אילן שילוח - שמוביל היום את המאבק למען ערוץ 10 - דרש מראשי הערוץ "להחזיר את המפתחות למדינה" רק לפני חודשיים

שילוח - 20.11.2008: "המהלך שבו ערוץ 10 מנסה לקבל בהיחבא רישיון מהמדינה בתוך חוק ההסדרים, בלי שהמדינה תפתח מכרז, הוא שערורייה" ; שילוח היום: "מות ערוץ 10 יעמיד את הדמוקרטיה הישראלית בתקופה חשוכה"

אילן שילוח א' - 20.11.2008

ב-20 בנובמבר 2008 התראיין ל"גלובס" אילן שילוח, מנכ"ל קבוצת מקאן-אריקסון, ואמר את הדברים הבאים: "ערוץ 10 הוא כישלון ניהולי מדהים. מה שהם צריכים לעשות זה להחזיר את המפתחות למדינה, להודיע 'נכשלנו, לא עמדנו באף מחויבות שלקחנו על עצמנו', ולא להתבכיין - אלא אם כן לאודר רוצה למכור עוד תמונה כדי להחזיק את ערוץ 10. לא נראה לי שלמיליארדרים בהוליווד ובניו-יורק (לאודר ומילצ'ן) יש זכות להתבכיין ולנסות להפיל אחריות... אין סיכוי שערוץ 10 יגיע לרווחיות וזאת גם הסיבה שבסופו של דבר לא נכנסתי להשקעה בו".

הדברים נאמרו על רקע המאבק של זכייניות הטלוויזיה - ובראשן ערוץ 10 - נגד עמלות היתר של משרדי הפרסום. שילוח לא חסך אש בראיון ההוא מערוץ 10, בעליו ומנהליו. בין השאר הוא אמר גם: "המהלך הנוכחי שבו ערוץ 10 מנסה לקבל בהיחבא רישיון מהמדינה בתוך חוק ההסדרים, בלי שהמדינה תפתח מכרז הוא שערורייה. למה למדינה להעניק למיליארדרים מהוליווד כזאת מתנה?... אני לא רואה באיזה זכות חוקית המדינה תיתן להם כזאת מתנה. אם רוצים לעבור לרישיונות, צריך לפתוח מכרז, ושהמיליארדרים המסכנים שנכשלו עם הערוץ יתמודדו. המסר התרבותי הכי טוב שהם הצליחו להביא היה 'הישרדות', שזה מסר שיכולנו לוותר עליו, זה ממש לא מסר אינסטרומנטאלי לתרבות".

אילן שילוח ב' - 29.1.2009

חודשיים מאוחר יותר, כלומר היום (ה'), אנו מקבלים אילן שילוח שונה בתכלית. הבוקר פרסמה קבוצת מקאן אריקסון מודעות בעיתונים תחת הכותרת: "מדינת ישראל מודיעה בלי תדהמה על מותו של ערוץ 10", הקוראות למקבלי ההחלטות להפוך את ההחלטה על פיה.

שילוח עצמו אמר היום ל"גלובס", כי קבוצת מקאן-אריקסון לא יכולה לעמוד מהצד ולתת לתרחיש הסגירה של ערוץ 10 להתממש ללא כל ניסיון לעצור אותו. שילוח הוסיף: "מותו של ערוץ 10 יעמיד את הדמוקרטיה הישראלית בפני תקופה חשוכה".

עוד, לדברי שילוח היום, "במסגרת הרגולציה והתנאים הנוכחיים - ספק גדול אם איזשהו גוף ירצה לגשת למכרז, שכן בתוך כמה שנים הזכיין החדש יעמוד בדיוק מול אותה שוקת שבורה מולה עומדים בעלי הערוץ היום. התוצאה היא שערוץ 10 ייסגר, 3,000 אנשים יאבדו את משרותיהם, התרבות הישראלית תיפגע - ושוק הטלוויזיה ירוכז שוב בידיו של ערוץ מסחרי אחד, תוך פגיעה בתחרות, בחופש הבחירה ובמגוון הקולות שנשמעים כיום בשיח הציבורי בישראל. במקום לצעוד קדימה, אנו ניסוג אחורנית - ושוק התקשורת המקומי יהיה עוד יותר ריכוזי, בדומה לזה המאפיין משטרים אנטי-דמוקרטיים".

ויש גם עמדות שלא השתנו

על אף ההבדל הבולט ביחס לערוץ 10 בדברי שילוח מלפני חודשים ודבריו היום, ראוי לציין כי עמדותיו הבסיסיות של האיש בנוגע לכשל הבסיסי בשוק הטלוויזיה הישראלי, נותרו ללא שינוי.

לפי שילוח, שיטת הזכיונות כופה על הזכיינים לשלם כ-25% מהמחזור לגורמים שונים (המדינה, הרשות השנייה ועוד) - ובכך חורצת את דינם לא להרוויח, בשום תרחיש.

שילוח טוען - וזה, ייאמר לזכותו, טיעון עקבי - כי זכייניות מוצלחות שמנוהלות היטב, כדוגמת קשת, מצליחות איכשהו להרוויח סכומים צנועים, בעוד זכייניות שמנוהלות רע (ערוץ 10) "מצליחות" להפסיד מאות מיליונים במקום ההפסד הצנוע או האיזון שהיו רושמות במקרה של הצלחה.

שילוח גם לא שינה את דעתו, אז כהיום, כי זירת התקשורת הישראלית תצא נפסדת אם ייסגר ערוץ 10. ייתכן שההבדלים בדבריו נוגעים בעיקר לפוזיציה בה נמצא שילוח בעת קיום הראיון בנובמבר 2008; קרי, בעיצומו של מאבק נגד ערוץ 10 בעניין העמלות.