גלעד ארדן: "מנסים להפוך אותי לאויב הדמוקרטיה? זה הכל ספינים של ערוץ חסר בושה"

יו"ר ועדת הכלכלה מגיב על הסערה סביב החלטתו לצאת למכרז חדש על ערוץ 10: "יש פה מסע של ספינים והשמצות" ; ערוץ 10: "במצב הנוכחי גם ערוץ 2 לא יכול להמשיך לפעול; עם כל הכבוד לארדן, הוא שוכח שהוא אינו הנושא"

ימים לא פשוטים עוברים על ח"כ גלעד ארדן. 9 ימים לפני הבחירות לכנסת הוא מוצא עצמו במלחמה תקשורתית מול ערוץ 10. הפרדוקס הוא שהמלחמה התקשורתית מתרחשת דווקא בימים בהם פוליטיקאי צריך לעשות הכל כדי שהתקשורת תכסה אותו ואת פעילותו באופן חיובי.

ארדן, מסתבר, לא האמין שההחלטה על פרסום מכרז חדש לערוץ 10 תביא אותו לאחת המלחמות המתוקשרות ביותר שידע - מלחמה שלא בהכרח זוכה לתמיכה גם בביתו שלו, בליכוד. למרות זאת, גם היום, 4 ימים לאחר תחילתה של הסערה, ארדן לא חוזר בו. מבחינתו, ההתנהלות של ערוץ 10 היא התנהלות של ספינים והשמצות שמטרתה להבהיל פוליטיקאים.

* היום, בדיעבד, אתה מצטער על מה שקרה?

"ממש לא. להצטער על זה שמנסים להפוך אותי לאויב הדמוקרטיה? זה הכל ספינים של ערוץ חסר בושה. לאט לאט, כשאסביר לציבור את האמת - היא תיחשף. יש פה מסע של ספינים והשמצות שמטרתו להבהיל פוליטיקאים אחרים מלדבוק בדבר שאותו צריך לעשות. הקוראים קוראים שסוגרים את הערוץ, אך הם פותחים טלוויזיה ורואים שהערוץ קיים. צריך להבהיר, לא מדובר בסגירת ערוץ 10 אלא בדבר פשוט: ישראל 10 קיבלה זיכיון שידורים ל-8 שנים שמסתיימות בינואר 2010. הזכיין הנוכחי, מאז שקיבל את הזיכיון, רומס את החוק, מפר בשיטתיות את כל המחויבויות ורוצה לקבל פרס של הארכת הזיכיון שלו לעוד 4 שנים בלי להתמודד במכרז חדש. ההחלטה בוועדת הכלכלה היתה פשוטה - בקשה מהרשות השנייה שמפקחת על ערוצי הטלוויזיה לקבל החלטה מיידית בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בעבר. האופציות הן קיום המחויבויות של קבוצת ישראל 10 או יציאה למכרז חדש שבו ייבחר עוד כשנה מפעיל חדש לערוץ 10, רק שהפעם גם יקיים את החוק ויספק לציבור את השידורים שלהם הוא ראוי. כמובן שגם אם יפורסם מכרז חדש, ערוץ 10 ימשיך לשדר עד לתום זיכיונו בעוד כשנה, זאת האמת. אין מציאות אחרת, גם אם ראשי הערוץ רוצים לייצר כזו כדי לשרת את הטיעונים שלהם" .

* ובכל זאת, במקום להאשים את ערוץ 10, התקשורת כולה נחלצה לטובתו, ומנגד לרעתך.

"אני מאוד מצטער על כך שישנם גם אנשי תקשורת ממקומות אחרים שאולי מגבים את ראשי ערוץ 10 בלי להכיר את הפרטים. אני בטוח שהם לא היו מגבים שום חברה כלכלית, או ארגון אחר, שהיה מפר בשיטתיות חוק אם זה היה בתחום אחר. צר לי שזה קורה, אך אני יכול להבין את הדאגה שלהם למקום העבודה שלהם. אי אפשר לבקש מהם ללחוץ על בעלי המניות ועל מנהלי הערוץ שלהם, אך אני מקווה שבתוך ליבם הם מבינים אותי ואת תפקידי כשליח ציבור, לוודא שהציבור מקבל מהערוץ את מה שהוא אמור היה לקבל".

