סקר TGI לסיכום 2008: עלייה בחשיפה לחינמונים, "ידיעות" ו"מעריב" יורדים בחשיפה

11.3% קוראים רק חינמונים ולא עיתונים ; מבין מוספי סוף השבוע, "גלובס" הוא היחיד שלא רושם ירידה בחשיפה ; ברדיו: עלייה קלה לרשתות קול ישראל, ירידה קלה לתחנות הרדיו האזורי ולגל"צ

גם במחצית השנייה של 2008 נרשם המשך גידול בחשיפה לחינמונים. רמת החשיפה היומית (בנטרול חפיפה) לעיתון חינם כלשהו - "ישראל היום", "24 דקות" ו"פוסט" - ביום חול ממוצע, עומדת על 26.9% במחצית השנייה של 2008 (יולי-דצמבר) לעומת המחצית הראשונה של 2008, אז עמד שיעור החשיפה היומית על 22.5% - כך עולה מנתוני סקר TGI גל 2 של 2008 שמתפרסם היום (ד'). עוד עולה מהנתונים, כי 11.3% מהציבור קוראים חינמונים בלבד.

במחצית השנייה של 2008 חל גידול קל בשיעור קריאת עיתונים יומיים: סך כל החשיפה לעיתון יומי ארצי כלשהו עמדה על 60.9% לעומת 59.1% ב-2008. זאת, למרות הירידה בקריאת ה"עיתונים היומיים הוותיקים".

המשמעות של הנתונים היא כי מקור הגידול הוא בחינמונים, שרמת הכיסוי הייחודי שלהם עומדת כאמור על כ-11.3% במחצית השנייה של 2008 לעומת 8.5% במחצית הראשונה. עוד עולה מהסקר כי כרבע מקוראי החינמונים קוראים יותר מחינמון אחד.

יצויין כי "ישראל היום" התבסס במקום השני כעיתון הנקרא ביותר בישראל, כתוצאה משולבת של עלייה בשיעור החשיפה שלו, המשך הירידה בחשיפה של "מעריב" וקיטון בחשיפה של "ידיעות אחרונות".

סך כל ההאזנה לרדיו נותרה יציבה ועומדת כיום (יולי-דצמבר 2008) על 76.8% ביום חול ממוצע, לעומת 75.4% בתקופה הקודמת. בקבוצת התחנות של "קול ישראל" חל גידול במחצית השנייה של 2008, אז עמדו שיעורי החשיפה על 42.7% לעומת 41.6% במחצית הראשונה של שנה זו. לעומת זאת, בקבוצת התחנות של הרדיו האזורי חל קיטון קל מ-35.4% במחצית הראשונה של 2008 לעומת 34.2% במחצית השנייה של השנה, וכך גם בתחנות גל"צ אשר רשמו קיטון קל מ-45.2% במחצית הראשונה של השנה ל-44.4% ב-2008.

"ידיעות אחרונות" ו"מעריב" - רושמים ירידה בהיקף החשיפה. "מעריב" רושם ירידה של 15% משנת 2007 לשנת 2008, ואילו "ידיעות אחרונות" רושם ירידה מ-38.4% בשנת 2007 ל-36.2% ב-2008. "גלובס" ו"הארץ" שמרו על היקף החשיפה שלהם למעט תנודות מזעריות, אך יצוין כי במבט רב שנתי, מאז שנת 2001, החשיפה ל"הארץ" ירדה בכ-20%, בעוד החשיפה ל"גלובס" נותרה יציבה לאורך השנים.

במונחים חצי שנתיים, "מעריב" רושם ירידה מ-15% במחצית הראשונה של 2008 ל-13.8% במחצית השנייה של השנה, ו"ידיעות אחרונות" רושם ירידה מ-36.5% במחצית הראשונה של השנה ל-35.9% במחצית השנייה של השנה.

בעיתוני סוף השבוע, כל העיתונים, למעט "גלובס", רושמים ירידה בהיקפי החשיפה במחצית השנייה של 2008 לעומת הראשונה. "מעריב" רושם ירידה מ-20.5% במחצית הראשונה ל-18.4% במחצית השנייה. "ידיעות" רושם ירידה מ-48.2% במחצית הראשונה לעומת 46.2% בשנייה. גם "הארץ" רושם ירידה מ-8.8% במחצית הראשונה ל-8.4% במחצית השנייה של 2008. "גלובס" הוא כאמור העיתון היחיד שגם בסוף השבוע שומר על אחוזי החשיפה שלו לאורך כל השנה.

מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על-ידי חברת "מחקרי סינגל סורס" מקבוצת TNS טלגאל ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של 10,000 מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18 , המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-3.79 מיליון נפש. סקר (tm)TGI בישראל נערך משנת 1998, והנתונים החדשים מהווים את הגל ה-22 מאז השקתו. התוצאות מתפרסמות פעמיים בשנה.