אופציה לטווח ארוך

זירת האופציות נחשבת בקהילת שוק ההון כשדה מהמרים, תתפלאו - אפשר גם אחרת

כמו אופציות, כתב אופציה הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא את החובה, להמירו למניה במחיר ידוע מראש (מחיר המימוש), ובטווח זמן מסוים (מועד המימוש או הפקיעה), הנע בדרך כלל בין שנה לארבע שנים. כתבי האופציה נסחרים בבורסה מדי יום בדיוק כמו מניות, ועל כן ניתן למכור אותם למשקיע אחר לפני מועד המימוש, ולהשיג רווח הון.

יתרון המסחר בכתב אופציה טמון בין היתר במינוף שלו - היחס בין מחיר המניה למחיר כתב האופציה - היות שההפרש בין מחיר המניה למחיר כתב האופציה נשמר בדרך כלל (באופן תיאורטי) סביב ערך קבוע. כך, כל עלייה בשער המניה תוביל לעלייה של שער כתב האופציה בשיעור הגדול פי ערכו של המינוף, ומכאן שפוטנציאל הרווח מכתב האופציה גדול הרבה יותר.

הצד השלילי של המינוף הוא שכל ירידה בשער המניה תוביל לירידה בשיעור גדול הרבה יותר בכתב האופציה, ולכן השקעה בכתבי אופציה לטווח קצר עלולה להוביל להפסדים גבוהים הרבה יותר מאשר אלה שייגרמו מהשקעה במניה עצמה. לכתב האופציה יש גם מועד פקיעה, שלאחריו אין הוא שווה דבר, ולכן השקעה בו לטווח קצר תהיה בעלת סיכון גדול הרבה יותר מהשקעה במניה.

על מנת לצמצם את הסיכונים הללו, מומלץ להקצות לכתבי האופציה אחוז לא גדול מדי משווי תיק ההשקעות שלכם, ולהשקיע בהם רק לטווח הארוך. בנוסף, אף על פי שלא ניתן לתזמן את מועד הקנייה האופטימלי, לא כדאי "לרדוף" אחרי כתב אופציה כלשהו כשהוא מזנק למעלה, אלא להמתין בסבלנות ולרכוש אותו במחיר נוח יותר.

לצורך בחירת כתבי אופציה בטוחים יותר ובעלי פוטנציאל לרווח בטווח הארוך, הצטיידו בטבלה של כל כתבי האופציה הנסחרים בבורסה המעניינת אתכם ופעלו על-פי השלבים הבאים:

1. סינון על-פי מועד הפקיעה

מכיוון שאין באפשרותנו לחזות את התנהגותן של מניות בטווח הקצר, אין זה נבון להשקיע בכתב אופציה שמועד הפקיעה שלו קרוב מדי. לכן, התעלמו מכתבי אופציה שמועד הפקיעה שלהם קצר משנה.

2. סינון על-פי תשואת האיזון

יש מגוון רחב של פרמטרים לבחינת אטרקטיביות ההשקעה בכתב אופציה. תשואת האיזון (השיעור המינימלי שעל המניה ועל האופציה לעלות, על מנת שההשקעה באמצעות כתב האופציה תהיה כדאית), מאגדת את כולם יחדיו. בהנחה שהשוק צומח בשיעור ממוצע של כ-10% בשנה, ובהתחשב בעובדה שאנו מחפשים כתבי אופציה בעלי סיכון נמוך יותר, בחרו בכתבי אופציה שתשואת האיזון שלהם נמוכה מ-15%-10%.

3. סינון על-פי מחזור המסחר

גם אם כתב האופציה שתקנו יניב תשואה פנומנלית של מאות אחוזים, לא תוכלו לממש את הרווח שלכם אם לא יהיה מי שיקנה אותו מכם. לכן, הכרחי לבחור רק בכתבי אופציה שאתם, בהתאם לסכום ההשקעה שלכם, תוכלו לסחור בהם בכל רגע שבו תחפצו בכך.

4. בחינת פעילות החברה

בחנו את הנתונים הפיננסיים של החברה ואת רמת התמחור של מניותיה, על מנת להבין אם אכן יש סיכוי טוב שמחיר המניה שלה יעלה מעלה בשיעור המיוחל. זכרו כי אם המחיר לא יעלה, יש סבירות גבוהה שגם מחיר כתב האופציה יתנהג בצורה דומה.