* שבועיים לפני בחירות, זו לא החלטה משמעותית מדי לסגור ערוץ?

"זו לא החלטה משמעותית כי בידי הערוץ יש אפשרות לשלם את חובו ולקבל הארכה של 4 שנים, כך שאין קשר. להיפך - מי שניסה לנצל את זמן הבחירות כדי לשנות את לוחות הזמנים שנקבעו עוד לפני שהתחילה מערכת הבחירות היה ערוץ 10. הוא מנסה לנצל את הפחד של הפוליטיקאים נוכח העובדה שמטרתו של כל פוליטיקאי ושל כל מפלגה היא לקבל סיקור חיובי מחברת חדשות. זה הערוץ שבא לאחר תחילתה של מערכת הבחירות לשר התקשורת בבקשה לדחות את לוח הזמנים שכבר נקבע לתקופה שאחרי הבחירות, כדי ליצור סחבת ולהרוויח זמן. מה שעשיתי בסך הכל בוועדה זה לשכנע אותה לחזור ללוח זמנים מקורי שהכנסת החליטה עליו לפני הבחירות. זה דווקא הערוץ שעשה מחטף פוליטי וניצל את כוחו. אני פעלתי בניגוד לאינטרס שיש לפוליטיקאי - להיות בקשרים טובים עם התקשורת".

* אומרים שלא ציפית שיהיה רוב להחלטה.

"זה קשקוש. הרי הפעם כשנקבע המועד לדיון וידעתי עליו מראש עשיתי הכל כדי להגיע לכנסת. למרות שאני לא אוהב להגיד את זה, בנושא של ערוץ 10, ואת כל נושאי החקיקה והרגולציה שרלוונטית לטלוויזיה המסחרית אני מכיר לעומק מעיסוק של כמה שנים. אני זה שהעביר שני חוקים בכנסת כדי להציל את ערוץ 10 והתחרות ולכן היה חשוב לי מאוד לנסות ולשכנע את ועדת הכלכלה בעניין. הרי לא ידעתי כמה חברי כנסת יגיעו וזה גם לא כל כך חשוב. אין שום הצדקה לוויתור נוסף לערוץ אחרי שהוא קיבל הקלות במחוייבויות הפקה שלו בשווי של מיליארד שקל. את הפרס, במרכאות כפולות, של 4 שנים נוספות אסור לתת לו אם הוא לא מוכן לעמוד גם עכשיו בהתחייבויותיו. כל הפצת הרכילויות והספינים נועדה להסיט את הדיון הציבורי מהאמת, והאמת שיש פה ערוץ שבלי בושה רוצה גם להפר את החוק וגם לקבל פרס".

"קיפחו את הצופים"

בין יתר התגובות הסוערות של ההחלטה, היו קולות שטענו כי המהלך עשוי לפגוע אישית במעמדו של ארדן ואף עשוי למנוע ממנו להיות שר התקשורת הבא. ארדן, כצפוי, ממשיך להציג תמונה חפה משיקולים פוליטיים.

"זה בכלל לא בשיקולים שלי. כמו שהרבה פעמים אני מנסה להיאבק למען הציבור בכל מיני נושאים גם בתחומים אחרים, מול גורמים רבי עוצמה, כך גם הפעם. אם אני צריך לעשות כל הזמן חישובים מה זה עלול לסכל, אז אולי לא כדאי שאהיה בתחום הציבורי. יש לי עמדה עקרונית בנושא של ערוץ 10 והיא מבוססת על כך שדווקא אני יישרתי קו עבור ערוץ 10. בשנת 2005 הכנסת העבירה את החוק שלי, ונעשו תיקונים נוספים - כמו גם האפשרות שניתנה להם להארכת הזיכיון ב-4 שנים נוספות. ראשי הערוץ התחייבו אז שהם פותחים דף חדש ומשקיעים גם בסוגה עלית, ודווקא בשנות הצמיחה הכלכלית 2006-2007, במקום לעמוד במחויבויות הם בחרו במודע להתמקד בריאליטי ובספורט מתוך מחשבה ששם יוכלו למכור יותר פרסומות ביותר כסף, וקיפחו את הצופים. המחויבות שלי היא לציבור הצופים".

