סאגת 431 לשיא חדש: מעצ החדשה חייבה את דניה סיבוס להגיש תוכנית להתקנת מעקות בטיחות זמניים בעשרות מיליוני שקלים

במקביל פנתה מעצ לוועדת המכרזים בבקשה להקפיא את כל התשלומים המגיעים לחברה הבת של דניה סיבוס, כולל מענק הקמה של כ-200 מיליון שקל, עד לתיקון ליקויי הבטיחות בכביש ; מקורבים לדניה: "התקנת מעקות זמניים זה הכסת"ח בהתגלמותו; אין כביש יותר איכותי בארץ מ-431"

שלושה שבועות בלבד לאחר שנפתח לתנועה, הסאגה הנמשכת סביב ליקויי הבטיחות בכביש 431 ממודיעין לראשל"צ מגיעה לשיא חדש.

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), המשמשת כרשות הממונה על הפרויקט, הורתה לחברת דניה סיבוס להגיש לאלתר תוכנית להתקנת מעקות בטיחות זמניים לאורך הכביש בעלות הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים, כך נודע ל"גלובס". מדובר בהתקנת מעקות לאורך 110 ק"מ של תוואי הכביש משני צדדיו (כולל מחלפים ויציאות) בעלות בלתי מבוטלת.

במע"צ טוענים כי החליטו לנקוט בצעד חריג זה לאחר שבדיקה שקיימו העלתה כי לכאורה חלק ממעקות הבטיחות בכביש אכן הותקנו בניגוד לנהלים, וזאת בהמשך לעתירה שהוגשה לביהמ"ש ע"י חברת טראפיק טק, המיוצגת ע"י משרד עו"ד וינרוט.

ההחלטה של מע"צ הביאה לשיא חדש במתיחות בינה לזכיין חברת נתיבי היובל (שבבעלות דניה סיבוס), וזאת על רקע הטענות לפיהן החברה הסתירה ליקויי בטיחות בכביש.

עוד נודע כי במקביל פנתה מע"צ, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, רשמית לועדת המכרזים, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור, בבקשה להקפיא את כל התשלומים המגיעים לזכיין, כולל מענק הקמה בסך של כ-200 מיליון שקל, עד לתיקון של ליקויי הבטיחות בכביש.

כביש רוחב 431 נפתח לתנועה בתחילת חודש פברואר לכל אורכו מפאתי ראשון לציון למודיעין ועד לחיבור עם כביש ירושלים-ת"א. לאחר פתיחת הכביש עתרה חברת טרפיטק טכנולוגיות, זכיינית יצרנית הפלדה האיטלקית מרצ'גליה בישראל, והמתקינה הרשמית של מוצריה, לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לסגור את הכביש. זאת, בטענה כי הכביש נפתח תוך ליקויים בטיחותיים קשים המסכנים את הנהגים.

טרפיטק טענה כי חלק נכבד ממעקות הבטיחות בכביש אינם מאושרים על ידי היצרן וכי התקנתם נעשתה בידי מתקינים משנה לא מורשים. בית המשפט דחה את העתירה על הסף בנימוק כי הוגשה בטרם מיצוי ההליכים המנהליים. אולם במקביל הגישה מעצ לדניה סיבוס בקשה להבהרות, ודרשה לבצע בדיקה מחודשת לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בדניה סיבוס סרבו להגיב. מקורבים לחברה ציינו כי "מדובר בשלב נוסף במסכת ההשמצות של טראפיק טק כנגד החברה, וזאת למרות שעתירתה נדחתה על הסף ע"י ביהמ"ש. אין ספק שכביש 431 הוא מהבטוחים בישראל לציבור הנהגים".

המקורבים הוסיפו כי תמוה שמע"צ נגררת אחר טענות של טרפיק טק, "התקנת מעקות זמניים זה הכסת"ח בהתגלמותו. אם הכביש הזה באמת כל כך מסוכן אז שיסגרו אותו ודי. נמאס לנו מהאשמות. אין כביש יותר איכותי מ-431 בארץ".

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי "החברה בשיתוף עם משרדי התחבורה והאוצר מקיימת בירור לבדיקת הטענות, לכאורה, העולות מעתירתה של חברת טראפיק-טק בנושא אביזרי הבטיחות בכביש מספר 431. בהתאם לממצאי הבדיקה הונחה הזכיין להיערך להצבת מעקות בטיחות זמניים לאורך כל התוואי. החברה תמשיך לבצע בדיקות הבטחת איכות ומעקב שוטף אחר רמת הבטיחות בכביש ותפעל על מנת להבטיח עמידה של הזכיין בתקנים הבטיחותיים. ככל שיהיה צורך, יינקטו צעדים הנדרשים למימוש התחייבויות הזכיין".