בפיקוח על הבנקים מקלים על הלווים הגדולים לגייס אשראי מהבנקים: יוכלו להשתמש באג"ח ממשלתיות זרות כבטוחות

לווים המוגדרים "לווה בודד" יוכלו לגייס אשראי בהיקף 85% משווי-השוק של אג"ח ממשלתיות של מדינות שדירוגן "-AA" ומעלה

בנק ישראל פרסם הוראת ניהול בנקאי תקין (313), ממנה עולה הקלה נוספת ללווים הגדולים במשק. במסגרת התקנה, יוכלו לווים גדולים, לפי הגדרתם במגבלות לווה בודד בבנק המרכזי, להשתמש באחזקות שלהם באגרות חוב ממשלתיות של מדינות זרות כבטוחה לקבלת אשראי.

מגבלת לווה בודד מגבילה את האשראי לכ-15% מהונו העצמי של הקבוצה הבנקאית המלווה לאותה קבוצת מלווים, לכל היותר. על פי התקנה החדשה, לווה בודד שמדו"חותיו הכספיים יעלה כי הוא מחזיק באגרות חוב של מדינות שדירוג כושר הפירעון שלהן מדורג ברמת "-AA" (הדרגה הרביעית מלמעלה) או למעלה מכך בידי סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות סטנדרד אנד פור'ס (S&P), פיץ' ומודי'ס, יוכל לגייס אשראי נוסף בהיקף 85% משווי השוק של האג"ח.

עד כה התחבטו הבנקים בשאלה האם, כיצד ובאיזה היקף להתייחס לאותן אגרות חוב ממשלתיות זרות כבטוחות למתן אשראי נוסף ללווים בודדים. ואולם, כעת, מתיר להם למעשה הפיקוח על הבנקים לפעול ב"טייס אוטומטי", כל עוד מדובר בתנאים האמורים.

ההוראה כוללת התייחסות לכך שאכן ניתן יהיה לממש את הבטוחות - אגרות החוב הממשלתיות הזרות. כן נציין כי אגרות חוב מגובות משכנתאות שהונפקו על-ידי סוכויות מימון המשכנתאות המולאמות על-ידי ארה"ב, פאני מיי ופרדי מאק , לא יחשבו כאג"ח ממשלתיות זרות לצורך העניין.