חדשות רעות לכי"ל: מלאי האורז בעולם בשנת 2009 יגיע לרמת שיא שלא ידע כמוה מאז 2002

גל אלפר מבית ההשקעות אקסלנס נשואה: יבולי שיא בשנת 2008 בצירוף המצב הכלכלי המדרדר הופכים את השימוש בדשנים יקרים כמו אשלג לבעייתי

התמורות בשוק סחורות המזון אחראים לתנודות החדות במניות יצרניות הדשנים בעולם כשביניהן ניתן לציין את פוטאש , מוזאיק ואגריום הקנדיות, K+S הגרמנית, אורלקלי הרוסית והנציגה הישראלית - חברת כי"ל .

סוכנות המזון של האו"ם פרסמה הערב דו"ח שמצביע על עלייה משמעותית במלאי האורז בעולם. עפ"י הדו"ח, עליות המחירים בשנה שעברה גרמו לעלייה בשטחי הזריעה של האורז. זאת, בצירוף מזג אויר נוח, העלו את הכמות הצפויה של יבולי האורז בצורה משמעותית.

כתוצאה מהעלייה ביבולים, הדו"ח צופה כי מלאי האורז בשנת 2009 יגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2002. עוד, הדו"ח מניח שרוב המלאי יצבר בסין ובהודו. עפ"י הדו"ח, מחיר האורז ממשיך להיות גבוה יחסית (יחסית לשנת 2007 וגם יחסית למחיר החיטה) בשל התערבויות ממשלתיות ומכסים. אולם כתוצאה מייבולי השיא, מחברי הדו"ח מניחים כי סביר שתהיה הגמשה של ההתערבות הממשלתית ולכן ירידה במחירי האורז.

גל אלפר מבית ההשקעות אקסלנס נשואה ציין כי "מעניין שההנחה לעלייה במלאים לא נעשית על רקע הנחות של ירידה בצריכה בשל המצב הכלכלי. למעשה מחברי הדו"ח מניחים כי המצב הכלכלי יחייב את נטישת הבשר לטובת מוצרי אוכל פשוטים יותר, ביניהם אורז.

אלפר מסיק מהדו"ח כי יבולי שיא בשנת 2008 בצירוף המצב הכלכלי המדרדר הופכים את השימוש בדשנים (בעיקר דשנים יקרים שמסרבים לרדת במחיר - כמו אשלג) לבעייתי מבחינת כמויות הדשן ותזמון ההתאוששות בסקטור הדשנים.