ה-eBay של תעשיית המוזיקה: הסטארט-אפ הישראלי YouLicense שואף ליצור פלטפורמה למסחר בקניין רוחני בתחום המוזיקה

מאור עזר, אחד משני האחים המייסדים: "גילינו שיש 'זנב ארוך' בתחום קניינות המוזיקה, ואנחנו מספקים את הפתרון החוקי עבור אנשים שמחפשים אחר שיר שילווה את הפרסומת שהפיקו, שיוטמע בתוך משחק המחשב שפיתחו או יופיע בתוכנית הטלוויזיה שערכו"

תעשיית המוזיקה נמצאת במשבר תקופה ארוכה. לאור הפופולריות של הפלטפורמה המקוונת, יותר משתמשים צורכים מוזיקה באופן לא חוקי, ההכנסות ממכירות תקליטים הולכות ופוחתות, ואמנים עצמאיים מתקשים להשיג חוזים. הסטארט-אפ הישראלי YouLicense, שהוקם ב-2007 ע"י האחים מאור (מנכ"ל) ואוהד (סמנכ"ל הטכנולוגיות) עזר, סבור כי בידיו הפתרון.

"המטרה שלנו לייצר פלטפורמה למסחר בקניין רוחני בתחום המוזיקה, ולחבר בין אמנים, חברות תקליטים, מו"לים וכל מי שמייצג תוכן מוזיקלי, לבין אלו שמעוניינים לרכוש את התכנים", מסביר מאור. "גילינו שיש 'זנב ארוך' בתחום קניינות המוזיקה, ואנחנו מספקים את הפתרון החוקי עבור אנשים שמחפשים אחר שיר שילווה את הפרסומת שהפיקו, שיוטמע בתוך משחק המחשב שפיתחו או יופיע בתוכנית הטלוויזיה שערכו".

האתר, שהושק לפני למעלה משנה, מציע למשתמשים למצוא פריטים מוזיקליים באמצעות מנוע חיפוש פנימי, אשר מאפשר למקד את החיפוש על-פי תגיות של ז'אנרים, שפה, אווירה וכיו"ב, ולהקשיב לכל מלאי המוזיקה שקיים באתר. ברגע שהקניין מצא את מבוקשו, הוא מציע הצעה לבעל התוכן, ותהליך ההתמקחות בין הצדדים מתחיל, עד ליצירת חוזה בין השניים. "אנחנו מתפקדים כמתווך בין הצדדים", אומר מאור.

מכך גם נגזר המודל העסקי?

"אנחנו גוזרים עמלה של 9% על כל עסקה שנרקמת על גבי הפלטפורמה שלנו, וגם מציעים לאמנים שירותי פרימיום בתשלום, שמאפשרים להם להעלות מספר גדול יותר של שירים ונפח אחסון גדול יותר". מלבד זאת, החברה מוכרת את הטכנולוגיה שלה ללקוחות גדולים, שמעוניינים ליצור זירת מסחר סביב התוכן שבבעלותם.

עד כה גייסה YouLicense 1.1 מיליון דולר מקבוצת לוגיה ומקבוצת ההשקעות עופר מדיה, וכרגע מתמקדים היזמים בניסיון להגיע לאיזון. "אני מעריך שזה יקרה עוד השנה", אומר מאור. מלבד הפרויקט הזה, מאור הקים בעברו את פורטל התרבות התל-אביבי 1909, וביחד עם אחיו, מוזיקאי וחבר בלהקת הגן האנוכי, תיחזקו את הבלוג המוזיקלי theplugg. אל האחים הצטרפו כשותפים גם אסף כהן (סמנכ"ל מו"פ) ותומר קפלן (סמנכ"ל שיווק), והם הקימו ביחד גם אתר שמוקדש לקאברים מוזיקליים.

באתר כ-250 אלף שירים, של אמנים עצמאיים כמו גם של אמנים מוכרים וגדולים. "יש לנו עשרות אלפי קניינים רשומים, לצד עשרות אלפי אמנים שהעלו תכנים מוזיקליים לאתר", אומר מאור. "אנחנו שואפים להוריד את הרגולציות שמאפיינות את התעשייה הזו, ולהיות זירת המסחר הגדולה ביותר בתחום".

בינתיים, היזמים נמצאים במגעים עם חברות המוזיקה הגדולות, לצד חברות הפצה דיגיטליות, ומאושרים ש"גם אמנים עצמאיים יכולים היום להיות חלק מהמשחק. זה ייקח קצת זמן, אבל, זה הכיוון אליו הולך השוק, וזה ברור שיש שם פוטנציאל עסקי של ממש", הוא מסכם. "השלב הבא הוא ליישם את העיקרון הזה גם בתחום הווידיאו".