רמי לוי מציב תנאים לרכישת עוף העמק: "אשקיע 10 מיליון שקל אם המדינה תשקיע סכום דומה"

אמר את הדברים בדיון מיוחד בוועדת הכספים על עתיד המפעל ; החוב הכולל של עוף העמק לנושיה עומד על 47 מיליון שקל ; ההסתדרות: בעלי עוף העמק חייבים לוותר על חלק מהחוב כדי לאפשר את העסקה

"אני מוכן להיכנס לנעליים של בעלי עוף העמק בתנאי שהמדינה תעזור לנו"- כך אמר היום (ב') רמי לוי, הבעלים של רשת "רמי לוי שיווק השקמה". לוי, המתעניין ברכישת המפעל, אמר את הדברים בדיון מיוחד שכינסה ועדת הכספים של הכנסת על עתידו של המפעל. לוי הבהיר כי הוא מוכן לרכוש את המפעל תמורת 10 מיליון שקל, וזאת בתנאי שהמדינה תשקיע 10 מיליון שקל נוספים.

לטענת לוי, החוב הכולל של עוף העמק לנושיה עומד על 47 מיליון שקל, אולם אם יוחזר למפעל 24 מיליון שקל שניתנו לחברת הבת "עוף טבע מהעמק" - יעמוד החוב על 23 מיליון שקל בלבד. לוי ציין עוד כי לאחר רכישת המפעל, ישקיע 15 מיליון שקל נוספים לפיתוח ולתפעול העסק. "אם לא היה החוב, המפעל לא היה מגיע למצב הזה. אי-אפשר להפעיל כך עסק כזה", הוסיף לוי.

נציג הבעלים של עוף העמק, שוקי עוגן, הודיע בדיון כי הוא מוכן לאפשר למשקיע חיצוני להיכנס לנעליו, אולם זאת בתמורה לכיסוי מלוא החוב - סכום של 47 מיליון שקל, כאמור.

יצויין כי הבעלים של עוף העמק, אגודה שיתופית המאגדת 14 מושבים וקיבוצים בעמק-יזרעאל, הם למעשה גם אחד הנושים של המפעל - זאת בעקבות הלוואות בעלים שהזרימו למפעל בתמורה לשעבוד הקרקע.

זאב חושינסקי, יועצו הכלכלי של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, טען בדיון כי כדי שיהיה סיכוי להצלת המפעל, על האגודה השיתופית שמחזיקה במפעל לוותר על חלק מהחוב של המפעל כלפיה. עוד ציין חושינסקי כי אותו חוב שחייבת למפעל חברת הבת "עוף טבע מהעמק" הוא למעשה "חוב אבוד" אותו לא ניתן להשיב.

גורמים בהסתדרות שבו וטענו היום כי עמדתם של הבעלים מוכיחה שוב כי הם אינם ששים לעסקה, אלא מעוניינים יותר מכל להחזיר לעצמם את החובות. מסיבה זאת הגיעו בהסתדרות למסקנה כי אין מנוס כנראה מהליכה למסלול של כינוס נכסים, שיאפשר הפעלה זמנית של המפעל עד לביצוע עסקת רכישה. מחר (ג') יפגשו נציגי ההסתדרות עם רשם האגודות השיתופיות, כדי לדון בהליך המשפטי.

עובדי עוף העמק, שמתבצרים זה היום התשיעי ברציפות בשטח המפעל, הפגינו היום מול ועדת הכספים וקראו להתערבותה של המדינה. יו"ר ועד העובדים, מוטי סער, אמר במהלך הדיון כי רבים מהעובדים מבוגרים, וכי בהיעדר אלטרנטיבה תעסוקתית באזור הם ייאלצו להישאר מובטלים.

ח''כ ראובן ריבלין, היו''ר הזמני של ועדת הכספים, אמר כי "מעורבותה של ועדת הכספים במשבר עוף העמק היא חיונית ונצרכת. עם זאת, עלינו להיות זהירים ולא להטיל על האוצר איזושהי אחריות, ולא עקיפה, למשבר שנוצר".

ריבלין הוסיף כי "לוועדת הכספים יש אחריות לתקציב המדינה, וכל משענת שניצור חייבת להתחשב במגבלות של התערבות המדינה ומסגרת התקציב, על מנת שלא תהיה משענת קנה רצוץ".