ג'ים רוג'רס מרטש את המדיניות הכלכלית של אובמה: "איומה; רק תרע את המצב; לאובמה אין שמץ מושג מה קורה"

"צריך לתת לפושטי הרגל לפשוט את הרגל" ; "הברוקרים החכמים ילמדו לנהוג בטרקטורים, כי הם יהיו שכירים אצל החקלאים"

הפיננסייר המפורסם ג'יימס רוג'רס, שהקים עם ג'ורג' סורוס את קרן קוואנטום ושבנה לו קריירה כמחבר, הרפתקן ואבי אינדקס הסחורות הבינלאומי של רוג'רס, מרטש את הצעדים הכלכליים של ממשל אובמה, מבטל בזלזול את יכולתם של הנשיא וצוותו הכלכלי להניף את ארה"ב מביצת המיתון וממליץ להתחתן עם איכרים, כי שם יהיה הכסף הגדול בשנים הבאות.

בראיון לביזנסוויק, מגדיר רוג'רס את המדיניות הכלכלית של הממשל כ"איומה" וטוען שהיא רק תרע את המצב.

"זה די מביך שלנשיא אובמה אין שמץ מושג מה קורה, וזה די מתקבל על הדעת כשבוחנים את הרקע שלו", אומר רוג'רס. "הוא שכר אנשים שהם חלק מהבעיה. שר האוצר גייתנר היה ראש זרוע ה'פד' בניו-יורק, שיותר מכל גורם אחר היתה אמורה לפקח על וול סטריט ועל הבנקים. וכזכור, היועץ הכלכלי הראשי של אובמה, לארי סאמרס, סייע לפני שנים בחילוץ לונג טרם קפיטאל מנג'מנט (LTCM). אלה אנשים שחושבים שהפיתרון היחידי הוא להציל את החברים שלהם מוול סטריט במקום להציל 300 מיליון אזרחים אמריקניים".

בתשובה לשאלה כיצד, לדעתו, צריכים אנשי ממשל אובמה לנהוג, אומר רוג'רס: "הייתי רוצה לראות שהם יתירו לכל פושטי הרגל האלה לפשוט את הרגל. תפסיקו לחלץ אותם. יש הרבה בנקים באמריקה שידעו מה שצפוי להתרחש, שידעו לסוכך על עצמם ושחיכו להזדמנות להשתלט על הנכסים של חסרי היכולת. יש בעלי בתים רבים מאוד שלא יצאו וקנו חמישה בתים בהיותם נטולי הכנסה כלשהי. ועכשיו, לפתע פתאום, הממשלה קמה ומכריזה: 'לא אכפת לנו אם נהגתם כשורה או לא. אם כן, אין לכם מזל, מפני שאנו עומדים לחלץ את 100 אלף או 200 אלף האנשים שלא נהגו כשורה'. לדעתי, זו התנהלות כלכלית שערורייתית, ומבחינה מוסרית זה איום ונורא".

האם היה צריך להניח ל-AIG ליפול?

"קודם כל, בנקים, בנקים להשקעות וחברות ביטוח נופלים מזה מאות שנים. נכון, (אם היינו מניחים ל-AIG ליפול) היו צפויות לנו שנתיים איומות, אבל חילוצה רק יאריך את היסורים. במשך עשר שנים רשמנו את הפרזות האשראי הגרועות ביותר בהיסטוריה. אי אפשר למחוק משהו כזה בתוך שישה חודשים או שנה ולומר, 'או קיי, בואו נתעורר ונתחיל מחדש'".

ומה עם סיטיגרופ ויצרניות הרכב?

"היה צריך להתיר להן לפשוט את הרגל. מדוע צריכים משלמי המיסים האמריקניים לשלם מיליונים כדי להציל כמה יצרניות רכב? החברות הן ששגו. לא אנחנו עשינו את השגיאות. אני בטוח שהממשל יתן להן כסף, אבל זו תהיה שגיאה נוראה".

בתגובה על הערת המראיינת, מריה בארטירומו, שהבנקיים נתונים בלחצים מסיוויים, התפרץ רוג'רס: "כל המנהלים שלהם לקחו הביתה רווחים אדירים, אדירים. מי היה ראש סיטיגרופ? צ'אק פרינס? כמה מאות מיליוני דולר הוציא פרינס מהחברה? כמה מאות מיליוני דולר הוציאו מחברה מנהלים אחרים בסיטיגרופ? וול סטריט שילם בערך 40, 50 מיליארד דולר כבונוסים בעשור שחלף. סטן אוניל, לשעבר ראש מריל לינץ', לקח מהחברה, עם פרישתו, 150 מיליון דולר, למרות שהוא הרס את החברה".

האם אתה חושש שהמשבר הכלכלי יוביל לאנדרלמוסיה פוליטית בסין ובמקומות אחרים?

"בהחלט כן. אנו נהיה עדים לתסיסות חברתיות ברבים מחלקי תבל. אמריקה לא תהיה חסינה".

רוג'רס אומר, כי הוא צופה אינפלציה גבוהה ומחירים גבוהים. גם מחירי הנפט יעלו, למרות הירידות הנוכחיות., יחד עם מחירי כל הקומודיטיס.

בתשובה לשאלה אלו קומודיטיס הוא ממליץ לקנות, אומר רוג'רס, כי באחרונה הוא הגדיל את השקעותיו בכל הקומודיטיס אבל, לדעתו, "החקלאות היא המקום שבו צריך להיות".

"במשך 30 שנה, היתה החקלאות עסק רע", הוא אומר. "מזה עשרות שנים, אלה שסופרים את הכספים, שמדפדפים בניירות, היו קברניטי היקום. עכשיו זה משתנה. האנשים שמייצרים דברים ממשיים יהיו בצמרת. אנחנו נראה סחרני מניות נוהגים במוניות. החכמים שביניהם ילמדו לנהוג בטרקטורים מפני שהם יעבדו אצל החקלאים. החקלאי בן ה-29 הוא שינהג בלאמברוגיני. לכן עצתי היא לאנשים למצוא איכר נאה, או חקלאית יפה, ולהתחתן אתם, כי שם יהיה הכסף הגדול בעשרות השנים הבאות".