הקידמה האמיתית שייכת ליפנים

בתפריט: טלוויזיה סלולרית עם מסך מפוצל, מסכים תלת-ממדיים ואולפן הקלטות סלולרי

עיניהם של רבים בעולם התקשורת נשואות החודש אל קונגרס ה-GSM הגלובלי השנתי, שייפתח בברצלונה בעוד כשבועיים. זהו מפגש עסקי חיוני לשחקנים בענף וללא ספק יוצגו בו חידושים רבים. אולם, אם האירוע האירופי המעונב הזה הוא בבחינת המפגש השנתי של בוגרי כיתות ו' של בית-הספר הסלולרי, הרי שהמסיבה האמיתית, זו של בוגרי הקולג' המנוסים, נערכה בשבוע שעבר ביפן בעת השקת ליין דגמי האביב של המפעילים הגדולים ביפן.

אמנם ללקוחות האירופים והאמריקנים יש כיום מכשירים שטוחים עם מסך מגע, נווטי GPS מובנים, נגני אודיו-וידיאו מתקדמים ומצלמות עתירות מגה-פיקסל, אבל לתעשיית הסלולר היפנית יש שילוב מנצח, שכולל מחזור מסחרר של חיי מוצר שמתחדש כמעט כל רבעון; יצירתיות אלקטרונית, שמתוכננת בקפידה בשיתוף עם המפעילים וספקי התוכן במטרה לפתוח ללקוחות דלת ליישומי ערך מוסף חדשים ורווחיים; גרעין קשה של לקוחות; חידושים, שבולעים יישומים חדשים בקצב, שיכול לגרום למפעילים באירופה להתייפח על מיטתם בלילות; ורגולטור, שפורש בפני המפעילים שטיח אדום.

טלוויזיה רב-ערוצית

דוגמה טובה לפער המתרחב היא הצלחת ההטמעה של הטלוויזיה הדיגיטלית הניידת בתוך הטלפונים ביפן. באירופה ובארצות-הברית היו עד כה הרבה דיבורים בנושא אולם למרות ההשקעות, ההצלחה של החדרת טלפונים עם טלוויזיה הייתה מזערית.

לעומת זאת ביפן, שסיימה את שנת 2008 עם כ-110 מיליון מנויים סלולריים, לא ניתן כמעט למכור כיום טלפון חדש אם אינו תומך בשידורי הטלוויזיה הדיגיטלית האלחוטית של יפן (1-seg). אפילו ה-iPhone המהולל התקשה להיקלט בשוק המקומי עד שפותח עבורו טיונר טלוויזיה מיוחד.

יצרני המכשירים מצידם, משיקים בימים את הדור השלישי של מכשירים תומכי טלוויזיה דיגיטלית. חלקם מסוגלים לגרום גם לחובבי גאדג'טים מנוסים להחסיר פעימה או שתיים. דוגמה טיפוסית הוא הדגם החדש של שארפ, 932SH שהושק בשבוע שעבר במסגרת קולקציית האביב החדשה של המפעילה SoftBank.

לדגם יש מסך מסתובב ב-90 מעלות, בגודל 3.2 אינץ', והוא מאפשר לצפות בשני ערוצי טלוויזיה בו-זמנית בסיוע שני מקלטים פנימיים, שיכולים לפעול במקביל. ניתן לצפות בערוצים זה לצד זה, זה מעל זה או אחד בתוך השני. אפשר גם לצפות בערוץ אחד תוך כדי זיפזופ לערוץ השני ולתרגם את המלל של פס הקול לכתוביות טקסט כדי לא להחמיץ דבר. לא מספיק מרשים מספיק? ומה לגבי זה, שהמכשיר גם יכול להקליט בו-זמנית שתי תוכניות טלוויזיה משני ערוצים? הפטנט הוא שימוש בו-זמני בשני כרטיסי זיכרון נפרדים מטיפוס מיקרו-SD שכל אחד מותקן בחריץ משלו ומשמש בתור מדיית הקלטה נפרדת.

לצורך השגת המטרה הזאת לא הוקרבו, חלילה, פיצ'רים אחרים. אדרבא. המכשיר, ששוקל כ-150 גרם, מצוייד גם במצלמת סטילס ברזולוציה של 8 מגה פיקסל עם אפשרות לצילום באור נמוך במיוחד, מעבד קולי מתוחכם לצליל היקפי, סריקה של כרטיסי ביקור, זיהוי טביעת אצבע, נווט פנימי ושאר ביצועים מקובלים.

ואם אצלנו סוגרים ערוצי טלוויזיה, הממשלה היפנית עובדת בימים אלה על מכרזים להוספת לפחות 30 ערוצי טלוויזיה חדשים לסלולר עד שנת 2011. אלה ישתמשו בתדרים, שתפנה הטלוויזיה האנלוגית, ששידוריה ייפסקו באותה שנה.

