עוד תוכנית מבית אובמה: סיוע קטן לעסקים קטנים

הממשל יקצה 730 מיליון דולר לתוכנית שתעודד מתן הלוואות לעסקים קטנים ; הערבות הממשלתית להלוואות כאלה תעלה ל-90%

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יכריז היום (ב') על תוכנית שתקל על עסקים קטנים ללוות כספים. התוכנית, בהיקף קטן יחסית של 730 מיליון דולר, אמורה להוזיל את העמלות על הלוואות, להעלות את הערבויות להלוואות ולהרחיב תוכניות נוספות.

"אנחנו יודעים שעסקים קטנים הם מנוע הצמיחה של המשק", אמרה כריסטינה רומר, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן. "ואנחנו רוצים לעשות הכל כדי לסייע להם". רומר, שדיברה אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, אמרה שהממשל יזרים "סכום משמעותי" לעידוד הלוואות לעסקים קטנים, אך לא נקבה בסכום כלשהו.

ראשונים להבריא

פקיד בכיר בממשל אמר לרויטרס כי ממשל אובמה מאמין שעסקים קטנים, שהיו אחראים לכ-70% מהמשרות החדשות בארה"ב בעשור האחרון, יובילו את ההבראה מהמיתון הכלכלי. התוכנית תהיה חלק מחבילת עידוד הפעילות הכלכלית שאושרה בקונגרס בחודש שעבר, בסך 787 מיליארד דולר.

"יש כבר הרבה דברים בחבילה שיכולים לסייע לעסקים קטנים", אמרה רומר, "כמו העלאת הערבויות של מינהל העסקים הקטנים, SBA, להלוואות והפחתת העמלות".

מקור נוסף בממשל מסר שאובמה ושר האוצר טימותי גייתנר יציגו היום תוכנית להעלאת ערבויות הממשל לעסקים קטנים במסגרת תוכנית ההלוואות השימושית של SBA. הערבות המקסימלית הניתנת היום היא 85%, על ההלוואות שסכומן מגיע ל-150 אלף דולר. הממשל יעלה כעת את הערבות ל-90%, כדי לעודד את הבנקים לבצע יותר הלוואות.

הממשל מתכנן גם לבטל כמה עמלות לווים ומלווים על הלוואות שיינתנו במסגרת SBA, ולעודד הלוואות ארוכות טווח לרכישת ובניית נכסים קבועים כמו קרקעות ומבנים.

"פשוט נתערב"

בתוכנית הייצוב הפיננסי שלו מפברואר, גייתנר אמר שהממשל יעודד את שוק ההלוואות המשני, שרוכש הלוואות מקוריות, ויעודד הלוואות לעסקים קטנים באמצעות טיפול ממוקד בשווקים של ההלוואות המשניות הללו. תוכנית SBA מספקת בדרך-כלל ערבויות להלוואות בכ-20 מיליארד דולר בשנה, אך השנה הצטמצם ההיקף הזה ל-10 מיליארד דולר.

"דיברנו עם מספר גדול של בעלי עסקים קטנים, ואחת הבעיות שיש להם היא שבנקים קהילתיים לא רוצים להלוות להם, מפני שהשוק המשני להלוואות של SBA נעלם למעשה", אמרה רומר. "לכן, מה שנעשה הוא לחדש את הפעילות שלו. הממשל פשוט יתערב ויקנה את ההלוואות הללו, אם אין משקיעים פרטיים שמוכנים לעשות זאת".