מיזוג מיטב וגאון שוקי הון יוצא לדרך

זהו המיזוג המלא הראשון בענף בתי ההשקעות המקומי ; בית ההשקעות המשותף ייקרא מיטב, ויהיה בשליטתה (70%) ; שליש מעובדי שני בתי ההשקעות יפוטרו בעקבות המיזוג

המיזוג בין בית ההשקעות מיטב, שבבעלות צבי סטפק ושלמה סימנובסקי, לבין גאון שוקי הון מקבוצת גאון אחזקות, הבשיל לכדי עסקה. למעשה, זהו המיזוג המלא הראשון שהושלם בענף בתי ההשקעות המקומי - אם כי העסקה עדיין כפוף לאישורים שונים, לרבות אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

הגוף הממוזג יישא את שם המותג "מיטב" בלבד, ויהיה בשליטת מיטב, שתחזיק 70% ממנו. ביתרת המניות, 30%, תחזיק גאון. יחסי האחזקות נקבעו על פי הנכסים וההתחייבויות של כל אחד מהגופים. הגוף הממוזג יקלוט חוב של כ-20 מליון שקל שמביא גאון, וכן מזומנים בהיקף של 40 מליון שקל שמביא מיטב.

את הגוף הממוזג ינהלו במשותף גדי גרינשטיין, מנכ"ל גאון שוקי הון, ואיציק שנידובסקי, משנה למנכ"ל מיטב. צבי סטפק ימשיך לשמש כיו"ר מיטב, ואבנר סטפק, מנכ"ל מיטב הנוכחי ימונה לסגן יו"ר ויעסוק בפיתוח עסקי בארבע השנים הקרובות. שי פרמינגר, מנכ"ל קבוצת גאון ויו"ר גאון שוקי הון, ישמש כסגן יו"ר ללא שכר בגוף הממוזג.

בעקבות המיזוג מספר גורמים ישלשלו לכיסם סכומים נכבדים. גאון התחייבה להעביר 100% ממניותיה למיטב, ולפיכך תרכוש את חלקו של יצחק חלמיש, שהחזיק ב-14.5% ממניות גאון שוקי הון. כמו כן, גאון תממש את האופציות הנתונות לפרמינגר בהתאם להערכת שווי שגאון הזמינה.

חלק מהמנהלים יממשו אופציות

גם במיטב יש כמה נהנים. ההערכות הן כי סטפק האב ירכוש חלק ממניותיו של סימנובסקי במיטב (40%). כמו כן, אבנר סטפק, שנידובסקי ובכירים נוספים במיטב צפויים לממש את האופציות הנתונות להם.

לאחר המיזוג ינהל הגוף המשותף נכסים בהיקף של כ-14 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, תיקי השקעות, תעודות סל וקופות גמל. כמו כן, תמוזג לתוכו פעילות חבר הבורסה והמסחר המקוון של גאון.

נכס הנדל"ן של גאון, בניין ברמת גן, לא ייכלל בעסקה. מיטב לא תעביר לגוף המשותף את פעילות ניהול קרנות גידור ובנקאות ההשקעות, והיא תמשיך לעסוק גם בניהול סיכונים, ניהול תוכניות אופציות לעובדים ובהפעלת מכללת מיטב ללימודי שוק ההון.

בשולי הדברים יצוין כי מהדיווח של גאון אחזקות לבורסה עולה כי מיטב הפסידה כ-5.5 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008. בין היתר, כתוצאה ממחיקת מוניטין שביצעה.

המיזוג לא מבשר טובות לעובדים בשני בתי ההשקעות. במיטב עובדים כ-200 איש ובגאון כ-100, והערכות הן כי המנהלים והעובדים של הפעילויות שאינן קיימות כיום במיטב, דהיינו - תעודות סל וברוקראז', ימשיכו לעבוד גם בגוף המשותף. ואילו המנהלים והעובדים בפעילויות הכפולות (קרנות, תיקי השקעות, קופות גמל) שמועסקים היום במיטב יישארו בה וייתכן שחלקם גם יפוטרו. לפי ההערכות כ-100 עובדים לא ישתלבו בגוף הממוזג.