נדגיש, שלא מדובר בערוצי VOD שמזרימים לטלפונים תכנים קבועים בנוסח מפעילי הסלולר בישראל, אלא על ערוצי טלוויזיה כלל ארציים בנוסח תחנות הטלוויזיה בכבלים ובלוויין. בניגוד להיום, הערוצים החדשים יהיו אינטראקטיביים והמשתמשים יוכלו לרכוש מוצרים, לשלוח תגובות ולהשתתף במשחקים תוך כדי צפייה. כן, אנחנו עדיין מדברים על טלפונים.

מדו-ממד לתלת-ממד

במדינה שבה דרישות החובה מכל טלפון סלולרי כוללות צפייה בשידורי טלוויזיה, אין זה מפתיע שרוב היצרנים משקיעים הרבה יצירתיות במסכים. בקולקציית החורף כבר ראינו ביפן טלפונים עם מסכי LCD מתוחכמים בגודל 3.1 עד 3.4 אינץ', מסכים אורגניים, שמאפשרים צפייה באור יום מלא ומסכי מגע דקיקים.

אבל בדיוק כשחשבנו, שלא נותר מה לחדש, באה היטאצ'י והעלתה את הרף בעוד דרגה עם ה-H001 החדש של המפעילה KDDI, שמצויד במסך שמאפשר צפייה תלת-ממדית (3D). המסך הסטריאוסקופי, בגודל 3.1 אינץ', מעניק אפקט עומק לא רק לסרטוני אנימציה ומשחקים אלא גם לקטעי וידיאו, שמוקרנים ב-30 פריימים לשנייה. יתר על כן, התוכנה הנלווית אליו מאפשרת לעבד תמונה דיגיטלית דו-ממדית רגילה, כמו למשל תמונה שצולמה במצלמת הטלפון, ולהפוך אותה לתלת-ממדית בלחיצה אחת.

היטאצ'י פיתחה את כל הטכנולוגיה מבראשית, כולל הפאנל, המעבד הגרפי ורכיבי הבקרה והצליחה לדחוס את הכל למכשיר בפורמט מתקפל, ששוקל 145 גרם וכולל גם צליל היקפי, נווט פנימי וכמובן קליטת טלוויזיה אלחוטית. המכשיר, אגב, יכול לפעול גם ברשתות GSM וגם ברשתות CDMA.

היצרנים היפניים, שלא כמו עמיתיהם מסין, קוריאה וטייוואן, אינם מנסים בינתיים ליצור קוטל iPhone משלהם ומסתפקים בייבוא המקור. אבל הם בהחלט מאמצים את טכנולוגיית מסכי המגע בטלפונים בעל מבנה מתקפל מקובל ולוקחים את ממשק המגע למחוזות חדשים.

קסיו, למשל, הציגה בשבוע שעבר את ה-CA001, שמצוייד במסך 3.1 אינץ' מסתובב על ציר. כאשר המסך פונה כלפי חוץ הוא משמש כמסך מגע מלא על שליטה באייקונים ואפשרויות סידור מגוונות נוסח ה- iPhone. אבל קסיו לא הסתפקה ביישומים המקובלים והפכה את הטלפון שלה לכלי נגינה רב-תכליתי לכיס.

דיאטה סלולרית

בסיוע ימאהה פיתחה קסיו עבור הטלפון מעבד קולי מתוחכם, שמסוגל לדגום ולשחזר ברמת דיוק גבוהה את הצלילים של כלי נגינה שונים. הנגינה מתבצעת באמצעות מגע אצבעות על קלידים, מיתרים או תופים, שמופיעים על המסך כאשר את היצירות ניתן לקלוט ולערוך ישירות בטלפון. את התוצר של אולפן ההקלטות הנייד אפשר כמובן לשתף עם אחרים.

וסוני לא מתכוונת כמובן לוותר על ההגמוניה המוזיקלית שלה ומשיקה טלפון חדש ממשפחת הווקמן המוזיקלית, שמצויד בשלט רחוק אלחוטי מתוחכם (לא הטלפון הוא השלט אלא יש שלט לטלפון) שמסוגל, בין שלל ביצועיו, גם להקליט שירים ישירות מתקליטורים מוזיקליים ללא צורך בתיווך מחשב.

גם לחובב הכושר יש תקומה: טלפונים עם חיישני תנועה, שעוקבים אחרי הפעילות הספורטיבית של בעליהם ומסייעים להם בעזרת הנחיות קוליות וכתובות כיצד לשמור על דיאטה, שיעדיה הוגדרו מראש על-ידי בעל הטלפון. דיאטה סלולרית? גם את זה עוד נצטרך להוסיף למילון.