דסק"ש צפויה לרשום רווח הון של 16-23 מיליון שקל - לאחר שמכירת מניותיה ב-GVT אושרה ע"י הדירקטוריונים

בעל מניות המחזיק ב-0.8% מהחברה שהתאגדה בהולנד מימש את זכות ההצטרפות שלו לעסקה ; מתווה העסקה גוזר הפסד בשלב ראשון ורווח בשלב השני

עסקת מכירת אחזקות המיעוט בחברת התקשורת הברזילאית GVT (סימול: GVTT3.SA בבורסה בסאו-פאולו) של קבוצת IDB, שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת - לבעל השליטה בחברה, שאול שני, מתקרבת צעד נוסף לפני סיום. חברי מועצות המנהלים החייבים באישור העסקה אישרו אותה, כך דיווחו החברות דיסקונט השקעות ו-IDB פיתוח , נציגות הקבוצה, לבורסה.

דיסקונט השקעות צפויה לרשום רווח הון של 16-23 מיליון שקל ו-IDB פיתוח, החברה האם (74.5%), צפויה לרשום רווח הון של 25-36 מיליון שקל. הטווח נגזר מבעלי המניות האחרים, שלהם שמורה האפשרות לממש את זכות ההצטרפות לעסקה. נכון לעכשיו, ידוע על בעל מניות המחזיק ב-0.8% מהחברה שהתאגדה בהולנד מימש את זכות ההצטרפות שלו לעסקה.

קבוצת IDB אינה מחזיקה ב-GVT ברזיל ישירות, אלא באמצעות שרשור של חברות פרטיות, מה שהופך את מכירת האחזקות בחברה למורכבת מבחינה טכנית. דסק"ש ו-IDB פתוח מחזיקות כל אחת ב-9.6% ממניות חברת antilles GVT ביחד עם שני. החברה הזו מחזיקה ב-100% בחברת GVT הולנד, המחזיקה בכ-19% ממניות GVT ברזיל הציבורית.

מתווה העסקה החדש נחלק לשני חלקים אשר גוזר הפסד בשלב ראשון ורווח בשלב השני. לפי המתווה, GVT הולנד תמכור לשני 0.4% ממניות GVT ברזיל במחיר של 23.65 ריאל למניה. זהו מחיר המהווה הנמוך ב-6% משער הנעילה של המניה ביום שישי (25.15 ריאל). הסכום, שיעמוד על 5 מיליון דולר, יעבור לחברה האם GVT antilles, וזו תרכוש 2% ממניותיה המוחזקות על ידי הקבוצה, במהלך המזכיר רכישה עצמית.

לאחר ביצוע החלק הראשון תרשום IDB פיתוח, שמניותיה נמחקו בשבוע שעבר מהבורסה בתל-אביב לאחר השלמת הצעת הרכש, הפסד של 21 מיליון שקל, במרכז הטווח הקודם שסיפקה לפני אישור הדירקטוריונים (19-24 מיליון שקל). ההפסד הוא חשבונאי ונובע מהוצאה חשבונאית בגין האופציה, הנכללת בחלק השני של העסקה.

במסגרת החלק השני של העסקה יקבל שני אופציה לרכישה של עד 3.2% מ-GVT ברזיל. מחיר המניה במימוש האופציה יעמוד על האפשרות הגבוהה מבין השתיים: מחיר של 23.65 ריאל למניה, או 80% מהמחיר הממוצע של המניה בחודש שקדם למימוש האופציה.

שני יוכל לממש את האופציה עד סוף ספטמבר, ואם הוא יבחר לעשות כן, שוב ישורשר הכסף לאחור כמו בחלק הראשון של העסקה, ו-IDB תמכור בכך את שארית אחזקותיה ב-GVT. אם המהלך אכן יצא לפועל תרשום IDB פתוח בחלק הזה של העסקה, רווח של 46-57, המצמצם את ההערכה המוקדמת, לרווח של 29-66 מיליון שקל.

לא מעט תהפוכות עברה חברת GVT מאז הוקמה לפני תשע שנים. החברה עוסקת באספקת תקשורת רחבת פס בברזיל, כמו גם בשירותי טלפוניה קווית, שירותי העברת נתונים ושירותי אינטרנט. עיקר הפעילות של החברה מתרכז בדרום ברזיל. GVT הייתה בעבר אחד מסמלי הבועה של שוק התקשורת העולמי. החברה בנתה תשתיות גדולות מאוד והשקיעה כספים רבים בציוד, אך ההאטה בשוק התקשורת וההאטה בשוק הברזילאי בפרט העיבו על תוכניותיה.

האחזקה של IDB ב-GVT היא ירושה שדנקנר קיבל ממשפחת רקנאטי, בעלת השליטה הקודמת בקבוצת האחזקות. כשדנקנר קיבל לידיו את IDB הוא החליט למכור את אחזקות המיעוט שלה בחברות השונות, ולהתמקד בחברות בהן הוא בעל השליטה היחיד.

GVT סיבכה מספר חברות ישראליות בחובות כבדים, לאחר שאלו מכרו לה ציוד תקשורת בעשרות מיליוני דולרים ולא הצליחו לגבות את חובם. בין אותן חברות זכורה במיוחד ECIשאף מכרה חלק מחובה של GVT כלפיה בהיקף של 96 מיליון דולר לבנק ההולנדי ABN AMRO, ומחקה את יתרת החוב בסכום של 64 מיליון דולר. IDB עצמה מחקה בעקבות אחזקתה ב-GVT יותר מ-60 מיליון שקל.

עם זאת, התאוששות כלכלת ברזיל, הנחשבת כיום לאחד השווקים המתעוררים הבולטים וההתאוששות של שוק התקשורת היטיבו עם GVT. שיאו של השיפור נרשם בשנה שעברה לאחר ההנפקה המוצלחת של החברה. GVT הונפקה בבורסת ברזיל לפי שווי של 1.15 מיליארד דולר, ואילו כעת שווייה הוא 3.23 מיליארד ריאל בקירוב, כלומר 1.35 מיליארד דולר.