בדיקת "גלובס": מכשיר ה-GPS המוצלח בשוק הוא Moov 360 של Mio

מכשירי ה-GPS הופכים לפריט חובה, ומחיריהם הולכים ויורדים ; "גלובס" בדק 7 מהמכשירים הנמכרים בשוק ועם כולם הגיע אל היעד - אך בשורה התחתונה כולם עדיין סובלים מ"מחלות ילדות"

מכשירי הניווט הפכו ב-2008 לפופולריים, ובשנה נמכרים בארץ 100 אלף מכשירים. הסיבה העיקרית: הורדת המחירים הדרמטית שעברו המכשירים. אם לפני כשנה עלה GPS ממוצע יותר מ-1,700 שקל, היום אפשר להשיג בקלות מכשיר בפחות מאלף שקל, כאשר במבצעים מיוחדים, המחירים יכולים אפילו לצנוח לחצי מזה. הישראלים גילו את ה-GPS בעיקר בזכות הדחיפה שחברות הסלולר נתנו לשירותי הניווט, כשהיום יש ל-4 המפעילות יותר מ-400 אלף משתמשים. מכשירי הניווט הייעודים מציעים מסך גדול יותר ולא מחייבים רכישה של טלפון מהשנתיים האחרונות.

בשורה התחתונה, כל מכשירי הניווט שבדקנו - גם הזולים ביותר - סיפקו תוצאות טובות וכולם יביאו אתכם ליעדכם, ללא קשר לתוכנת הניווט שנמצאת במכשיר. עם זאת, עדיין לא נמצא המכשיר שאפשר להגדיר אותו "מצוין", שהוא נטול באגים ונוח באופן מוחלט לשימוש.

כמו כן, בשוק אמנם קיימים מגוון מכשירים, אך למעשה הם מתבססים על אחת מ-3 תוכנות עיקריות: iGO 8, שבה משתמשים רוב מכשירי הניווט; דסטינייטור ו-GPS2GO. מבחינת המשתמשים, התוכנה היא חלק מהותי בהחלטה איזה מכשיר לקנות, אך היא לא השיקול היחיד. בעוד שייתכן ששני מכשירים מתבססים על תוכנה זהה, הממשק עשוי להיות שונה, וכך גם איכות המסך, כך שיש לשקלל את כל השיקולים הללו בעת ההחלטה. בעוד שמכשיר המגיע עם iGO8 מציע ממשק ניווט זהה, דווקא בשתי התוכנות הנוספות אפשר לשים לב להבדלים מהותיים בין הגירסאות של חברות המכשירים.

Mio, דגם Moov 360

* ציון: 8.5

* תוכנה: GPS2GO. עלות עדכון: 250 שקל.

* מבחן התוצאה: יבואנית Mio בארץ - רונלייט - עברה זעזוע לא קל בשנה שעברה. החברה איבדה את היכולת שלה לשווק את מכשירי הניווט עם תוכנת - iGo. ברונלייט התאוששו מהר מהחיסרון הזה והם החלו להציע בסדרת המכשירים האחרונה שלהם את תוכנת הניווט של GPS2GO. התוכנה החדשה ממותגת במכשיר תחת השם MioMap, בדיוק כמו שה-iGO שיווקה במכשירי הניווט של Mio בעבר.

בעוד שב-iGO 8 קיימות מפות תלת-ממד מלאות של כל ערי ישראל, ב-Mio מדובר רק במספר גירסאות וירטואליות של מגדלי עזריאלי, יס פלאנט ברמת-גן ועוד. התוכנה מציבה כל אובייקט שנראה לה מיוחד במהלך הנסיעה בגירסה תלת-ממדית, מה שעוזר להתמצא בשטח. האתרים עצמם נראו לנו הרבה יותר אמיתיים, ממה שה-iGO מספקת.

בניגוד ל-QUE, כאן זמן ההפעלה של התוכנה הוא אפסי - התוכנה מתחילה לרוץ מהרגע הראשון שהפעלתם את המערכת.

ה-MioMap מציינת על המסך ובהתראה קולית מכמונות מהירות וגם מספקת פרטים על נקודות עניין. למשל, קופות חולים ופארקים.

ב-Mio ביצעו התאמה מאוד טובה של התוכנה המשופרת שלהם, מה שהופך אותה לידידותית ופשוטה מאוד להפעלה.

דיבורית הבלוטות' מספקת תוצאות בינוניות מאוד.

