האוצר הכין תוכנית אסטרטגית להחלפתו של כלל צי הרכב של הממשלה והמשטרה בעלות של 1.1 מיליארד שקל

תחזוקת כלי הרכב תתבצע באמצעות חברת הביטוח הממשלתית "ענבל", שאינה כפופה לחוק המכרזים ; המינהל יפרסם מכרז לרכישת כ-1,000 כלי רכב עם מנועים בנפח 1.4 ל' שמיועדים בעיקר למשטרה

בתום חוזה ליסינג, שנמשך שלוש שנים, נערך בימים אלה מינהל הרכב הממשלתי לחידוש צי הרכב באמצעות רכישה וניהול עצמי של כלי הרכב. ל"גלובס" נודע כי המינהל, שכפוף לאגף החשב הכללי, הכין תוכנית אסטרטגית להחלפה ורענון הדרגתי של כל צי הרכב של הממשלה והמשטרה, שנאמד בכ-11 אלף כלי רכב, בשווי כולל של כ-1.1 מיליארד שקל.

בשלב הראשון צפוי כנראה המינהל לפרסם מכרז לרכישת למעלה מ-1,000 כלי רכב עם מנועים בנפח 1.4 ליטר, שמיועדים בעיקר למשטרה ולהחלפת כלי רכב, שיחזרו בחודשים הבאים לחברות הליסינג. המינהל ירכוש גם אלפי כלי רכב משפחתיים בנפח 1.6 ליטר אולם לפחות בשנתיים הקרובות כשהרכש של כלי רכב אלה יהיה על בסיס החוזה הקיים עם דלק רכב , שקיימת אופציה להאריכו בשנתיים נוספות, ולא על בסיס מכרז חדש.

יצוין כי מכרזי הצטיידות רבים של הממשלה נדחו עד כה בשל פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים מ-2006, שקבעה כי המדינה חייבת לפצל בין מכרזים לרכישת כלי רכב לבין מכרזים לתחזוקת כלי הרכב. הפסיקה ניתנה בעקבות עתירתם של איגוד המוסכים ויבואני חלפים, שטענו כי הנוהג של המדינה לרכוש מהיבואנים "בחבילה אחת" גם את כלי הרכב החדשים וגם את חוזי התחזוקה ארוכי הטווח שלהם מנוגדת לחוק המכרזים ומונעת השתתפות של ספקי שירותים חיצוניים. בית המשפט קיבל כאמור את עתירתם ואף ביטל באותה שנה את המכרז להצטיידות ברכבי שרים.

ל"גלובס" נודע כי אגף החשב הכללי, שממונה על מינהל הרכב הממשלתי, גיבש כחלק מההערכות לרכש החדש שיטה מקורית לעקוף את פסיקת בית המשפט ולהימנע מהצורך לפצל מכרזים. בשיטה החדשה יבוצע הרכש על ידי מינהל הרכב הממשלתי אולם שירותי תחזוקת כלי הרכב ירכשו על ידי חברת הביטוח הממשלתית "עינבל", שאינה כפופה לחוק המכרזים ותשמש לצורך העניין כספק שירותים חיצוני למדינה. ענבל היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של ממשלת ישראל ועיקר עיסוקה באספקת שירותי ייעוץ וכיסוי ביטוחי ושירותים פיננסיים עבור ממשלת ישראל והגופים שבשליטתה. לגלובס נודע כי החברה החלה להיערך לאחרונה לקראת הפרויקט וגייסה עבורו כוח אדם.

מקורות באיגוד המוסכים אומרים כי אם יתברר, שמדובר ב"תרגיל עוקף בית משפט" שנועד למנוע התמודדות של גופים חיצוניים על חוזי התחזוקה עשוי האיגוד לנקוט באמצעים משפטיים.