יש גם חברות תעופה שלא מוותרות על ישראל: כל העדכונים

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד • גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש • ומהו היעד המפתיע דרכו יותר ויותר נוסעים חוזרים לישראל, ומה הסכנות?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתקפת הטילים הבליסטיים על ישראל לא הצליחה לעצור את הפעילות בנתב״ג, אלא בעיקר לשבש את לוחות הזמנים של חברות התעופה בראש השנה, בתקופה שבה הביקושים לטוס ולחזור ארצה בשיאם. גם חברות התעופה הישראליות לא היו חסינות למצב בטיסות המופעלות על ידי מטוסים חכורים ונאלצו לבטל טיסות. הבשורות הטובות הן שארקיע הודיעה הבוקר כי הצליחה להשיב את המטוסים החכורים שהיא מפעילה באמצעות החברות skyup, fly to sky וElectra airways.

ראיון | "יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד" 
בהולנד הכריזו מצב חירום, בגרמניה הציבו ביקורת גבולות: כך התערער חלום הגבולות הפתוחים של אירופה 

כעת בחברה מדווחים כי הסיבה להצלחה בהחזרת המטוסים החכורים היא ״משא ומתן שהתנהל לאורך החג. ארקיע תמשיך להטיס נוסעים במהלך החג ובשבת לכל יעדי החברה ולהחזיר את הישראלים חזרה". נזכיר, כי עם פרוץ גל הביטולים החברה שיווקה כרטיסים במחירים שערורייתיים (למעלה מ-800 דולר לכיוון אחד מלרנקה).

החברות שפועלות נגד הזרם

בקרב החברות הזרות ממשיכים הביטולים, אולם יש כמה חריגות שפועלות נגד הזרם ובהן: היינאן איירליינס הסינית לא הפסיקה את טיסותיה לישראל, טוס הקפריסאית ששבה לפעילות חלקית, והאמירותית פליי דובאי שחוזרת היום עם 5 טיסות יומיות. לעומתן, וויזאייר, אייר סיישל, בלו בירד ואתיופיאן איירליינס שהפגינו יציבות בשנה האחרונה ממשיכות עם הביטולים. כך גם חברות שהרבו להשעות את פעילותן בגלי ביטולים כגון לופטהנזה, אג'יאן ואייר אירופה. אתיופיאן מבטלת עד השביעי באוקטובר.

כמו כן, רשימת החברות שמקפיאות את פעילותן בישראל לטווחי זמן ארוכים מתארכת, עם חברות משמעותיות כגון בריטיש איירווייז ואיבריה אקספרס שמבטלות עד סוף חודש אוקטובר. בכך הן מוותרות על פעילות בתקופת החגים בה הביקוש הגבוה לטוס מביא לרווחיות עבור חברות התעופה שפועלות. גם ענקית הלואו קוסט ריינאייר שכבר ביטלה את טיסותיה עד סוף אוקטובר מאותתת על ביטולים נוספים שעתידיים להגיע, והסירה ממערכת ההזמנות את האפשרות להזמין טיסות עד סוף מרץ.

הרשימה המעודכנת של החברות שהקפיאו את פעילותן בארץ מאז ההסלמה של חודש ספטמבר:

ביטלו עד ה-5.10: אתיופיאן איירליינס

ביטלו עד ה-6.10: בלו בירד

ביטלו עד ה-7.10: אייר אירופה

ביטלו עד ה-8.10: אייר פראנס, קורנדון, נאוס

ביטלו עד ה-13.10: אג'יאן

ביטלו עד ה-14.10: אייר בלטיק

ביטלו עד ה-21.10: לוט

ביטלו עד ה-26.10: ITA, ויולינג

ביטלו עד ה-27.10: בריטיש איירווייז

ביטלו עד ה-31.10: קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, בראסלס, סוויס, אוסטריאן, יורווינגס) , דלתא, איבריה אקספרס

ביטלו עד סוף 2024: KLM

ביטלו עד סוף מרץ 2025: וירגין אטלנטיק

בין חברות התעופה שממשיכות לפעול בארץ: אל על, ישראייר, ארקיע (גם בשבת וחג), אתיחאד, פליי דובאי, טוס איירוויז, אוזבקיסטן איירליינס, אזימוט, גיאורגיה אירליינס, רד ווינגס, הייסקיי, ביז איירליינס.

נוסעים ישראלים מדווחים כי ריבוי הביטולים של החברות הזרות הביא רבים מהם להגיע חזרה ארצה דרך שדה התעופה בעמאן שבירדן, ומשם להגיע באמצעי תחבורה באמצעות מעבר אלנבי. נזכיר, כי לפי המל״ל, ״לאור חשש כי גורמי טרור ינסו לפגוע בישראלים השוהים בירדן, זאת על רקע מלחמת "חרבות ברזל", יש להימנע מנסיעות למדינה זו ובמקרה של שהייה יש לעזוב את המדינה״.