* ממשק - נוח: גם הממשק נראה מצוין והתוספת של ריבוע קטן המציין בכל זמן על-גבי המסך מתי הפנייה שלכם מוסיף המון.

* איכות המסך - גרועה באור שמש ישיר: המסך, המספק ברוב הזמן תוצאות מעולות, עושה עבודה גרועה מאוד באור שמש ישיר וזה גם החיסרון הגדול של המכשיר הזה. מלבד זה, 45 אלף נקודות עניין.

* בשורה התחתונה - מוצלח: התוכנה גם כוללת את מפות מערב אירופה או ארה"ב (לפי בחירת הלקוח). מה שהופך את מכשיר הניווט הזה למומלץ ביותר מבחינתנו כרגע בשוק.

QUE, דגם NQ430

* ציון: 8

* תוכנה: iGO8. עלות עדכון: 300 שקל.

* מבחן התוצאה: ה-NQ 430 של חברת QUE נראה במבט ראשון כאחד המועמדים העיקריים לערער את שלטונה של חברת Mio בשוק הישראלי. ה-QUE נחת אצלנו לאחר רפרטואר עשיר בפרסום מאסיבי בכבישי ישראל, מה שגרם לנו לציפייה רבה. הדגם הזה מבטיח שלל תוכנות עשירות מרגע הפתיחה שלו: תוכנת iGO8 של חברת Nav N Go המאפשרת ניווט בתלת-ממד, משחקים, דיבורית בלוטות' וגם אפשרות לשדר את הסאונד לתדר FM. חלק מההבטחות נכשלו במבחן המציאות: דיבורית הבלוטות' הציעה סאונד חלש ומיקרופון פשוט, מה שלא אפשר לנו לסמוך על הדיבורית הזו בזמן נהיגה. כמו כן, גם היכולת לשדר את הסאונד לתדר FM התגלתה כפשלה שהיצרן שכח אותה בממשק, מכיוון שזו בכלל לא עובדת.

חיסרון אחר הוא שאין כאן כפתור ווליום יעודי, מה שמקשה קצת על השליטה בסאונד בזמן נהיגה.

* זמן הפעלת תוכנה - ארוך מדי: זמן ההפעלה של תוכנת הניווט ארוך מאוד - 36 שניות. לשם השוואה במכשיר Fugicom שבדקנו היה זמן ההפעלה של ה-iGO8 18 שניות.

כפי שכבר ציינו, ה-QUE מגיע עם iGO בגירסת "אואזיס". מה שאומר, שאתם תוכלו למצוא כאן פירוט טוב יותר של תחנות דלק (תחנות הדלק מופיעות בצבע הלוגו שלהם, למשל, צהוב לפז) וגם יכולת לנגן מוזיקה, וידיאו, תמונות על המכשיר וגם לקבל פרטים על אזורי חיוג, מידות ביגוד, ממיר מידות ומחשבון. גירסת אואזיס היא בלעדית ל-QUE.

בצדדים היותר חיובים, אנחנו יכולים לספר שה-QUE מציע את מערכת ההפעלה הידידותית והמעוצבת ביותר מבין המכשירים שבדקנו, כך שבזמן ההמתנה אתם תיהנו מתצוגת שעון גדולה המתעדכנת מהלוויינים וגם מאינפורמציה על מיקומכם בארץ ועל מהירות הנסיעה שלכם. בנוסף, אתם תוכלו למצוא כאן משחקי זיכרון וגם את המשחק סיימון (זה שצריך להקיש על הצבע הנכון לפי הסדר).

מספר נקודות העניין, בדומה לכל שאר המכשירים עם iGO8 כוללת 60,000 נקודות.

* בשורה התחתונה - מוצלח למרות החסרונות: ה-QUE הוא המכשיר הטוב יותר שתוכלו למצוא היום בשוק עם ה-iGO8, למרות החסרונות שלו.

פוג'יקום, דגם GP 4302

* ציון: 8

* תוכנת ניווט: iGO8. עלות עדכון: 300 שקל.

* מבחן התוצאה: הדגם בנוי על אותה חומרה של ה-VEGA, כולל אותו ממשק, רק שבמקרה הזה, בחברה הוסיפו למכשיר מעטפת עם צבעי הלוגו האדומים שלה והצבה שונה במקצת של האייקונים בתפריט הראשי.

