מחלוקות בין הפועלים למקפת מונעים חתימת הסכם הפצה בין הגופים

מקפת החדשה היא קרן הפנסיה השנייה בגודלה בישראל ומנהלת כ-12.5 מיליארד שקל ; גופים פנסיוניים גדולים אחרים כמו הראל ומבטחים, שבבעלות מנורה, חתמו על הסכם הפצה עם בנק הפועלים

חילוקי דעות בין בנק הפועלים לבין קרן הפנסיה מקפת החדשה שבבעלות מגדל מונעים חתימת הסכם הפצה בין הגופים. מקפת החדשה היא קרן הפנסיה השנייה בגודלה בישראל ומנהלת כ-12.5 מיליארד שקל. את המו"מ עם בנק הפועלים מנהל מספר 2 במגדל, רונן טוב, שעד לאחרונה היה מנכ"ל מקפת. מטעם בנק הפועלים מובילים את המו"מ ראש חטיבת נכסי לקוחות חנה פרי זן ומנהלת מחלקת הפנסיה דני גיגי.

גופים פנסיוניים גדולים אחרים כמו הראל ומבטחים, שבבעלות מנורה, חתמו על הסכם הפצה עם בנק הפועלים. מקפת עצמה כבר חתמה עם בנק לאומי על הסכם הפצה לפני שנה וחצי ולאחר מכן עם כל שאר הבנקים למעט הפועלים. במגדל מאוד מעוניינים לחתום על הסכם עם בנק הפועלים, שהוא ערוץ הפצה גדול ומרכזי, אך טוענים כי ההסכם שבנק הפועלים דורש הוא הסכם "דרקוני".

בנק הפועלים קיבל לאחרונה היתר לייעוץ פנסיוני וייכנס לתחום הייעוץ בהדרגה לאור הגבלות רגולטוריות. כרגע מותר לבנק לייעץ רק לעצמאים ולשכירים בפריפריה ורק במחצית 2010 ייכנס לייעוץ מלא. בתגובה נמסר מבנק הפועלים כי "שיתוף פעולה עם גוף גדול כמו מקפת הוא דבר נכון לבנק הפועלים אך הצורה והתוכן של ההסכמים נקבעו על ידי אגף שוק ההון באוצר וההסכמים נחתמו על ידי מרבית היצרנים".

חילוקי הדעות בין מקפת לבנק הפועלים מתמקדים בשלושה תחומים:

* כיום עמלת ההפצה לייעוץ פנסיוני היא 0.25% מהחיסכון. שיעור העמלה אחיד בכל השוק ונקבע על ידי משרד האוצר. הבנקים דורשים מזה תקופה לייקר את העמלה וההערכות הן כי דרישתם עשויה להתקבל בעתיד.

* בנק הפועלים דורש כי אם תועלה עמלת ההפצה תשלם מקפת לבנק מרגע ההעלאה את שיעור העמלה החדש גם על המלאי, כלומר גם על ייעוצים שבוצעו בעבר בתעריף הנמוך. במקפת מוכנים לכך אך רק בתנאי שדמי הניהול הכוללים יעלו. אלו מוגבלים על פי חוק ל-0.5% מהחיסכון.

* סוגיית החלפת היועץ. לאחר שבנק נתן ייעוץ וגבה עמלה ייתכן מצב בו לקוח יעשה שינוי בתיק הפנסיוני שלו אצל סוכן ביטוח, שמבחינתו זכאי לעמלה מקרן הפנסיה. הבנק דורש ממקפת כי גם אם הלקוח עבר לטיפול סוכן ביטוח, הבנק ימשיך לקבל עמלת ייעוץ. מדובר בדרישה שעומדת בדרישות החוק אך תגרום למקפת הוצאה כפולה על עמלות.

* סוגיית ההטבות. כיום יש לקוחות שמקבלים הנחות בדמי הניהול על בסיס שייכותם לאוכלוסייה מסוימת כמו ארגון עובדים או פירמה. הבנק דורש כי אם הוא נותן ייעוץ ללקוח שמקבל הנחות מהקרן, עמלת ההפצה שמקבל הבנק ממקפת לא תבוא על חשבון החזר דמי הניהול שמקבל הלקוח, זאת כדי שהלקוח לא ייפגע. מבחינת מקפת מדובר בדרישה בעייתית שכן במקרה זה כל דמי הניהול שהקרן גובה מהלקוח יופנו להחזרים ולעמלות לבנק ולקרן לא יישאר דבר. הקרן דורשת כי במקרה זה ההטבות שניתנו ללקוח בעבר יבוטלו.