המיתון הגיע לרשתות בינואר: שופרסל עולה, רבוע כחול יורדת

לפי נתוני נילסן, בחודש ינואר ירד היקף המכירות בשוק המבורקד ב-2.5% יחסית לאשתקד והסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל ; הרשתות הפרטיות, חצי חינם ורמי לוי ממשיכות להתחזק ולהגדיל את נתחי השוק שלהן

רשת שופרסל מתחזקת ורשת רבוע כחול נחלשת, על חשבון הרשתות הפרטיות שממשיכות להתחזק. כך עולה מנתוני נילסן לחודש ינואר שהגיעו לידי "גלובס".

לפי נילסן, כלל שוק מוצרי הצריכה (FMCG) בשוק המבורקד רשם בחודש ינואר השנה ירידה של 2.5% והסתכם ב-2.569 מיליארד שקל, לעומת 2.636 מיליארד שקל ב-2007. אם עד כה המיתון פסח על רשתות השיווק, הרי שנתוני ינואר מעידים בבירור כי הוא הגיע לרשתות. יצוין כי מדובר בירידה ריאלית גבוהה הרבה יותר וזאת בשל התייקרות המחירים שהייתה בשנה החולפת.

רשת שופרסל, הרשת הגדולה בישראל, הצליחה בינואר לבצר את מעמדה ואף לרשום התחזקות בהשוואה לחודש ינואר 2008. בינואר השנה החזיקה הרשת בנתח שוק כספי של 37.3%, לעומת נתח שוק של 36.9% שבו החזיקה בינואר אשתקד. העלייה בנתח השוק מעידה כי השפעת המיתון על רשת שופרסל הייתה פחותה מהשפעת המיתון על כלל השוק.

לעומתה, רשת רבוע כחול, ממשיכה לאבד נתחי שוק ונתח השוק שלה יורד מ-23.6% שבו החזיקה בינואר 2008, לשפל של 20.4% בלבד בנתח השוק הכספי בינואר 2009. המשמעות היא כי רבוע כחול רשמה ירידה במכירות כלל מוצרי הצריכה, בשיעור גבוה יותר מהשיעור הממוצע שרשם השוק, וזאת בהשוואה לינואר אשתקד. עם זאת, על פניו נראה כי עיקר ההיחלשות נובעת מחרם החרדים על רשת שפע שוק, שפרץ רק אחרי ינואר 2008, ושהביא מאז לירידה כוללת במכירות הרשת. יש לציין כי בסוף דצמבר 2008 השיקה רבוע כחול רשת 'הבי דיסקאונט' חדשה תחת המותג מגה בול. הרשת קמה למעשה כמענה לתחרות המחירים האגרסיבית בשוק.

אולם הרשתות הפרטיות שאליהן, בין היתר, מכוונת מגה בול, רושמות בינואר התחזקות על חשבון רבוע כחול. הרשתות העצמאיות הגדילו בינואר השנה את נתח השוק שלהן ב-6%: מנתח שוק כספי של 21.3% שבו החזיקו בינואר 2008, לנתח שוק של 22.6% בינואר 2009. המשמעות היא כי בניגוד לרשתות הגדולות, מכירות מוצרי הצריכה בקרב הרשתות הפרטיות לא רשמו ירידה.

הדבר נכון גם לגבי רשת רמי לוי שיווק השקמה, שבינואר השנה החזיקה בנתח שוק כספי של 3.1%, לעומת נתח שוק כספי של 2.7% בינואר 2008.

גם רשת חצי חינם, הרשת השלישית בגודלה בישראל, ממשיכה להתחזק ולא רושמת ירידה במכירות, כפי שרשם השוק. נתח השוק של חצי חינם עלה בינואר השנה ל-5.3% בהשוואה לנתח שוק של 4.9% שבו החזיקה הרשת בינואר 2008.

נתח