מכה לשלי נרקיס: אלי רייפמן לא יוכל להצביע באסיפת בעלי המניות של אמבלייז

זאת נוכח חוות-דעת משפטית שקיבל ; רייפמן מחזיק ב-15.3% מההון, וכחלק ממאבק השליטה בחברה היה אמור להיאלץ למכור את מניותיו לאיתן אלדר ורועי גיל בכדי לעמוד בהחזר חובות אישיים ; לא יוכל להצביע נגד עצמו

מאבק השליטה באמבלייז מתקרר, לפחות לעת עתה. אלי רייפמן, מייסד אמבלייז וכיום סגן יו"ר בחברה, לא יוכל להצביע באסיפה הכללית של החברה הצפויה להתקיים בתאריך 18 במארס, יום רביעי הקרוב, וזאת נוכח חוות-דעת משפטית שקיבל, ולפיה צו איסור הדיספוזיציה שהוצא על נכסיו כולל גם איסור להצביע במניות שהוא מחזיק. הצו קובע כי רייפמן גם לא יכול לעשות שימוש בזכויות ההצבעה שמקנות לו המניות, ולכן הוא לא יוכל להשפיע על קבלת ההחלטות שתתבצע באסיפה האמורה.

רייפמן, שייסד את אמבלייז לפני יותר מעשור, מחזיק בה כיום 15.3%, כשמניותיו משועבדות לאיש השוק האפור שלי נרקיס, לו הוא חייב כספים לא מעטים. לפי ההערכות, רייפמן מנסה למכור את מניותיו לאיתן אלדר ורועי גיל, חבריו משכבר הימים, כדי לכסות את חובו כלפי נרקיס.

על אמבלייז מתנהל בימים אלה מאבק שליטה סוער, ומה שמניע את הלוקחים בו חלק היא קופת המזומנים הנדיבה של החברה שמכילה מזומנים בשווי של 224.1 מיליון דולר, רובם שייכים לחברה הבת קבוצת פורמולה.

אמבלייז נסחרת בבורסה הראשית של לונדון לפי מחיר של 47.75 פני, לאחר שעלתה בשיעור של 26% מתחילת השנה (בעיקר על רקע מאבק השליטה). שווי החברה הנוכחי הוא 73 מיליון דולר.

בין המתמודדים במאבק השליטה ניתן למצוא את המיליארד האמריקני דונלד סטרום (באמצעות חברת ההשקעות שעל-שמו), המחזיק בשיעור של 7.6% מהחברה. לפיכך, משמעות חוות-הדעת היא שסטרום, אלדר וגיל, המנסים ליצור חזית אחידה מול רייפמן, עשויים להפסיד במאבק. האבסורד הוא שהמרוויח הגדול מחוות הדעת הוא רייפמן עצמו, שאינו רוצה לאבד את השליטה בחברה אך נאלץ לעשות כן בשל החוב לנרקיס.

את חוות-הדעת, שהגיעה לידי "גלובס", כתבו עוה"ד דורון אפיק ושלומי תורג'מן. ל"גלובס" נודע כי רייפמן פנה תחילה בעל-פה לשניים, שמסרו לו באופן בלתי מחייב את עמדתם הראשונית, ולפיה צו איסור הדיספוזיציה כולל רק איסור על מכירה או שיעבוד של המניות - ואינו מונע ממנו להצביע.

עם זאת, לאחר שבדקו את הנושא לעומקו הגיעו עוה"ד אפיק ותורג'מן למסקנה, לפיה "מן הראוי שלא לבצע פעולה כלשהי במניות החברה המוחזקות על-ידי רייפמן, לרבות הצבעה במניות אלו באסיפה הכללית". מאחר שמשרד אפיק תורג'מן מייצג את חברת אמבלייז בנושאים שונים, הבהירו השניים לרייפמן עוד לפני כתיבת חוות-הדעת כי הם מחוייבים להודיע את תוצאתה גם לחברה עצמה.

כזכור, קרן הון הגידור האמריקאית CCM ביקשה למנות כונס לנכסיו של רייפמן ולהכריזו כפושט-רגל, בטענה שהוא חייב לה 29 מיליון שקל. לדבריה, רייפמן ביצע העדפת נושים במירמה, כששיעבד את מניותיו באמבלייז להבטחת חובותיו לאנשי השוק האפור, ובהם נרקיס. השופטת ורדה אלשיך החליטה שלא למנות לרייפמן כונס נכסים ולהסתפק באיסור דיספוזיציה על המניות, כשההחלטה אינה מגדירה מונח זה.

בחוות -דעת של עוה"ד אפיק ותורג'מן נאמר כי צו איסור הדיספוזיציה נועד למנוע הכבדה על ביצוע פסק הדין שקרן CCM תקבל, אם וכאשר. "הצבעה אחת של רייפמן עשויה 'לטרוף את הקלפים', שכן הצבעתו עתידה להיות שונה מהצבעה לטובת החברה". השניים מציינים כי החשש של CCM הוא ש"רייפמן יוכל לפעול ולהתנהל כאוות-נפשו ולהביא, על דרך הצבעה במניות, לשינויים מפליגים בחברה ולקבלת החלטות שונות - שייתכן שיהא בהם לסכל לחלוטין את מטרת הצו".

לכן, מסקנתם היא שעדיף להקפיא את מצב הדברים כדי שלא ייווצר מצב שבו לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור. "נראה כי כל פעולה העשויה לשנות את מצבו של רייפמן לרעה צריכה להיות מכוסה בצו זה, לרבות הצבעה העשויה לגרום בפועל להעברת מניותיו או זכויותיו לאחר, לרבות לאלדר וגיל".

עוה"ד אפיק ותורג'מן מסרו בתגובה כי אינם יכולים להגיב לידיעה נוכח חיסיון עורך דין-לקוח.