השבוע במט"ח: עד מתי לונג על הדולר?

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] ברקליס קפיטל: "בטווח של שישה חודשים צפויה התהפכות מגמה בדולר: האירו יגיע לרמת ה-1.35, הליש"ט תתחזק לעבר רמת ה-1.63 ומול הין יסחר הדולר סביב רמת ה-102 ין"

הדולר סיכם את השבוע החולף בהתחזקות נוספת ביחס למטבעות המובילים, האירו המשיך להיסחר מולו בטווח צר אך בשפל של למעלה משלושה חודשים, וגם הין כרע תחת הלחץ ונסחר מול המטבע האמריקני בשער הנמוך ביותר שידע מזה כארבעה חודשים.

בריחת המשקיעים הזרים ברחבי הגלובוס לעבר הדולר הנתפס בימים אלו כאפיק השקעה בטוח, הביאה לפתיחתן של פוזיציות לונג רבות על המטבע האמריקני, ולמעשה קבעה שיא של ארבעה חודשים בהשקעות בדולר. כך עלה מנתונים שפרסם משרד האוצר האמריקני.

אך בברקליס קפיטל מביעים חשש ממצב זה. ממחקר שנעשה לאחרונה במחלקת המחקר של ברקליס עולה כי בנקים שאינם אמריקנים, נמצאים בתקופה הנוכחית במצב של פערי מימון מתרחבים לאור פוזיציות הלונג על הדולר, דבר אשר מתעצם כאשר חושבים על בעיית הנזילות בשווקים.

בטווח הקצר צופים כלכלני ברקליס כי המשך אי הוודאות השורר בשווקים בשילוב עם התחזית העגומה לגבי השווקים המתעוררים, עשויים להמשיך ולתמוך בהתחזקותו של הדולר, אך "הצירוף שבין הגרעון הממשלתי המתנפח של ארה"ב יחד עם המשך הזרמת הכספים על ידי הפד', עשוי להפוך על פיה את הקערה, ולמעשה לקזז את הרווחים שצבר עד כה הדולר". ציינו בברקליס.

כך למשל צופים הכלכלנים כי בטווח הזמן של החודש הקרוב יסחר האירו ביחס לדולר סביב רמת ה-1.23, מול הליש"ט סביב 1.38 ומול הין יגיע ל-95.

קשה או אף בעייתי לתת תחזיות ארוכות טווח בשוק המטבעות, אך בברקליס מפרסמים בתחזיתם לגבי טווח הזמן של ששת החודשים הקרובים את היפוך המגמה במסחר בדולר: מול האירו יגיע הדולר לרמת ה-1.35, הליש"ט תתחזק מולו לעבר רמת ה-1.63 ומול הין יסחר הדולר סביב רמת ה-102 ין.

אך בינתיים לגבי השבוע הקרוב, צפויים מעט אירועי סיכון לדולר האמריקני. האירוע הראשון יתרחש ביום רביעי, 22:00 שעון ישראל, אז יודיע הבנק המרכזי של ניו-זילנד על גובה הריבית במשק המקומי.

על פי ההערכות המוקדמות, צפוי הבנק המרכזי להודיע על הפחתת ריבית של 0.5%-0.75% ולהעמידה על רמה של 2.75%-3%. בישיבתו האחרונה רמז הבנק כי בכוונתו להמשיך בסבב הפחתות הריבית. חשוב יהיה לשים לב לתוכן ההודעה לעיתונות שתתלווה להחלטה. אם הבנק ירמוז כי בכוונתו להמשיך ולהפחית את הריבית, הרי שגורם זה עשוי להצניח את הקיווי מתחת לתמיכה. מאידך, אם הבנק יביע הסתייגות מהמשך הקיזוזים, הרי שהמטבע עשוי להשתמש ברמת התמיכה כמקפצה ולזנק מעלה.

"אם עד לא מכבר, בימים היפים שבהם נעו הכלכלות במסלול של צמיחה ושגשוג, אומדני האינפלציה למיניהם היו אירועי הסיכון המרכזיים בזירה הפונדמנטלית, הרי שבעידן הנוכחי של מיתון עולמי וחשש בשווקים מפני התפוצצות "בועת הצריכה", דוח המכירות הקמעונאיות במדינות השונות הפך להיות המפתח לאמוד את חוסנה של הכלכלה לנוכח המשבר". ציינו לגלובס במחלקת המחקר של FXCM.

בהמשך לכך נציין את המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר בארה"ב אשר צפויות להתפרסם ביום חמישי, 15:30 שעון ישראל. על פי הערכות המוקדמות, הנתונים צפויים להצביע על ירידה של 0.5% בהיקף המכירות , החודש השביעי מתוך שמונת החודשים האחרונים שבו נרשם גידול שלילי במכירות. לאור התגובה המעורבת של הדולר האמריקני לדוח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון, ייתכן כי גם הפעם נהיה עדים לתגובה מסוג זה.

את השבוע יחתמו ביום שישי, 14:30 לפי שעון ישראל, פרסומי הגרעון המסחרי האמריקני המהווים את אחד מהפרמטרים העיקריים המעיבים על הדולר. על התחזיות המוקדמות צפוי היקף הגרעון להתכווץ בחודש ינואר לרמה של 38.2 מיליארד דולר, לעומת היקף של 39.9 מיליארד דולר בחודש קודם.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]