* אם היית יכול, היית חוזר בך מכל המהלך?

"ממש לא. אם נכנע למסע ההפחדות והלחצים של הערוץ, אני לא מבין מה נגיד למי שזכה במכרז לסלילת כביש וירצה לשים בו חומרים מסוג ב', או לכל אזרח אחר שירצה להפר את החוק או את התחייבויותיו. אני לא חושב שערוץ תקשורת הוא מעל החוק. זו עמדתי. הכי מקומם אותי שזה לא חוב כספי. הערוץ הוציא על שידורים יותר ממה שדורש ממנו החוק, אך במודע הוא בחר להתמקד ב'דוגמניות', 'לרדת בגדול' ו'הישרדות'. מנגד, אני מאוד מעריך את חברת החדשות של ערוץ 10 ומבין את דאגת העובדים באשר למקום העבודה שלהם. אני שוב אומר להם - לא מדובר בסגירת הערוץ. אם בעלי הערוץ ישלמו את החוב שלהם לציבור אני גם אתמוך בכך שהערוץ יקבל את 4 השנים הנוספות שאני חוקקתי כדי לתת לו אופק".

* תוך כמה זמן תאפשר לערוץ 10 להביא את ההסדר המיוחל, זה שיעצור את המשך תהליך פרסום המכרז?

"עם כל הכבוד לי, אני לא מחליט מתי מתפרסם מכרז. כל הנושאים המקצועיים נקבעים על-ידי הרשות השנייה והתקנות שאושרו בעבר קבעו שעד ה-1 לדצמבר 2008 היה צריך לקרות אחד משניים: או שהערוץ ישיב את הפרותיו והתחייבויותיו ואז הרשות יכולה להאריך את הזיכיון שלו, או שצריך לצאת למכרז שבו ייבחר מפעיל חדש לערוץ 10 ואת לוח הזמנים שנקבע אז, עליו צריך לשמור".

* בסופו של דבר, באת לתקוף ויצאת מותקף.

"זה באמת לא נעים ואפילו קצת מפחיד לראות את הכוח של ערוץ כשהוא רוצה להצדיק משהו שהוא לא חוקי. אי אפשר לומר שאין לי קצת חששות, אבל בסופו של דבר, אני תמיד מכריח את עצמי לזכור שהחוב שלי הוא לציבור, ולא לעשות מה שאולי נוח לעשות - להיכנע ולוותר".

ערוץ 10: "במצב הנוכחי גם ערוץ 2 אינו יכול להמשיך ולפעול"

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 לא ביקש לבטל את חובות העבר. כל שהתבקש היה להתאים בעתיד את הרגולציה למצב הכלכלי האמיתי כדי לאפשר קיומם של ערוצים מסחריים בישראל. הבעיה אינה של ערוץ 10 אלא של הרגולציה, במצב הנוכחי גם ערוץ 2 אינו יכול להמשיך ולפעול. עם כל הכבוד לגלעד ארדן הוא שוכח שהוא אינו הנושא, יש גם מדינה וציבור שלא מבינים את ההיגיון לחסל תחרות, לסגור ערוץ חדשות ולשלוח 3,000 בתי אב ללשכת האבטלה בעיצומו של משבר כלכלי חמור".

כשפוליטיקאי מנסה לסגור ערוץ תקשורת ולסגור חברת חדשות 14 יום לפני בחירות, קמה מחאה ציבורית וטוב שכך. ערוץ 10 ידוע כקולה העצמאי והבלתי תלוי של התקשורת. כנאמן לסטנדרטים העיתונאים הגבוהים ביותר ועל אף חומרת המהלך הפוליטי של ארדן, שבאופן רגיל היה ראוי לשידור במסגרת כל מהדורות החדשות, ערוץ 10 נמנע מלעסוק בסוגיה במהדורה שלו".

