למניה, מ-1.84 מיליארד אירו, או 47 אירו סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים חזה לחברה רווח של 22 אירו סנט למניה.

בשורת ההכנסות רשמה החברה ירידה של 19% ל-12.66 מיליארד אירו, וגם בשורה זו החמיצה את צפי האנליסטים שצפו להכנסות של 13 מיליארד אירו. הירידה בהכנסות נבעה מירידה של 15% במכירות מכשירים שירדו ל-113.1 מיליון יחידות.

החברה מתמודדת עם שוק רווי, שבו מחירי הטלפונים הסלולריים יורדים באורח חד לאור הצפת השוק במכשירים זולים מהשווקים המתעוררים. מחירו של טלפון סלולרי באירופה עומד בממוצע כיום על 72 יורו (93 דולר), אולם אנליסטים צופים כי נוקיה תצליח ברבעון הרביעי ב-74 יורו למכשיר עקב עסקאות של שדרוגי מכשירים.

נוקיה לא השיקה כמעט בתשעת החודשים הראשונים של 2008 מכשירים חדשים מתוצרתה, אולם בתקופת החגים הושקו כמה כאלה, בהם דגם ה-5800 XpressMusic שמתחרה באיי-פון של אפל ונמכר במחצית ממחירו.

במצב שנוצר, לקוחות מערביים מחליפים את מכשירי הסלולר שלהם בתדירות נמוכה יותר - ופוגעים בכך בקצב המכירות של נוקיה. ואילו הלקוחות בשווקים המתעוררים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לקנות את המכשירים היקרים של נוקיה.

נוקיה, כמובן, לא לבד במשבר. כל מתחרותיה, יצרניות הסלולר הגדולה, דיווחו לאחרונה על הרעה משמעותית בעסקיהן: סוני-אריקסון מובייל היפנית ואריקסון השבדית דיווחו על הפסדים רבעונים, זה הרבעון השני ברציפות - והזהירו מהידרדרות נוספת ב-2009. מוטורולה הודיעה אף היא כי תפרסם הפסד רבעוני, וגם כי תפטר 4,000 מעובדיה עקב מה שהגדירה כ"קריסה במכירות" בעונת החגים בארה"ב.

נוקיה עצמה פקפקה ביכולתה שלה לשמור על נתח שוק של 38%, והעריכה כי מכירות הסלולר העולמית יקטנו ב-5% לפחות ב-2009.