לצוד דובים עם תעודות סל

תשעה רעיונות להתבשמות בתשואות של עד 96%

בעולם הפיננסי משמעות המונח מלכודת דובים היא סימן מטעה בשוק, שמפורש כאילו מניה או אינדקס משנים מגמה - מה שלא קורה בפועל. התופעה הזו מתרחשת בדרך כלל בשוק דובי, כאשר שורטיסטים מאמינים שהשווקים יחזרו לשקוע, אולם כשהשוק עולה בניגוד לציפיות שלהם, השורטיסטים נתפסים במלכודת הדובים ונאלצים לכסות את הפוזיציות שלהם במחירים גבוהים.

אבל משקיעים שחימשו את עצמם בתחילת השנה בתעודות סל שמשקיעות בזהב או עושות שורט על השוק, צדו בעצמם את הדובים. האפיקים האלה סייעו למשקיעים להגן על תיקי ההשקעות שלהם, שלא ייגרסו וייקרעו לגזרים על ידי השוק הדובי, ויותר מזה: הם הניבו 10.7%-96.6%.

חלק מתעודות הסל האלה (הכוונה ל-ETFs ו-ETNs, המקבילה האמריקנית לתעודות סל) ממונפות, ולכן כשמניות הפיננסים והנדל"ן נשחתו הן הרקיעו שחקים.

Direxion Financial Bear 3x Shares (סימול: FAZ), למשל, כמעט והכפילה את עצמה מתחילת השנה, ו-ProShares UltraShort Real Estate (סימול: SRS) עלתה ביותר מ-60%, לפי נתוני חברת המחקר מורנינגסטאר.

השימוש במינוף עלול, כמובן, להוביל גם להפסדים כבדים, אם המשקיעים נתפסים במלכודת הדובים, כלומר בצד הלא נכון של המסחר. זו אחת הסיבות לכך שמומחים פיננסיים מזהירים משקיעים פרטיים לנהוג בזהירות - אם בכלל - באסטרטגיות כל כך עוצמתיות.

היתרונות רבים

ועדיין, תעודות הסל יכולות להציע דרך נוחה ולא יקרה להשקיע בסקטורים שהם מסורתית דפנסיביים יותר, כמו סחורות. אין צורך לפתוח חשבון למסחר בחוזים עתידיים על הזהב או הנפט, למשל, וגם לא צריך להבין לעומק איך פועלים החוזים העתידיים. כל מה שצריך כדי להתחבר לשווקים האלה זה חשבון ברוקרז' רגיל וכסף להשקעה.

התנודתיות בשווקים הדגישה את היתרונות של תעודות הסל כמכשירי השקעה. התעודות הן סלים מונפקים של ניירות ערך, וניתן לסחור בהן במהלך היום בדיוק כמו במניות אינדיבידואליות. משקיעי "קנה והחזק" נמשכים לעלויות הנמוכות של התעודות, ליכולת להשקיע באינדקס של ני"ע וליעילות המס. הסוחרים אוהבים את היכולת לקפוץ פנימה והחוצה במהירות.

נוצץ כמו זהב

החוזים העתידיים על הזהב המריאו השבוע לרמה הגבוהה ביותר שלהם בשבעת החודשים האחרונים. למעשה, ככל שהשווקים הפכו ליותר פסימיים בנוגע לתוכנית לחילוץ הבנקים, חבילת התמריצים של כמעט 800 מיליארד דולר, והתחזיות הכלכליות - כך עלה מחירו של הזהב.

תעודת הסל SPDR Gold Shares (סימול: GLD ) הגיעה גם כן לציון דרך השבוע: ביום שלישי היא סגרה את המסחר עם כמות שיא של יותר מ-1,000 טון מטרי של המתכת היקרה. זה יותר זהב מהכמות שמחזיקות מדינות תעשייתיות רבות ברזרבות שלהן. תעודת הסל עצמה עלתה ביותר מ-30% בשלושת החודשים האחרונים.

התעודה גובה דמי ניהול נמוכים יחסית. עם זאת, המשקיעים צריכים להוסיף לעלויות גם את עמלות הקנייה והמכירה.

צריך לזכור שעל תעודות הסל האמריקניות שמשקיעות בסחורות חלים כללי מס שונים מאלה שחלים על תעודות הסל הרגילות שמשקיעות במניות.

כך, רשות המיסים האמריקנית מטפלת בזהב כפריט אספנות, שהמס המקסימלי עליו הוא 28% אם מחזיקים בו יותר משנה. זאת, בהשוואה למס של 15% על אחזקה ארוכת טווח במניות. אם תעודות הסל שמחזיקות פיסית בזהב נמכרות בתוך פחות משנה - כל הרווחים ממוסים כהכנסה רגילה.

למנף הפוך

סוג אחר של תעודות סל שהפך לפופולרי ורווחי מאוד הוא תעודות ממונפות והפוכות (leveraged and inverse) - סגמנט יחסית חדש אבל חם, שכבר מנהל יותר מ-30 מיליארד דולר.

תעודות ממונפות-הפוכות משתמשות בחוזים על נגזרים, וכמו בשורטים, המשקיעים בתעודות האלה מרוויחים כאשר המניות או המדד אחריהם עוקבות התעודות נופלים. לכן אפשר להשתמש בתעודות הללו לגידור.

מתחילת השנה התעודות האלו נתנו למשקיעים רוח גבית רצינית, ואפשרו להם להכפיל ואף לשלש את התשואה היומית (החלשה) של האינדקס אחריו הן עוקבות.

עם זאת, המינוף לא מחזיק לתקופות ארוכות בגלל המתמטיקה של תשואות מורכבות ופקטורים נוספים. אסור לשכוח שתעודות ממונפות עלולות להיות מאוד תנודתיות, ושהתעודות הממונפות-הפוכות מיועדות לשמש כאחזקה לטווח קצר. לכן לא מפתיע שהן מהתעודות הנסחרות ביותר, עם שיעורי תחלופה גבוהים מאוד.

זה גם לא צריך להפתיע שהתעודות האלה מציגות את הביצועים הטובים - אך גם הגרועים ביותר. למשל התעודות הממונפות-הפוכות על הנפט עלו בתחילת 2009 כאשר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי צללו בגלל החשש לכלכלה העולמית.

התעודה The ProShares UltraShort Dow Jones-AIG Crude Oil (סימול: SCO) עלתה מתחילת השנה ב-64% לפי מורנינגסטאר. מדיניות התעודה היא לחפש תשואה יומית, לפני עמלות והוצאות, שכפולה (200%) מהתשואה היומית ההפוכה שהניב האינדקס אחריו היא עוקבת.

תעודה אחרת, PowerShares DB Crude Oil Double Short ETN (סימול: DTO) פועלת לפי מדיניות דומה ועלתה בכ-60% מתחילת השנה. הנה דוגמה הפוכה: Direxion Financial Bull 3x Shares ירדה בכ-80% מתחילת השנה.

כל הזכויות שמורות ל-MrketWatch.com 2009*

גרף