מייקל מוריץ מתלהב מקוטנדו: סקויה ובנצ'מרק מזרימות לחברה 7 מיליון דולר

החברה מפתחת יכולת לניהול וניתוח תכנים המופצים ברשת ; המשקיע המוערך מסקויה שואב השראה לפוטנציאל מעולם הטבע: "זהו תחום שנזנח, בעוד שכמות התוכן באינטרנט הכפילה עצמה בקצב שהיה מעורר קנאה אפילו אצל שפנים"

חברת Cotendo, הפועלת בתחום של הפצת תכנים ברשת (CDN), השלימה סבב גיוס שני בהיקף של 7 מיליון דולר מהקרנות סקויה ובנצ'מרק. זאת, בהמשך לסבב גיוס ראשון שביצעה החברה לפני כשנה מסקויה. קוטנדו מסרה כי המימון הנוסף יופנה להרחבת הפעילות השיווקית בארה"ב ובאירופה, והאצת הפיתוח של מוצרים חדשים.

רוני זהבי, שמכהן כמנכ"ל, ודוד דריי, שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות, הקימו את קוטנדו ב-2008. שניהם היו עד לאחרונה סגני נשיא בחברת אבטחת המידע קומטאץ', שמספקת הגנה על דואר אלקטרוני, מה שאולי מעיד על הכיוון אליו פונה קוטנדו - יכולת לנהל ולנתח תכנים המופצים ברשת האינטרנט. תחום זה הוא עתיק יומין כמעט כמו הרשת עצמה, ופתרונות בתחום אפשר למצוא בקרב חלק גדול מספקיות שירותי או מוצרי התקשורת שונים.

המודל הבסיסי של פתרונות ה-CDN, מספק שרתים במקומות שונים בעולם, שעליהם ממוקמים התכנים שמבוקשים על-ידי משתמשים באתרי התוכן. כך, כאשר משתמש מבקש להגיע לתוכן מסוים, מבנה הרשת ותוכנת ניהול מאפשרים לו גישה לשרתים עליהם מאוחסנים התכנים ויכולים לספק לו את התוכן באופן היעיל ביותר, בעיקר על-ידי שירותי Caching (זיכרון מטמון שמאפשר לגשת לתכנים במהירות יחסית) על שרתי הקצה וכן פתרונות להפחתת העומס על השרתים. בקוטנדו ניצלו את הידע בניתוח התכנים שעוברים ברשת כדי לפתח פלטפורמת ניהול חכמה שמסוגלת לשפר ולהוזיל את הפצת התוכן יחסית לפתרונות אחרים.

הפתרון של קוטנדו מספיק מתקדם כדי להלהיב את מייקל מוריץ, המשקיע המוערך מקרן סקויה, אשר מצוטט באופן יצירתי במיוחד בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה בעקבות הגיוס. לדבריו, "בין התחומים הטכנולוגיים אשר נזנחו במשך זמן רב, נכלל תחום הפצת התוכן. מזה זמן מה לא נבחן הנושא מחדש כלל, בעוד שבמהלך תקופה זו כמות התוכן באינטרנט הכפילה עצמה בקצב שהיה מעורר קנאה אפילו אצל שפנים".

מוריץ מתייחס לשינוי שמתרחש על התכנים שקיימים כיום ברשת. כאשר התחילו פתרונות ה-CDN לפני מעט יותר מעשור לתפוס מקום בקרב חברות התקשורת, כגון Akamai, עמדו על הפרק בעיקר תכנים טקסטואליים עם צירוף של מולטימדיה פשוטה יחסית. אז, שידורי טלוויזיה או וידיאו כמעט ולא עמדו על הפרק. היום המצב שונה, ועיקר הפתרון להפחתת העומס מהשרתים הושם על כתפי ספקיות שירותי הטלקום שמחזיקות בחוות שרתים ענקיות, באמצעות פתרונות תשתית של ספקיות ציוד התקשורת.

בקוטנדו מנסים להחזיר את השליטה בהפצת התוכן לידי ספקיות התכנים. ההצעה של החברה היא מעין תוכנת ניהול מתוחכמת לשירותי ענן מחשוב המיועדים לספקי תוכן. כלומר, רשת אמורפית שתפיץ את התוכן. אבל, לדברי זהבי, באמצעות התוכנה שהחברה מספקת, יורדת באופן דרסטי ההוצאה הנדרשת על ההשקעה ההונית המלווה בדרך כלל ספקי פתרונות CDN. כלומר, רכישת שרתים ומוצרי חומרה אחרים. אגב, החברה מתחרה בחלק מהשוק גם מול שירותי הענן מחשוב של אמזון, שמיועדים אף הם להפצת תכנים אך בעיקר עבור ספקי תוכן קטנים.

החברה רשמה במשך השנה האחרונה הכנסות בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים, וזהבי טוען כי לקוטנדו יש "עשרה לקוחות משלמים וצנרת מוצרים די נחמדה לשנה הקרובה". החברה מעסיקה כיום קרוב ל-20 עובדים, עם ומפעילה משרדים בנתניה ובעמק הסיליקון. בעקבות הגיוס הנוכחי יצטרף לדירקטוריון החברה ארד נווה, שותף כללי בבנצ'מרק.