עוד נמסר כי "ארדן מנסה לייצר מצג כאילו לערוץ 10 יש חוב והוא ממומן בכספי ציבור בדומה לערוץ 1, בעוד שבפועל ערוץ 10 שילם עד היום למדינה סך של מעל 200 מיליון שקל בתמלוגים ודמי זיכיון וזאת עבור הזכות להפסיד כסף. הערוץ הזרים עד היום למשק מעל שני מיליארד שקל, מתוך סכום זה הוציא הערוץ להשקעה בתוכן סך של כ-1,184,000,000 שקל - יותר ממה שהתחייב לעשות. 'החוב' שארדן מדבר עליו הוא השקעה בתכניות שהרשות השניה טוענת כי לא ניתן להגדיר אותן סוגה עילית. האם בגלל החסר הזניח הזה גלעד ביקש לגזול את פרנסתם של 3,000 משפחות ולחסל את התחרות?"

המפרסמים וקשת בעד ערוץ 10, עובדי הקולנוע נגד

ההתגייסות למען ערוץ 10 נמשכת: איגוד השיווק פנה לשר התקשורת בקריאה להתגייסות דחופה לפתרון משבר ערוץ 10. "אנו פונים אליך בקריאה דחופה לעשות מעשה ולגבש תקנות אשר יעניקו לרשות השנייה ארכה לשאת ולתת עם ערוץ 10. החלטתה האומללה של ועדת הכלכלה לצאת למכרז מיידי עלולה להיות הרת אסון", נכתב במכתב של האיגוד לשר אריאל אטיאס.

"אבוי למדינה אשר אחד משני ערוציה המסחריים נסגר בהחלטה חפוזה, וספק אם שני חברי הכנסת הנכבדים אשר קיבלו את ההחלטה בוועדת הכלכלה היו מודעים להשלכות החברתיות מרחיקות הלכת והמטלטלות שבהחלטתם. אם ניתן עדיין לשנות את רוע הגזירה הרי שאתה הוא האיש שיוכל לעשות כן".

מנגד, עובדי תעשייה הטלוויזיה והקולנוע פנו גם הם לאטיאס אולם רוח הפנייה הייתה שונה. "אנו דרושים ממך בטרם תקבל החלטה מסוג כל שהוא ביחס לערוץ 10, החלטה שתקבע את גורל הפרנסה שלנו פגוש בנו אנו נספר לכם נתוני אמת", כותבים עובדי הקולנוע, שמזכירים לשר כי הערוץ חייב 32 מיליון שקל על השקעה בקולנוע ישראלי.

גם זכיינית ערוץ 2 קשת משנה טקטיקה ומביעה תמיכה בערוץ 10: ביום חמישי שלחה הנהלת קשת ועובדיה מכתב תמיכה לעובדי ערוץ 10, בו נכתב כי, "בימים כתיקונם אנו מתייחסים אליכם כמתחרים. היום אנו רוצים לפנות אליכם כשותפים לשוק הטלוויזיה המסחרית בישראל ולחזק את ידיכם".

"לצערנו, אנו חולקים את אותה מצוקה, שהגיעה במלוא חריפותה אל פתחכם.

המשבר של כולנו, לא החל שלשום, הוא עמוק וקשה. מקורו בשיטה. שיטת ההגבלה, ההתערבות והפיקוח על שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל פשטה את הרגל מזמן ואולם היום היא מאיימת לגרום לכם ולנו לפשוט את הרגל בעקבותיה. במקום להתמודד עם שורש הבעיה, יש מי שבוחר,שוב ושוב לטמון את ראשו בחול. היום זה אתם ומחר זה אנחנו, ולכן מאבקכם הוא מאבקנו", נכתב במכתב.

ביום חמישי האחרון התכנס דירקטוריון קשת לישיבה שלא מן המניין בכדי לדון בהתפתחויות האחרונות בטלוויזיה המסחרית: ההחלטה לצאת למכרז על ערוץ 10, ושיחות המיזוג בין רשת לערוץ 10, שני מהלכים שעשויים להשפיע משמעותית גם על קשת.