עוף העמק עובר למסלול המשפטי: "נסתם הגולל על אפשרות העברת המפעל לידיים אחרות"

להערכת ההסתדרות, רמי לוי, שהתעניין ברכישת המפעל תמורת 10 מיליון שקל, לא יגיש הצעת רכישה בשלב זה - ובהסתדרות מסבירים כי הדרך היחידה למנוע את סגירת המפעל ופיטורי עובדיו תהיה דרך כינוס נכסים או פירוק

ההסתדרות החליטה היום (ד') כי ההתמודדות הטובה ביותר עם סכנת הסגירה של מפעל "עוף העמק" ברמת-ישי תהיה באמצעות הליך משפטי. בדומה להערכה שפורסמה לראשונה ב"גלובס" בתחילת השבוע, בהסתדרות מסבירים כי הדרך היחידה למנוע את סגירת המפעל ואת פיטוריהם של 200 העובדים תהיה באמצעות כינוס נכסים או פירוק.

אלא שבינתיים מסתבר כי מישהו אחר הקדים כבר את ההסתדרות. ל"גלובס" נודע כי כבר ביום ראשון האחרון מונה רו"ח ארנון כרם לתפקיד חוקר מטעם רשם האגודות השיתופיות, כדי לבחון את הצורך בפירוק המפעל - זאת ככל הנראה בעקבות בקשה מטעם האגודה השיתופית של משקי עמק-יזרעאל, שהיא בעלת השליטה במפעל.

בקשה זו מחזקת את ההערכות המוקדמות של גורמים בהסתדרות, שטענו מזה למעלה משבוע כי בעלי המפעל מעדיפים הליך משפטי ואף ממסמסים במכוון מגעים לרכישת המפעל.

בהסתדרות מסבירים עמדה זו בכך שהאגודה השיתופית העמידה בעבר הלוואה בסך כ-13 מיליון שקל עבור המפעל, וזאת בתמורה לשיעבוד הקרקע. כעת, כך נטען, מבקשת האגודה להבטיח לעצמה את מלוא ההלוואה, לאור העובדה כי בהליך משפטי היא צפויה לקבל מעמד של נושה מועדף.

"למעשה נסתם הגולל על האפשרות של העברת הבעלות על המפעל לידיים אחרות, מפני שאף משקיע אינו מתכוון לכסות את מלוא החוב", טוען היום זאב חושינסקי, יועצו הכלכלי של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. על-פי הערכה זו, גם רמי לוי, הבעלים של רשת השיווק שהתעניין ברכישת המפעל תמורת 10 מיליון שקל, לא יגיש הצעת רכישה בשלב זה.

אתמול (ג') נפגשו נציגי ההסתדרות עם רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, והתבשרו כי בכוונתו למצות את כל האפשרויות להפעלת המפעל כעסק חי לרבות העסקת העובדים. יחד עם זאת, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שי תקן, מבהיר כי ההסתדרות לא תפסול במקרים מסוימים הליך משפטי מחוץ למסגרת של רשם האגודות השיתופיות: "אם הרשם יוציא צו פירוק, נשתף פעולה אך ורק על-פי שיקולים של טובת העובדים".

זה היום ה-11 שעובדי עוף העמק מתבצרים בשטח המפעל, ובסביבתם מספרים כי הם עייפים ומרוטים מהמאבק. חצי נחמה מבחינתם היא העובדה שזכו השבוע, מעט באיחור, למשכורת חודש פברואר.