סיכום 2008 בשוק המשקאות: קוקה-קולה ירדה ב-6.4%; עין גדי איבדה 19.2%

נביעות הוא מנוע הצמיחה העיקרי של קבוצת קוקה-קולה ; שוק המשקאות הוא בין הראשונים להיפגע מהמיתון, ונתוני המכירות של דצמבר אינם מבשרים טובות ל-2009

שוק המשקאות (ללא בירה לבנה) אינו צומח וגם הצמיחה הכספית הקטנה של החברות המובילות את השוק, החברה המרכזית (קבוצת קוקה-קולה) ויפאורה-תבורי, מקורה בהתייקרות המוצרים, לאחר ששתיהן רושמות ירידה כמותית במכירות. כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס".

לפי נילסן, שוק המשקאות המבורקד רשם בשנת 2008 גידול כספי של 1% בלבד והסתכם ב-1.55 מיליארד שקל וזאת במקביל לירידה ריאלית (כמותית) של 4.7% במכירות. עיקר הירידה באה לידי ביטוי בחודשים נובמבר-דצמבר 2008. בחודש דצמבר לבדו נרשמה ירידה ריאלית של 8% במכירות וזאת בהשוואה לדצמבר 2007.

כבר לא טעם החיים

קבוצת קוקה-קולה (כולל נביעות ופריגת) ממשיכה להוביל את השוק ונתח השוק הכספי שלה אף עולה מ-53.7% בשנת 2007, ל-56.6% בשנת 2008. אולם העלייה בנתח השוק של החברה היא יותר תוצאה של ירידת המכירות בכלל השוק מאשר צמיחה משמעותית של מכירות הקבוצה. המותג קוקה-קולה עצמו רושם צניחה כמותית של 6.4% במכירות שלא נפגעו כספית בשל עליית המחיר. המותג קוקה-קולה דיאט צנח כמותית ב-16% במכירות, במקביל לצניחה כספית של 10% במכירות. מכירות המותג פריגת נותרו כשהיו ומנוע הצמיחה של הקבוצה הוא המותג נביעות שחותם את 2008 עם עלייה כמותית של 16% במכירות.

אגב, צניחת המותג קוקה-קולה הייתה מקבילה לצניחת יתר מותגי קולה מוגז שחור, קטגוריה שרשמה ירידה ריאלית של קרוב ל-6% במכירות ולמרות עליות המחיר, הצמיחה הכספית של הקטגוריה הסתכמה ב-2% בלבד.

משלמת את מחיר סכסוך הסחר עם רבוע כחול

השחקנית השנייה בגדולה בשוק, חברת יפאורה-תבורי, חותמת את 2008 עם ירידה בנתח השוק שלה מ-17.8% בשנת 2007, ל-15.5% בשנת 2008. יפאורה-תבורי רושמת אמנם צמיחה כספית של 5% במכירות, אולם מקורה בהתייקרות וזאת כאשר המכירות הריאליות (כמותית) רושמות ב-2008 צניחה של 13.2%.

על פניו נראה כי היעדרותה הממושכת של יפאורה-תבורי ממדפי רשת השיווק השנייה בגודלה בארץ, רבוע כחול, באה לידי ביטוי בירידה כוללת במכירות החברה בשוק המבורקד. כזכור, עקב סכסוך סחר בין הצדדים, ירדו מוצריה של יפאורה תבורי ממדפי רבוע כחול בסוף 2007 ושבו אליהם רק בספטמבר 2008.

להוציא את המותג קריסטל צבעוני, כל מותגי החברה רושמים ירידה כמותית במכירות. המותג עין גדי צונח ב-19%, המותג ספרינג ב-21%, קריסטל מיץ ב-9%, שוופס ב-8.4%, משקה תפוזינה ב-5.7% והמותג RC קולה רושם את שיעור הירידה הגדול ביותר במכירות המסתכם ב-25%.

חברת טמפו, השחקנית השלישית בגודלה בשוק, עולה בנתח השוק הכספי מ-8.3% ב-2007 ל-9% ב-2008 למרות שבשורה התחתונה, המכירות הריאליות של החברה רשמו צמיחה מזערית של 1% בלבד. נתוני חברת טמפו גם מעידים על שחיקה מחיר שכן, במקביל לצמיחה כמותית של 1%, המכירות הכספיות צנחו ב-12%.

מגמת המעבר למי ברז מחריפה

מוקדם עדין לנבא כיצד יראה שוק המשקאות בשנה הקרובה, אבל דבר אחד בטוח: השוק הזה הוא בין הראשונים להיפגע מהמיתון ונתוני המכירות של חודש דצמבר אינם מבשרים טובות.

כמעט כל הקטגוריות בשוק רשמו בחודש דצמבר ירידה כמותית במכירות. כך למשל ירדה קטגוריית הבירה השחורה ב-10.6%, קטגוריית המיצים ונקטר טבעי ב-11%, המיצים הטריים ב-6% והמשקאות המוגזים הצבעוניים ירדו ב-5.3%.

שתי קטגוריות נוספות שנהנו בשנים האחרונות מצמיחה משמעותית, מים בבקבוק ומים בטעמים, מאבדות גובה בדצמבר. קטגוריית המים בבקבוק רושמת בדצמבר צניחה כמותית של 10% וחותמת את השנה עם צניחה של 6.3% במכירות. קטגוריית המים בטעמים שחותמת אמנם את 2008 עם גידול כמותי של 51% במכירות, רושמת בדצמבר האחרון ירידה של 12% במכירות.

מגמה נוספת שנראית היטב בחודש דצמבר היא שחיקה במחיר המים בטעמים. אם עד כה זיהו הספקים והקמעונאיים את הפוטנציאל הגבוה של מוצרי המים בטעמים, בשל התפיסה הבריאותית שלהם, ודאגו לגבות עליהם פרמיה גבוהה במיוחד שהגיעה למחיר של 7 שקל לבקבוק ויותר - המגמה התהפכה. בחודש דצמבר האחרון חלה שחיקה במחירי המים בטעמים, שחיקה שהובילו אותה הספקים והקמעונאיים כאחד וזאת כדי להתמודד עם הירידה במכירות. השחיקה במחיר באה לידי ביטוי בצניחה כספית של כ-17% בקטגוריה וזאת למרות שהצניחה הכמותית הסתכמה ב-12% בלבד.

"קטגוריית המים בטעמים מיצתה את עצמה. כמו שהקטגוריה זינקה במהירות רבה, כך עכשיו היא יורדת", אומר בכיר בשוק הקמעונאי.