לאחר חשיפת "גלובס": מדטרוניק הודיעה על רכישת ונטור ב-325 מיליון דולר; עסקת ההיי-טק הגדולה ב-2009

(עדכון) בנוסף הודיעה מדטרוניק כי חתמה על הסכם לרכישה של חברה נוספת, CoreValve בתמורה לסכום ראשוני של 700 מיליון דולר ; יהודית גל, מנכ"ל מדטרוניק ישראל: אני גאה שהמפתחת היא ישראלית

עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר לשנת 2009, בינתיים, יוצאת לדרך: Medtronic רוכשת את Ventor הישראלית ב-325 מיליון דולר, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". עתיד העסקה הוכרע, כמתוכנן, בישיבת הדירקטוריון של מדטרוניק ביום שישי בערב.

גם אחרי שפורסמה הידיעה ב"גלובס" והעניין העולמי והישראלי שהתעורר סביב העסקה, המשיכו כל המקורבים לחברה וכן דוברי מדטרוניק לשמור על שתיקה וסירבו לאשר את העסקה או אפילו את עצם קיומו של מו"מ. ביום שישי, מועד הדיון בעסקה, החלו אף להגיע לשוק שמועות כי העסקה בסופו של דבר לא תיסגר, או רק במחיר נמוך משמעותית מן המתוכנן.

ואולם, בסופו של דבר העסקה נסגרה כמתוכנן, וזאת לאחר מו"מ של יותר מחצי שנה, שקדמה לו השקעה של מדטרוניק בוונטור בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר. Ventor הוקמה לפני 5 שנים בסך הכול, כך שמדובר בשווי מרשים לחברה בגילה.

מדטרוניק הצליחה בכל זאת להפתיע, כאשר דיווחה היום גם על רכישתה של חברת CoreValve, המתחרה המובילה בשוק החלפת השסתומים בצנתור, בסכום של 700 מיליון דולר. בכך ממצבת את עצמה מדטרוניק כמובילה בשוק זה.

הטיפול הסטנדרטי המקובל כיום להיצרות של אבי העורקים הוא באמצעות מסתם המושתל בגוף החולה בניתוח לב פתוח. חולים רבים אינם יכולים לעבור את הניתוח עקב מצב בריאותי ירוד. מדטרוניק מסרה היום כי רכישתה של ונטור מוסיפה שתי טכנולוגיות לקו השסתומים: טכנולוגיה זעיר-פולשנית המשלבת ניתוח חזה זעיר פולשני עם צנתור וכן טכנולוגיה חדשנית יותר להחלפת שסתום בצנתור דרך וריד הירך.

"שילוב היכולות של וונטור עם החוזקות שלנו במחקר ופיתוח, תפעול, חינוך רפואי ופיתוח שוק ישפר את מצבם של חולים ויאפשר אימוץ רחב של הטכנולוגיה החדשה על ידי כירורגים והקרדיולוגים ", אמר ביל הוקינס, יו"ר ומנכ"ל מדטרוניק.

ד"ר גיא איזיקיאל, נשיא ומנכ"ל ונטור טכנולוגיות, אמר, "אנו שמחים להצטרף למדטרוניק, במיוחד הודות למומחיות שלנו המשלימה לשלהם ולמחויבות המשותפת לנו ולמדטרוניק לתחום המסתמים המושתלים באמצעות צנתר".

המרוויחים העיקריים מהעסקה הם היזם פרופ' אהוד שוומנטל, מנהל המחלקה לקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיבא, אשר יקבל בעסקה 52 מיליון דולר (ויקצה 30% מחלקו למדינה במסגרת הסכם עם בית החולים הממשלתי תל השומר) והיזם רפי בן-ארי אשר יקבל 17.8 מיליון דולר.

מרוויחים נוספים הם משקיעים פרטיים וביניהם דניאל שוומנטל, יוסי תובל, אמנון ידין והמשקיעים המאוגדים בקבוצות "מופת נאמנים" ו"In Ventor Investments". חוץ מהמשקיעים הפרטיים ייהנו מפירות האקזיט גם היזם-משקיע ד"ר שמעון אקהויז והקרנות מדיקה-אופל, שתקבל 44 מיליון דולר, ופיטנגו שתקבל 79.3 מיליון דולר.

בת שבע אלרן, שהשקיעה בחברה מטעם קרן אופל-מדיקה, אמרה בעקבות העסקה ל"גלובס" כי: "ונטור הייתה מבחינתי אהבה ממבט ראשון, בצוות מופלא, מאוד מקצועי, מאוד מלוכד המתנהל בצניעות. השילוב הזה אפשר לקבוצה להיות קשובה מאוד לרחשי השוק ולהביא מוצרים העונים במדויק על הצורך הרפואי. אין שום דבר מקרי בהצלחה של ונטור. זו חברה שנבנתה לפי הספר והשוק הישראלי צריך ללמוד אותה. עבורנו זהו אקזיט מדהים, שבו הפכנו 6 מיליון דולר ל-44 מיליון תוך פחות משנה".

