סיטיגרופ והממשל האמריקני עשויים להגיע להבנה עוד השבוע: הממשל יחזיק בעד 40% ממניות הבנק

כך מסר גורם המקורב לעיסקה, לסוכנות הידיעות AP ; סיטיגרופ כבר קיבל מהממשל האמריקני עזרה בהיקף של 45 מיליארד דולר

הרשויות הפדרליות בארה"ב עשויות להגיע עוד השבוע להסכם עם סיטיגרופ , לפיו הממשל יחזיק בעד 40% ממניות הבנק. כך מסר גורם המקורב לעיסקה לסוכנות הידיעות AP.

סיטיגרופ כבר קיבל סיוע ממשלתי בהיקף 45 מיליארד דולר, שהורכב בעיקר ממניות בכורה וערבונות ממשלתיים לכסות הפסדים בסך 30 מיליארד דולר בהשקעות מסוכנות. כמו כן, סיטי העביר השליטה בחטיבת המחקר, סמית' בארני, למורגן סטנלי בתמורה ל-2.7 מיליארד דולר, והכין עצמו ל כירת נכסים נוספים.

אך הבנק קיים שיחות עם הרשויות הרגולטוריות בדבר דרכים נוספות, בהן יכול הממשל לעזור לחזק את הבנק. בעוד שאין זה סביר שעסקה תפורסם כבר היום, זה יכול לקרות בימים הקרובים. פרטי השיחות אינם ידועים, אבל העסקה יכולה להתמקד בתנאים בהם יומרו מניות הבכורה למניות רגילות.

מניות הבכורה נושאות ריבית גבוהה, הדורשת תשלום שנתי של מיליארדי דולרים מתוך ההון העצמי של סיטי, אך אם יומרו למניות רגילות, הדיבידנד השנתי של סיטי יהיה מינימלי, כיוון שגם ככה הבנק חתך את הדיבידנד ל-4 סנט למניה. מחיר ההמרה - תוספת המימוש - חייב להיות נתון למו"מ, אך לדוגמה, המרת חלק ממניות הבכורה במחיר הנעילה של אתמול -2.52 דולר -תוסיף מיליארדי מניות חדשות - מה שיגדיל את נתחו של הממשל בבנק ל-40%.

בעוד שמהלך ממשלתי כזה ידלל את שיעור האחזקה של בעלי המניות הנוכחיים מתוך כלל המניות (באחוזים), בסיס הון עצמי רחב יותר עשוי להרגיע את המשקיעים לכשעצמו - כי משמעות הדבר היא עתודות גדולות יותר שיגנו מפני הפסדים עתידיים, בעוד מצב הכלכלה בשפל.

נזכיר כי גורמים במשרד האוצר האמריקני, אמרו אתמול (ד') כי הבנקים הגדולים במדינה יקבלו גישה מיידית לנתחים מחבילת החילוץ הממשלתית הנאמדת ביותר מ-700 מיליארד דולר. גורמים רשמיים במשרד האוצר אמרו כי התמיכה החדשה בבנקים תעשה על ידי רכישה של מניות בכורה של מניות הבנק, הניתנות להמרה למניות רגילות בהנחה של 10% ממחירים לפני ה-9 לפברואר.

עוד נזכיר כי בעדותו בפני הקונגרס אתמול, הבהיר יו"ר ה'פד', בן ברננקי, כי בנוגע להערכות ולשמועות באשר להלאמה של הבנקים, הממשלה איננה מתכננת משהו שאפילו מתקרב לכך. הלאמה, הסביר ברננקי, הוא מצב בו הממשלה "משתלטת" על הבנק ו"מוחקת את אחזקותיהם של בעלי המניות", וזו לא כוונתנו. "אנחנו לא מעוניינים בהתערבות ממשלתית ברמת ההנהלה", אמר יו"ר ה'פד'. "בסה"כ מדובר באחזקה של חלק ממניות הבנקים". ברננקי הוסיף כי "הממשל בארה"ב עשוי לצבור נתח מניות מיעוט גדול בסיטיגרופ ובבנקים אחרים".