הסכסוך בעיצומו: דניה סיבוס מתנגדת לדרישת מע"צ להחליף מעקות בטיחות בכביש 431

במכתב לוועדת המכרזים הממשלתית הודיעה החברה כי היא מבקשת למנות מומחה חיצוני: "בכל הכבוד היעדרו של אישור אינו ליקוי בטיחותי ואיננו עילה מספקת להחלפת קילומטרים רבים של מעקות בטיחות"

עליית מדרגה נוספת במאבק בין דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב למדינה בנוגע לליקויי הבטיחות לכאורה במעקות שהותקנו בכביש 431 ממודיעין לראשל"צ.

דניה סיבוס, בניהולו של אילן בן גיגי, החליטה לדחות את דרישת החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) להחליף את מעקות הבטיחות בכביש 431 ולהתקין מעקות זמניים בעלות של עשרות מיליוני שקלים.

במכתב שנשלח היום, באמצעות עו"ד יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג-פוקס נאמן, לוועדת המכרזים הממשלתית, הודיעה דניה סיבוס כי היא מבקשת למנות מומחה חיצוני אובייקטיבי אשר יבחן לאלתר את המעקות בהן מדובר וייתן חוות דעת בדבר בטיחותם.

"מרשתי מוכנה לגיבוש פיתרון כזה לאלתר ומתחייבת לבצע כל תיקון שגורם אובייקטיבי ימליץ עליו. אבקש לציין כי לזכיין תחושה קשה ביותר כי המדינה ונציגיה מקיימים הידברות מאחורי הקלעים עם נציגי טרפיקטק ומוזנים על ידם בדיס אינפורמציה. לכך מצטרפת הדרישה להחלפת המעקות שהינה חסרת כל פרופורציה בוודאי ביחס להיעדרו של כל ליקוי בטיחותי אמיתי בדרך, ואשר הופכת את המדינה לכלי שרת ביד דרישותיה של טרפיטק", נכתב.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", מע"צ, המשמשת כרשות הממונה על הפרויקט, הודיעה לדניה סיבוס כי עליה להתקין מעקות בטיחות זמניים בכביש 431 זאת לאחר שבדיקה העלתה כי חלק ממעקות הבטיחות אכן הותקנו בניגוד לנהלים. עוד ביקשה מע"צ מוועדת המכרזים להקפיא את כל התשלומים לזכיין, כולל מענק הקמה בסך של כ-250 מיליון שקל, וזאת עד שיתוקנו כל הליקויים בכביש.

דניה סיבוס ציינה במכתבה, כי היא דוחה על הסף את דרישתה של המדינה, ולא תסכים לשאת בעלויות הכרוכות בהחלפת המעקות: "כל עוד המדינה תמשיך לחפוץ לרחוץ בניקיון כפיה היא מתבקשת לשלם בעצמה את חשבון המים. ככל שהמדינה תטיל על מעצ להחליף בעצמה את מעקות הבטיחות בדרך, יהיה על המדינה לשאת בעצמה בעלות הכרוכה בכך".

הרקע לבדיקה בה החלה מע"צ הוא סכסוך כספי בין דניה סיבוס לחברת טראפיטק שהייתה הקבלן הראשי להתקנת מעקות הבטיחות בכביש.

כביש רוחב 431 נפתח לתנועה בתחילת חודש פברואר לכל אורכו מפאתי ראשון לציון למודיעין ועד לחיבור עם כביש ירושלים-ת"א.

לאחר פתיחת הכביש עתרה חברת טרפיטק טכנולוגיות, זכיינית יצרנית הפלדה האיטלקית מרצ'גליה בישראל, והמתקינה הרשמית של מוצריה, לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לסגור את הכביש. זאת, בטענה כי הכביש נפתח תוך ליקויים בטיחותיים קשים המסכנים את הנהגים.

טרפיטק טענה כי חלק נכבד ממעקות הבטיחות בכביש אינם מאושרים על ידי היצרן וכי התקנתם נעשתה בידי מתקינים משנה לא מורשים. בית המשפט דחה את העתירה על הסף בנימוק כי הוגשה בטרם מיצוי ההליכים המנהליים. אולם במקביל הגישה מעצ לדניה סיבוס בקשה להבהרות, ודרשה לבצע בדיקה מחודשת לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בדניה סיבוס מציינים במכתב ששיגרו לועדת המכרזים כי רוב הליקויים עליהם הצביעו במע"צ כבר תוקנו ברובם וכי עד סוף השבוע יסתיים מבדק איכות מקיף לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בחברה מודים כי לא קיבלו את אישור היצרן המקורי אך טוענים כי הדבר אינו מעיד בהכרח על ליקוי בטיחותי, "הדרישה כולה נובעת מהיעדר אישור לא מקיומו של פגם בטיחותי....בכל הכבוד היעדרו של אישור אינו ליקוי בטיחותי ואיננו עילה מספקת (רחוק מכך) להחלפת קילומטרים רבים של מעקות בטיחות".

בחברה הלאומית לדרכים מסרו בתגובה: "החברה הלאומית לדרכים, מתוקף היותה הרשות הממונה בכביש מס' 431, פועלת למתן המענה הבטיחותי הראוי לליקויים שהתגלו בכביש. קיומם של הליקויים ידוע לכל הגורמים הקשורים בעניין לרבות הזכיין עצמו. לצערנו, הזכיין בחר שלא להתרכז בתיקון הליקויים ותחת זאת הוא פועל בניסיון להתנער ממחויבותו. החברה תמשיך לבצע בדיקות הבטחת איכות ותפעל על מנת להבטיח עמידה של הזכיין בתקנים."