מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן רואה "סימני הבראה צנועים"; תומך בהגבלת שורט על מניות פיננסיות

"יש בשטח סימנים צנועים להבראה ולריפוי. בשוק האג"ח נרשמו זה עתה החודשיים הפעילים ביותר מאז ומעולם" ; "מכירות בחסר של מניות פיננסיות וביטול מגבלה שהיתה עליהן תרמו למשבר האשראי הנוכחי"

ג'יימי דיימון, מנכ"ל בנק ג'יי.פי. מורגן צ'ייס , אחד משלושת הגדולים בארה"ב, אמר אתמול (ד') שהוא מבחין ב"סימנים צנועים" של הבראה כלכלית, והביע תמיכה בהצעה להקמת גוף פיקוח ספציפי לסיכונים במערכת הפיננסית.

"יש בשטח סימנים צנועים להבראה ולריפוי. בשוק האג"ח נרשמו זה עתה החודשיים הפעילים ביותר מאז ומעולם", אמר דיימון. לדבריו, מכירות בחסר של מניות פיננסיות וביטול מגבלה שהיתה עליהן תרמו למשבר האשראי הנוכחי.

רשות ניירות הערך, SEC, אסרה זמנית לפני כמה חודשים מכירות בחסר (שורט) של כמה מניות פיננסיות. אתמול הודיעה הרשות שבאפריל היא עשויה להחזיר לתוקף את ה" uptick rule" שהיא ביטלה ב-2007. התקנה הזו מאפשרת מכירה בחסר רק במכירה האחרונה נרשמה עלייה במניה ביחס למכירה הלפני אחרונה.

דיימון, שדיבר בכנס כלכלי של לשכת המסחר האמריקנית, הביע גם תמיכה בחשבונאות של רישום נכסים במחירי השוק שלהם, אם כי לדבריו ייתכן שהבנקים מיישמים את שיטת הערך ההוגן הזו "עד לדרגה מגוחכת".

השיטה שמחייבת רישום של ערך נכסים במחירי השוק שלהם במאזני החברות הפיננסיות נתמכת על ידי דוברים למען זכויות משקיעים וכמה מחוקקים, שטוענים שהיא מספקת תמונה ברורה של הנכסים שחוזקים במאזני החברות. אך המגזר הבנקאי, שנאלץ למחוק מאות מיליארד דולר של ערך נכסים שלא ניתן לשערך בשווקים לא נזילים, קורא להשעות או לפחות לתקן את הדרישה החשבונאית הזו.

דיימון הביע תמיכה ברעיון של הקמת גוף פיקוח לסיכונים מערכתיים במגזר הפיננסי, שהועלה לראשונה על ידי יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים, בארני פרנק. הרעיון הוזכר גם על ידי בן ברננקי, יו"ר הפד, בנאום שנשא שלשום על הצורך ברפורמות בפיקוח על השירותים הפיננסיים.

כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות בסנט האמריקני, אמר אתמול שהוא מקווה לגבש עד הקיץ הצעה מקיפה לרפורמה בפיקוח על המערכת הפיננסית, במקום סדרה של הצעות שמתגבשות בבית הנבחרים.

דיימון הביע התנגדות להלאמת בנקים. "אני לא חושב שצריך להלאים בנק כלשהו. זה לא עובד. זו תהיה שגיאה", אמר. לדבריו, החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, FDIC, היא הגוף המוסמך לטפל בבנקים שכשלו.

בנאומו מתח דיימון ביקורת על הסכמי באזל 2 של הבנקאות הבינלאומית, באומרו שתקן הלימות ההון שמציע ההסכם הזה "מאפשר לבנקים לגייס יותר מדי מינוף". הוא הביע תמיכה ב"מבחני הלחץ" שרשויות הפיקוח עורכות לבנקים הגדולים בארה"ב, בעלי נכסים של מעל 100 מיליארד דולר. להערכתו, הבנקים יעברו את המבחנים הללו, והדבר "ישקם מאד את אמינותם במערכת הפיננסית".