משרד התקשורת מקשיח הפיקוח על בזק: דורש לבטל הנחות נאמנות ללקוחות עסקיים

בזק בתגובה: "בזק גאה להיות הבחירה המועדפת באספקת שירותי תקשורת בקרב הרוב המכריע של העסקים בישראל"

לאחר שבמשך שנים ארוכות ניסה להתמודד עם לוח התעריפים של מחירי התמסורות וצירי הטלפוניה PRI (ממשק טלפוניה המשמש לחיבור מרכזיות של ארגונים) שמוכרת בזק בשוק העסקי ללא הצלחה, מודיע היום משרד התקשורת על ביטול ההנחות שמציעה החברה.

ההחלטה על איסור ההנחות שמציעה בזק בא כחלק ממסקנות ועדת גרונאו שקבע שמדובר בכשל שיש לבדוק אותו שכן מתחרותיה של החברה אינן מצליחות להכותה במגרש זה, בין היתר בגלל הנחות הנאמנות שהחברה מציעה ואשר קושרות את הלקוחות לטווח ארוך. מדובר בסוגיה ותיקה מאד שמשרד התקשורת לא הצליח להתמודד איתה בעבר, אך כעת בשל לחץ של מתחרותיה שלא מצליחות לנגוס בשוק העסקי כפי שהן נוגסות בשוק הפרטי, החליט המשרד לבחון את הסוגיה לעומק, וכאמור מסקנותיו הן שיש לאסור את הנחות הנאמנות.

לדברי משרד התקשורת הנחות הנאמנות שמציעה בזק הן בשיעור של עד כ- 50%, רק בתמורה להתחייבות המנוי לצריכת השירות למשך שנתיים או יותר. כלומר מנוי שאיננו מתחייב לפחות לשנתיים, אף אם הוא רוכש כמות גדולה של צירים, איננו זכאי להנחת כמות כלשהי. להנחות כמות יכולה בהחלט להיות הצדקה מצד העלויות אך אין זה סביר, מצד העלויות, כי הנחה זו תינתן אך ורק למנויים המתחייבים לתקופה כה ארוכה.

המשרד כותב בשימוע שפרסם לבזק כי העלות הממוצעת לציר קטנה, בשל יתרונות לגודל, גם כאשר המנוי רוכש כמות גדולה של צירים בהתחייבות לתקופות קצרות יותר או ללא כל התחייבות.

"בהתייחס להשלכה התחרותית של מבנה התעריפים הנוכחי של השירות, אופיים האנטי
תחרותי של התעריפים, נעוץ בהנחות הנדיבות ובקנסות השבירה הגבוהים, המהווים
למעשה שני צדדים של אותו מטבע. שכן, קנסות השבירה נגזרים מההיקף המצטבר של
ההנחות שקיבל מנוי השירות במהלך התקופה בה צרך את השירותים. היקף ההנחה
מחושב לפי ההפרש בין מחיר ציר בודד ללא התחייבות, לבין מחירו במסגרת התחייבות
לשנתיים או שלוש שנים".

"היקף ההנחה מגיע למימדים גדולים למדי מאחר שהנחת הנאמנות כוללת למעשה שני
מרכיבים: הנחה בגין התחייבות והנחת כמות שאינה ניתנת אלא בהתחייבות מינימלית
לשנתיים.

כתוצאה ממבנה זה התמריץ הכלכלי שיש למנוי להתחייב לתקופה של שנתיים
לכל הפחות הינו גבוה ביותר, שכן ללא התחייבות לא רק שלא יהיה זכאי המנוי להנחת
נאמנות אלא גם נשללת ממנו הנחת הכמות.

ההיקף המצטבר של ההטבה הולך וגדל עם משך ההתחייבות, ולמרות ההשפעה המקזזת של ירידת שיעור ההחזר של ההטבה (אשר יורד על פני התקופה במקטעים של 6 חודשים), קנס השבירה הולך וגדל במשך רוב תקופת ההתחייבות. לקראת סוף התקופה, קנס השבירה מתחיל לקטון אך עדיין נותר גבוה למדי באופן יחסי לעלות השירותים וליתרת התשלומים בהם היה נושא המנוי אילו היה משלים את תקופת ההתחייבות.

קנס השבירה ללקוחות הרוכשים מספר רב של צירים אף עולה, החל מנקודה מסויימת במהלך תקופת ההתקשרות, על התשלום שעל המנוי לשלם עבור השירות ליתרת תקופת ההתחייבות".

"משמעות הדבר הינה כי מתחרה המבקש לצרף מנוי כאמור לשירותיו, נדרש לכל הפחות
לממן עבורו את קנס השבירה, קרי להציע את התשלום הקבוע עבור השירות במחיר אפס
או במחיר שלילי ליתרת תקופת ההתחייבות ובנוסף להעניק למנוי הנחה בהשוואה
לתעריפי "בזק"".

תגובת בזק: שרון פליישר, סמנכ"ל הרגולציה בבזק אמרה בעקבות פרסום השימוע של משרד התקשורת כי, "משרד התקשורת החליט היום שלא לאשר בקשה של בזק למתן הנחות נוספות ללקוחות העסקיים, למרות שהבקשה, גם לשיטת המשרד, עומדת בקריטריונים הנוקשים שנקבעו בדו"ח גרונאו ואשר אומצו על ידי שר התקשורת. בזק גאה להיות הבחירה המועדפת באספקת שירותי תקשורת בקרב הרוב המכריע של העסקים בישראל, בחירה שנשענת על איכות השירות והטכנולוגיה שלנו. אין לנו כוונה להתנצל על כך".