יורם מוקדי מ-HOT: "במכולת הרגולטורית, מי שצועק מקבל ומי שעומד במחוייבויות - חוטף"

ב-HOT וב-yes זועמים על המלצת ועדת מרדכי לדחות את הפרסום בכבלים ובלוויין ל-2012 ; מנכ"ל yes, רון אילון: "יש התערבות יתר של פקידים בשווקים תחרותיים" ; סמירה: "לא ניתן לפרסם בכבלים לפני שיש גוף מסדיר"

יממה לאחר פרסום מסקנות ועדת מרדכי על ענף הטלוויזיה בישראל, הרוחות סוערות. בטלוויזיה הרב-ערוצית חשים כי הוועדה נתנה הטבות מפליגות לזכייניות הטלוויזיה המסחרית - על חשבונם.

העובדה שהמלצות ועדת מרדכי אינן מקובלות על HOT ועל yes אינה מפתיעה: גם "הסוכרייה" היחידה שיכלו לקבל מהרפורמה המוצעת בשוק הטלוויזיה - פתיחת שוק הפרסום - הולכת ומתרחקת, בעוד שבימים אלה הן צריכות להתמודד עם כניסתם של ה-DTT אשר יאפשר צפייה ללא תלות בכבלים ובלוויין ב-5 ערוצים - שלושה מהם מרכזיים.

מנגד, בזכייניות הטלוויזיה המסחרית שומרים בשלב זה על שתיקה, אבל לא של חוסר שביעות-רצון, להפך. בהנהלת זכייניות ערוץ 2 ו-10 מרוצים מאוד. על אחת כמה וכמה כשמדובר בערוץ 10, שמבחינתו נסללה דרכו לעתיד - הן בהמלצה להאריך את זיכיונו בשנתיים נוספות, כאשר אופציה של הארכה ב-4 שנים, והן באפשרות לעבור ב-2012 לשיטת הרישיונות. אך לא רק ערוץ 10 צריך להיות מאושר מהמלצות ועדת מרדכי, גם לערוץ 2 ניתן אופק משמעותי עם אפשרויות תמרון, והחלטה בדבר מועד המעבר של כל אחת מהזכייניות לשיטת הרישיונות.

"אנחנו נפגעים בתקופה של משבר כלכלי מרפורמת ה-DTT (החבילה הדיגיטלית, שתאפשר לתמחר ערוצים בנפרד - י.ג.), ועכשיו הממשלה מחזקת שוב את מונופול הפרסום שנמצא תחת הרשות השנייה. יש לפתוח את הפרסום בכבלים ובלוויין מיד", אומר רון אילון, מנכ"ל חברת הלוויין yes, בתגובה להחלטות ועדת מרדכי שהתפרסמו אתמול (א'). כזכור, הוועדה המליצה לדחות את פתיחת שוק הפרסום בכבלים ובלוויין לינואר 2012 - בניגוד לעמדת משרד האוצר עד לפני זמן קצר, שדרש לפתוח את הטלוויזיה הרב-ערוצית לפרסום כבר באפריל 2010.

באשר להמלצות הוועדה בעניין החבילה הצרה אומר אילון, כי "לגבי החבילה הצרה, אנחנו חושבים שזו התערבות רגולטורית מיותרת. אף מדינה לא כפתה חבילה צרה על חברות טלוויזיה רב-ערוציות. יש התערבות יתר של פקידים בשווקים תחרותיים".

יורם מוקדי, סמנכ"ל אסטרטגיה ורגולציה ב-HOT, תוקף גם הוא את החלטות הועדה. לדבריו, "גורמי ההסדרה נתנו התחייבות, רק לפני שנה, כי לא ייכנסו יותר ערוצים ל-DTT מעבר ל-5 הגופים הקיימים, וכי ה-DTT מייתר גזרות בנושא בסוגיית החבילה הצרה. אז התחייבו. אחר-כך מתפלאים שיש נורמה אצל אחרים שלא לעמוד במחוייבויות".

לפי מוקדי, "זכייני ערוץ 2 חוו בחודשים האחרונים מצב כלכלי שונה מזה לו הורגלו בעבר. אחרי שנות פריחה רבות, הגיעו גם הפסדים. אנחנו באמת תמהים כיצד פועלים כל מקבלי ההחלטות במהירות לתקן את מצבת החובות הרגולטורים שלהם, בעוד ששוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, אשר נושא על גבו חובות של 7 מיליארד שקל, נותר מחוץ לתמונת ההקלות, ודנים רק בגזרות ומתי יטילו פיקוח על מחיר החבילה של הכבלים, ללא כל בחינה כלכלית. החמור מכל שגם ממהרים לזרוק ערוצים מסחריים נוספים ל-DTT ללא ביסוס כלכלי, וללא בדיקת ההשלכות על התעשייה הרב-ערוצית", אומר מוקדי.

לדברי מוקדי, "במכולת הרגולטורית ההטבות מחולקות על-פי קריטריונים אחרים לגמרי: מי שצועק - מקבל, מי שעומד במלוא המחוייבויות - חוטף. בימים הקרובים נבחן את דו"ח הוועדה לעומק ונעביר לגורמים הרלוונטיים את מלוא התייחסותנו".

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, אמר בתגובה כי "לא ניתן להתחיל בפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית לפני שיש גוף מסדיר אחד שמווסת ומתאם את מדיניות הפרסום. בחוק ההסדרים נקבע כי עם מתן האפשרות לשידור פרסומות בכבלים ובלוויין יש להציע חבילה צרה ומצומצמת. המשמעות הכלכלית של כפיית חבילה זו בתקופה הקרובה קשה, ועלותה גבוהה לאין שעור מה'פיצוי' הצנוע שהיו זוכים לו באמצעות הפרסומות. הדחייה מאפשרת לפלטפורמות להציע חבילות מגוונות וסבירות מבחינת עלותן וההיצע לציבור".