ההבדל הגדול והקריטי ביותר בין ה-Fujicom ל-VEGA היא תוכנת הניווט. בעוד שב-VEGA בחרו ב-GPS2GO, כאן אתם תוכלו למצוא את ה-iGO8 שעושה עבודה טובה בהרבה.

* איכות מסך - טובה: ה-4302 מציע איכות מסך טובה, שלא עושה בעיות באור שמש ישיר. המכשיר מעוצב בצורה חביבה במראה כסוף והוא מציע גם להשתמש בו בתור נגן מוזיקה.

* בשורה התחתונה - זריז: מדובר במכשיר ניווט מוצלח שנמכר במחיר דומה ל-QUE, אבל מציע מהירות הפעלה זריזה יותר של תוכנת הניווט.

איתוראן, דגם GPS430

* ציון: 7.5

* תוכנת ניווט: דסטינייטור. עלות עדכון: 200 שקל.

* מבחן התוצאה: בניגוד ל-iGO8 המציע גרפיקת תלת-ממד, התוכנה של איתוראן הישראלית מציעה ניווט ממבט עוף הציפור - לא שזה משנה בצורה קריטית את חוויית הניווט שלכם, פשוט הגרפיקה נראית הרבה פחות טוב. אולם בנקודה העיצובית, איתוראן נופלת עם התוכנה שלה, שנראית קצת אנמית. התוכנה כוללת 55 אלף נקודות עניין מחברת מפה הנמצאת בבעלות איתוראן. השימוש בתוכנה פשוט מאוד, כולל מציאה מהירה של נקודות עניין. כמו כן, התוכנה משלבת אייקונים של תחנות דלק (כולל לוגו של התחנה, למשל דלק או פז) על-גבי המפה.

נקודת החוזק העיקרית של איתוראן עם ה-430, הוא "איתוראן BIG", המציע לרוכשי המכשיר מנוי לשנה לשירות הכוונה אנושית, הכולל הסברים להגעה למקומות, הזמנה למסעדות ומלונות, עדכון על עומסי תנועה, הכוונה למוסך או כספומט, הזמנה של גרר, המלצות על טיולים ותמיכה טכנית למכשיר. השירות ניתן באמצעות מענה קולי, 24 שעות ביממה במשך כל השבוע. בנוסף, תוכלו למצוא בערכת המכשיר גם נרתיק לשמירת ה- GPS שלכם.

ה-430 גם כולל כפתור ווליום ייעודי, הממוקם בצד הימני של המכשיר. בניגוד לדגמים אחרים, שמכריחים אתכם לבצע את השליטה בווליום באמצעות הממשק בצורה מסורבלת, הכפתור הייעודי עוזר להשתיק את התוכנה במהירות בעת הצורך.

* בשורה התחתונה - מדויק ונוח: ה-430 ביצע עבודה טובה, הוא מצא לנו את כל היעדים שביקשנו ואפשר להתמצא במכשיר בקלות.

NAVMAN, דגם F25

* ציון: 7.5

* תוכנת ניווט: דסטינייטור. עלות עדכון: 250 שקל.

* מבחן התוצאה: ה-NAVMAN פועל עם אותה מערכת ניווט של איתוראן - דסטינייטור. התוכנה הזו מבצעת את העבודה שלה והיא תיקח אתכם ליעדכם, אולם הבעיה הגדולה שלה היא העיצוב - היא פשוט נראית קצת ישנה לעומת שאר התוכנות בשוק. כמו כן, אין בה תלת-ממד לא חלקי ולא מלא. דבר נוסף וחשוב לציון הוא שלמרות שמדובר בתוכנה כמעט זהה לזו שנמצאת באיתוראן, אין כאן את יכולות איתוראן ביג שציינו קודם.

תפעול התוכנה פשוט מאוד ומאגר נקודות העניין שלה עומד על 46,000.

* איכות מסך - לא מספיק רגיש למגע: הבעיה הגדולה של התוכנה היא איכות מסך המגע, שלא היה מספיק רגיש. מה שהכריח אותנו בחלק מהמקרים לחזור על הלחיצה שלנו בשנית. מצד שני, איכות הצפייה באור שמש ישיר היתה טובה.

דברים נוספים שכדאי לשים אליהם לב: המקלדת כאן בנויה רק בסדר האלף-בית, מה שאומר, שאם אתם רגילים למקלדות QWERTY (מקלדת הבנויה על-פי סדר האותיות במחשב), זמן ההקלדה שלכם יכול להיות כאן ארוך יותר.

