תנובה מנהלת מגעים למכירת עסקי הדגים שבבעלותה

תצא מתחומים שאינם בעסקי הליבה ; המגעים מתנהלים מול סלטי מיקי שבבעלות האחים קאופטייל ומול סלטי שמיר שבשליטת וילי-פוד ; תנובה בתגובה: "החברה נדרשת להתאים את עצמה לשינויים בשוק ולתקופת המיתון"

תנובה שבבעלות אייפקס ומבטח שמיר , מנהלת מגעים למכירת עסקי הדגים. המגעים מתנהלים הן מול סלטי מיקי שבבעלות האחים קאופטייל, והן מול סלטי שמיר שבשליטת חברת וילי-פוד . כך נודע ל"גלובס".

המגעים למכירת עסקי הדגים הם חלק מאסטרטגיה שהתגבשה בתנובה, ולפיה החברה תצא מתחומי פעילות שאינם בעסקי הליבה שלה. הסיבה: מדובר בתחומים בעלי שיעור רווחיות נמוך, לרוב לא ממותגים ושאין יכולת לגבות עליהם פרמיה.

כזכור, "גלובס" חשף לאחרונה כי תנובה מנהלת מגעים למכירת עסקי הביצים לחברת מ.לסר, תחום נוסף ששיעור הרווחיות בו נמוך במיוחד. עם זאת ובניגוד לפרסומים, אין לתנובה כל כוונה למכור את חברת סנפרוסט -מעדנות, ויש לה אף כוונה לבסס את מעמדה בתחום. כמו כן, אין לקבוצה כל כוונה למכור את עסקי סוי מג'יק, מותג חלב הסויה העמיד והמצונן של הקבוצה. בשני המקרים מדובר בתחומים ממותגים שניתן לגבות עליהם פרמיה ושיעור הרווחיות בהם גבוה יחסית.

סנפרוסט ומעדנות הם שני מותגים שכל אחד מהם שולט בנתח כספי של כ-60% מהקטגוריה שבה הם פועלים. מאז החלטת תנובה להסיר מהמדפים את מוצרי המעדנות בשל הימצאות חיידקי ליסטריה, היא ביצעה שינויים מהותיים במערך הייצור והמפעל שב לייצר. בתנובה מעריכים כי בתוך שבועיים ישובו המוצרים למדפים.

שיעור רווחיות נמוך

עסקי הדגים של תנובה מנוהלים באמצעות מפעל בבית-שמש המעסיק כ-100 עובדים, אשר מחזור מכירותיו עומד על כ-80 מיליון שקל בשנה.

מקור כמחצית מהמחזור הוא במכירת דגים קפואים תחת המותג דגי תנובה וכמחציתו במכירת סלטי דגים. תנובה אינה עוסקת בשיווק דגים טריים.

למרות התפיסה הבריאותית, הדגים נחשבים למוצר יקר, ולכן שתי הקטגוריות מאופיינות באחוזי צמיחה קטנים הנתונים להשפעה ישירה של המיתון. כמו כן, התחום הוא בעל שיעור רווחיות נמוך יחסית שאינו עולה על 10%.

בקטגוריית הדגים הקפואים, הקטגוריה הפחות רווחית מבין השניים, תנובה משווקת את המוצרים הן לרשתות השיווק והן לשוק המוסדי. השחקן העיקרי בקטגוריה הוא קבוצת נטו. לא רק שמדובר בחומר גלם שקשה לגבות עליו פרמיה, אלא שהשוק המוסדי הוא גם מוטה מחיר.

לפי נתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס", היקף מכר הדגים הקפואים בשוק המבורקד הסתכם ב-2008 ב-229 מיליון שקל. קבוצת נטו שלטה בקטגוריה עם נתח כספי של 74.4 מיליון שקל. השחקנית השנייה היא חברת חיים פסקוביץ המחזיקה בנתח כספי של 8.5%. תנובה היא השחקנית השלישית בגודלה בקטגוריה ומחזיקה בנתח כספי של 7.4%. סלטי מיקי וסלטי שמיר אינם פעילים בקטגוריה.

קטגוריית סלטי הדגים הכוללת גם דגים כבושים ומעושנים, היא כך כנראה הסיבה להתעניינותם של סלטי מיקי וסלטי שמיר בפעילותה של תנובה. תנובה מובילה את הקטגוריה עם נתח כספי של 34.2%. השחקנית השנייה בקטגוריה היא קבוצת נטו המחזיקה בנתח כספי של 31.6%. סלטי מיקי המחזיקה בנתח כספי של 14.7% מהקטגוריה היא השחקנית השלישית בגודלה כשלאחריה נמצאת חברת פ.ל דגים עם נתח כספי של 11.5%. סלטי שמיר מחזיקה בנתח כספי של 1.4% בלבד מהקטגוריה. היקף מכר הקטגוריה כולה בשוק המבורקד הסתכם ב-2008 ב-107 מיליון שקל.

רכישת פעילות תנובה בתחום הדגים עשויה למנף משמעותית הן את פעילות חברת וילי-פוד בתחום המתבצעת דרך סלטי שמיר, והן את פעילות סלטי מיקי.

קבוצת תנובה מסרה בתגובה: "תנובה נדרשת להתאים את עצמה לשינויים בשוק ולתקופת המיתון. חברת דגי תנובה בוחנת שיתופי-פעולה שונים ופורמטים שונים של המשך פעילות עם מספר גורמים. לכשיוחלט פורמט הפעילות הסופי נודיע במסודר".

דגים