ברננקי: אם ממשל אובמה יצליח לייצב את המערכת הפיננסית - המיתון עשוי להסתיים כבר ב-2009, ו-2010 תהיה שנה של התאוששות

יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, במסגרת עדות חצי-שנתית בפני הסנאט על מצב הכלכלה האמריקנית והמדיניות המוניטרית של ה'פד': "החזרת היציבות הפיננסית היא המשימה הדחופה ביותר העומדת בפני קובעי המדיניות" ; "אם התנאים הפיננסים ישתפרו, חבילת התמריצים ושיעורי הריבית הנמוכים במיוחד יתמכו בצמיחה ובצריכה הפרטית"

"המיתון יסתיים ב-2010 שתהיה שנה של התאוששות". כך אמר היום (ג') יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, בן ברננקי במסגרת עדות חצי-שנתית בפני הקונגרס על מצב הכלכלה האמריקנית והמדיניות המוניטרית של ה'פד'.

ברננקי אמר כי החזרת היציבות הפיננסית היא המשימה הדחופה ביותר העומדת בפני קובעי המדיניות. "אם הצעדים הננקטים בידי ממשל אובמה וה'פד' יוכתרו כמוצלחים, הרי שיש יסוד סביר להניח שהמיתון הנוכחי יסתיים בסוף 2009, ו-2010 תהיה שנה של התאוששות". אמר יו"ר ה'פד'.

עוד הוסיף ברננקי כי "אם התנאים הפיננסים ישתפרו, חבילת התמריצים ושיעורי הריבית הנמוכים במיוחד יתמכו בצמיחה, ומחירי בנזין נמוכים יתמכו בצריכה הפרטית". יו"ר ה'פד' אמר כי התוכנית לסייע למגזר הפיננסי, שפורסמה במתכונתה החדשה ע"י שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, צריכה "לעבוד מסביב לשעון" כדי להחזיר את הנזילות לשווקים ולעודד צמיחה ואת הצריכה הפרטית.

בתחילת דבריו, ברננקי ציין כי להערכתו, הכלכלה תמשיך להתכווץ במחצית הראשונה של 2009. לגבי תחזיתו האופטימית, ברננקי סייג ואמר כי המיתון שמורגש באמריקה, שחולש גם על הכלכלות מסביב לעולם, וההתאוששות של הכלכלה האמריקנית תלויה גם ביציבות שלהן, הרי היצוא האמריקני למדינות אלו, הוא אחד ממנועי הצמיחה.

ברננקי מעלה את החשש כי הבנק המרכזי והממשל ההאמריקני החדש, לא יצליחו לעצור את כדור השלג של האבטלה הגואה, שחיקת ערך הבתים והירידה החדה בצריכה הפרטית על רקע המיתון המתגבר.

"כדי לנסות להתמודד עם האתגרים הקשים האלו, עלינו להמשיך וליישם את תוכנית התמריצים, לצד תמיכה אגרסיבית מהממשל לייצוב המוסדות והשווקים הפיננסיים". אמר יו"ר הבנק המרכזי.

בהתייחסו להשקעות הזרות אמר ברננקי כי אגרות החוב הממשלתיות והדולר נותרו אפיקי השקעה פופולריעים ע"י משקיעים זרים, אלו אינם נתונים שצריך להתייחס אליהם "כמה בכך" אמר ברננקי והוסיף "ניראה, לפחות לעת עתה כי ההשקעה באג"ח הממשלתיות ובדולר עדיין אטרקטיבית ברחבי העולם, נרשמים ביקושים רבים להם. כולם מבינים כי ארה"ב חייבת להשתלט על הגירעון הפיסקאלי, אם לא תעשה כך, עלולים המשקיעים הזרים לאבד את אמונם".

ברננקי אמר כי אינו רואה באינפלציה סיכון מרכזי "אנו צופים כי בשנתיים הקרובות תיהיה רמת האינפלציה בארה"ב נמוכה מהרמה הנורמלית", כאשר הכלכלה תתאושש יהיה חשוב שה'פד' יעלה את הריבית וישוב למדיניות הריסון האינפלציוני.