אין כאן כפתור ווליום יעודי, מה שמקשה על שליטה בסאונד בזמן נהיגה.

* בשורה תחתונה - עושה את העבודה: מדובר במכשיר ניווט יחסית זול, שמספק תמורה הולמת למחיר שלו.

VEGA, דגם V4341

* ציון: 7.5

* תוכנת ניווט: GPS2GO. עלות עדכון: 350 שקל.

* מבחן התוצאה: ה-GPS של VEGA הוא בעצם הגירסה הצנועה והזולה יותר של ה-Mio. מה פשר הדמיון בין שני המכשירים? כידוע, הפסיקה Mio בשנה שעברה את הקשר שלה עם חברת Nav N Go המייצרת את תוכנת iGO והיתה צריכה לבחור בתוכנה חדשה - התוכנה הזו היא GPS2GO המותקנת גם ב-VEGA. אז איפה השוני? איכות החומרה של המכשיר דומה. לפחות בתחושת הניווט שלנו לא הרגשנו בהבדלים מהותיים בין שני המוצרים.

כמו כן, מדובר בחומרה דומה בה משתמש ה-Fujicom מדגם GP4302, כאשר מערכת ההפעלה של המכשיר זהה כמעט לחלוטין, מלבד המעטפת שהלבישו ב-Fujicom.

איפה כן היה הבדל? בעוד שממשק המפות זהה לזה של Mio, יש מספר הבדלים מהותיים. קודם כל, אין כאן אובייקטים בתלת-ממד כמו ב-Mio. דבר שני, הממשק פחות מבריק ומלוטש כמו זה של המתחרים. ההרגשה בעת השימוש במערכת הניווט של ה-VEGA לאחר השימוש ב-Mio, שמדובר בממשק זול יותר שמחזיר אותנו שנתיים אחורה. כמו כן, למכשיר יש 46 אלף נקודות עניין.

* איכות המסך - טובה: המסך סיפק תוצאות טובות.

* בשורה התחתונה - תמורה טובה לכסף: הדגם נותן תוצאות ניווט טובות והוא אפילו נמכר במחיר סביר.

Sky View, דגם GTX43

* ציון: 7

* תוכנת ניווט: iGO8. עלות עדכון: 300 שקל.

* מבחן התוצאה: ה-Sky View City שייך לחברת רב בריח מוטור, ומציע יכולות חומרה בינוניות. הבעיה הגדולה של הדגם - הוא תחושה זולה כשמחזיקים אותו ביד. זה מתחיל באיכות המסך וממשיך באיכות המגע שלו. חוסר הנוחות העיקרי מתבטא בעת שיטוט בתפריטים של מערכת ההפעלה, שם המגע ממש לא נוח ולפעמים אפילו בעייתי.

הבעיה בתפעול המכשיר מתבטאת בעת ניסיון לסגור תפריטים בממשק - כפתור הסגירה קטן מדי ובגלל איכות המסך הנמוכה, קשה לבצע זאת עם האצבע. היצרן מצרף למכשיר עט מגע לביצוע הפעולה הזו, אולם בלתי אפשרי לבצעה יחד עם העט בזמן נהיגה. בכל אופן, בעת שימוש בתוכנת הניווט, המגע נוח ולא מקשה בשום צורה.

המכשיר אולי מאפשר להאזין לשירים, אולם הזיכרון הפנימי שלו קטן מדי - רק 64 מגה. מה שאומר שתצטרכו לאחסן את התוכן על-גבי כרטיס זיכרון, שבמקרה הזה תפוס על-ידי תוכנת הניווט. כמו כן, גם איכות המסך נמוכה, ככה שלא ממש תרצו לראות כאן סרטים. בצדדים היותר חיוביים, כל תחום הניווט עבד בצורה טובה, מכיוון שהדגם הזה מגיע גם עם iGO8, שזה בעצם היתרון הגדול והיחיד של ה-Sky View City.

למכשיר יש כפתור ווליום צדדי, שמאפשר לשלוט בסאונד בצורה נוחה בזמן נהיגה, מבלי שתצטרכו להתחיל להתעסק עם תפריטי המכשיר.

* איכות מסך: המסך המגיע באיכות בינונית, התאורה האחורית נמוכה מדי ויש בעיות קלות בצפייה באור שמש ישיר.