ונטור מפתחת שסתום מלאכותי להחלפת מסתם פגום בלב, שהינו בעל צורה ייחודית המאפשרת את החדרתו ללב ללא ניתוח, בצנתור בלבד. בפרסומים שונים בתחום המכשור הרפואי כונתה הטכנולוגיה הזו מהפיכה בתחום הקרדיולוגיה הפולשנית.

המוצר נמצא בשלב הניסויים הקליניים. שתי החברות הפעילות בתחום הן CoreValve, שנרכשה היום גם היא על ידי מדטרוניק ו-Edwards, שהמוצר שלה פותח על-ידי חברת PVT הישראלית ועד היום מיוצר על-ידי מרכז הפיתוח שהותירה Edwards בישראל. מדטרוניק הייתה אחת המשקיעות ב-PVT טרם נרכשה זו על-ידי Edwards. בזמנו, הוצע לה לרכוש את PVT ב-150 מיליון דולר, אך היא סירבה. שתי המתחרות כבר מוכרות באירופה ובמדינות נוספות מחוץ לה, אך עדיין לא בארה"ב.

מדטרוניק היא החברה הגדולה בעולם מבין אלו שעוסקות במכשור רפואי בלבד. היא התחילה את דרכה בתחום קוצבי הלב ומייסדה, ארל בקן, היה ממציא קוצב הלב הנייד הראשון. בשנים האחרונות התפתחה החברה מתחום המכשירים המושתלים והקרדיולוגיה גם לתחומים נוספים. החברה נסחרת לפי שווי של 37 מיליארד דולר לאחר ירידה של 35% במחיר המניה בשנה האחרונה.

לא הרכישה האחרונה

האקזיט הנוכחי הוא השלישי בתחום הביומד בחודשים האחרונים ומסמן תקופה טובה לתחום למרות השפל הכלכלי שמסביב. מאז דצמבר 2008 נמכרו גם Omrix תמורת 438 מיליון דולר לג'ונסון אנד ג'ונסון (J&J) ו-Mediguide ל-St. Jude תמורת 300 מיליון דולר. בכל המקרים מדובר בעסקאות גדולות מאוד יחסית למקובל בתחום זה בישראל בשנים האחרונות.

סביר להניח שזה לא הסוף. בהיעדר הזדמנויות להנפקה וגיוס אל מול חברות ענק שהכיסים שלהן ממשיכים להתמלא במזומנים, שכן הביקוש למוצריהן קשיח יחסית למיתון, מיזוגים ורכישות הפכו להזדמנות עבור הגדולות וצורך הישרדותי עבור הקטנות והבינוניות. ניתן להניח שנראה עוד מספר חברות ביומד נמכרות השנה, אם כי לא ניתן להבטיח שכל העסקאות יהיו במחירים מפתיעים לטובה, כמו במקרים האחרונים, ולא סביר שעוד אחת מהן תתבצע בשלב כה מוקדם של הפעילות כמו זה של עסקת ונטור.

העסקה הנוכחית גם העלתה על פני השטח את סוגיית הבעלות על הקניין הרוחני בבתי החולים הממשלתיים. על-פי חוק, המצאות של אדם המועסק בגוף ממשלתי והינן בתחום עיסוקו, שייכות למדינה. פרופ' שוומנטל, מנהל המחלקה לקרדיולוגיה בבית החולים, טען בפני הנהלת שיבא, כי ההמצאה שלו אינה בדיוק בתחום העיסוק שלו בבית החולים וכי הוקמה ללא כל שימוש בתשתיות של בית החולים. בעקבות המו"מ של החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, וסגנו יריב נחמיה, יחד עם מנהל בי"ח שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, הושגה בסופו של דבר הפשרה הנוכחית, במסגרתה תקבל המדינה 30% מרווחי שוומנטל.

בעלות מלאה של המדינה על ההמצאות הללו אינה מעניקה תמריץ משמעותי לחוקרים או למוסדות המחקר לעסוק בהמצאות. ואכן, חברות המסחור של המוסדות הללו לא התפתחו כמו מקבילותיהן באוניברסיטאות, אשר נמצאות רק בבעלות חלקית של המדינה או במוסדות המחקר הפרטיים. בשנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות להסדיר את הנושא, אך הסוגיה עדיין בוערת.

יהודית גל, מנכ"ל מדטרוניק ישראל מסרה כי "מהלך זה מחזק את מדטרוניק, המובילה בעולם בתחום הטכנולוגיות הרפואיות, בשאיפה למובילות בתחום מסתם אבי העורקים, המושתל באמצעות צנתר. מוצר חדש זה מתווסף לקו המוצרים של מדטרוניק בתחום מחלות מבנה הלב, ומעמיד היום לרשות הקהילייה הרפואית והחולים בישראל, מגוון פתרונות רפואיים מתקדמים. ובנימה אישית יותר, כישראלית, אני גאה על כך שהיזמית והמפתחת של המסתם החדשני היא ונטור הישראלית".