* בשורה התחתונה - מדויק אך יקר יחסית: הדגם הזה בהחלט עושה את העבודה, אך לא היינו ממליצים עליו, פשוט כי במחיר הזה, עדיף לבחור דגם אחר.

6 דברים שצריך לבדוק כשקונים מכשיר GPS

1. מפות עדכניות: כדאי לשים לב לפרט חשוב - תאריך גירסת המפות שנמצאת במכשיר. יבואני הניווט דואגים לעדכן את גירסת הניווט שלהם כל 3 עד 6 חודשים, לכן כדאי לשים לב שכאשר אתם קונים את המכשיר, שגירסת התוכנה המותקנת בו לא עוברת את החצי שנה. הגירסה האחרונה שקיימת היום בשוק היא דצמבר 2008. אם קניתם מכשיר עם גירסה ישנה יותר, תוכנת הניווט לא תהיה מעודכנת בכבישים חדשים וסתם תסיע אתכם בדרכים יותר ארוכות או שגויות. כמו כן, כדאי לדעת שכל היבואנים מציעים עדכון אחד חינם ורצוי להשתמש בו.

2. נקודות עניין: פרט נוסף שכדאי לבדוק הוא מספר נקודות העניין שנמצאות במכשיר - ככל שמדובר במספר גדול יותר, כך תוכלו להיות בטוחים שגם אם תחפשו בית מלון נידח או מסעדה קטנה, התוכנה תדע לכוון אתכם לשם, מבלי שתהיו צריכים לדעת את הכתובת של המקום. הכמות הממוצעת היום עומדת על 45 אלף נקודות עניין.

3. איכות המסך: כאן מדובר בפרט טכני חשוב ביותר. כדאי לשים דגש על איכות המסך ועל היכולת שלו להיות ברור גם באור שמש ישיר. מסך שלא נראה ברור באור יום, יקשה עליכם מאוד את השימוש בו במצבים בהם השמש תהיה מאחוריכם. לפי נתוני היצרן, קשה לדעת אם הדבר נכון, אבל מומלץ לשאול את המוכר בחנות או לבדוק ביקורות.

4. עומסי תנועה: כדאי לדעת שחלק גדול מיצרניות המכשירים הולכות להציע בקרוב שירותי עומסי תנועה (TMC) על הדגמים החדשים שלהן. מדובר ביכולת שהחברות יציעו גם בתור שדרוג (בתשלום נוסף) והדבר לא אמור לפגוע בלקוחות שכבר רכשו מכשיר.

5. בלוטות': יצרניות המכשירים שדרגו ב-2008 את המכשירים שלהן בהתקן בלוטות', המאפשר להשתמש ב-GPS כדיבורית לטלפון הסלולרי. חלק מהמכשירים אפילו מאפשרים להעביר את ספר הכתובות שלהם בצורה ברורה ובעברית למכשיר הניווט ובכך לנהל את כל השיחות שלכם בקלות מאותו ה-GPS, מבלי שתצטרכו להתחיל להתעסק עם הסלולרי שלכם בזמן הנהיגה. על-פניו הרעיון של דיבורית משולבת נשמע מבטיח, אולם הבעיה שבכל הדגמים שבדקנו, איכות הסאונד של המיקרופון היתה נמוכה ובמקרים אחרים אפילו גרועה. התוצאה, אין סיכוי שתצליחו לנהל כך שיחה נורמלית, לכן כדאי להתעלם מהאופציה הזו.

6. משחקים: מכשירי ה-GPS, מציעים מלבד ניווט גם משחקים, ואפשרות להשתמש בהם כנגן מוזיקה וסרטים. בפועל, גם האופציה הזו לא ממש צריכה לעניין אתכם יותר מדי, נכון שנחמד לשחק במשחקים, אבל המכשירים האלו עדיין רחוקים מלאפשר לכם לצפות בהם בסרטים ולשמוע מוזיקה בצורה נוחה. הסיבה הראשונה, היא הבטרייה. אם תחליטו להשתמש במכשיר כנגן באוטו, הוא יבצע את העבודה (באיכות סאונד נמוכה), מכיוון שאתם יכולים לחבר אותו למטען, אבל ניסיון לקחת אותו לדרכים, יגלה לכם שהבטרייה כאן ממש חלשה. סיבה שנייה היא איכות המסך שלא מאפשרת לצפות בסרטים באיכות מספיק טובה.