קליין: "אנו נמצאים בראשיתו או באמצעו של מיתון. מתי נראה את הסוף? כנראה שלא ב-2009"

גלובס tv נגיד בנק ישראל לשעבר: "אין בעיה לאחד את הפיקוח על השירותים הפיננסים תחת קורת הגג של בנק ישראל; לשם כך צריך להבטיח את עצמאותו של בנק ישראל"

"לכל מיתון יש מספר תופעות לוואי, אותן ניתן לזהות גם במיתון הנוכחי. אנחנו נמצאים בראשיתו או אמצעו של מיתון. מתי נראה את הסוף? האם ב-2009? התשובה היא כנראה שלא", כך אמר הבוקר (ד') דוד קליין, נגיד בנק ישראל בעבר ויו"ר הדירקטוריון המייעץ של מיטב, בכנס למגזר העסקי אותו קיים בית ההשקעות. "לא נצא ממנו השנה, משום שאופיו הוא שצריך לטפל בבעיות עמוקות מאוד שיש בעולם, בעיקר בארה"ב", הוסיף קליין.

קליין התייחס בדבריו לבעיית האג"ח הקונצרניות ומחזור החובות. "הבעיה איננה רק של קופות הגמל או הפנסיה, היא תתגלגל גם לפתחם של הבנקים. הממשלה צריכה לאפשר התארגנות של כל הנושים מול הגופים הללו ולאפשר מחזור חלק של החוב של הקונצרנים", טען.

קליין קבע את הקווים האדומים שאין לחצותם בטיפול במשבר הנוכחי. "צריך לשמור ככל האפשר על מנגנון השוק, לא להגזים בגידול חובות הממשלה ולא לחקות את ארה"ב בתחום זה", אמר. "זה נכון גם לבנק ישראל. להזרים נזילות בכמויות שעושה הבנק המרכזי בארה"ב הוא דבר שצריך לבחון אותו היטב. בכלל לא בטוח שנזילות עודפת במשק הישראלי תפתור את מחנק האשראי וצריך לבחון היטב את השלכות הזרמת הנזילות. הזרמה בלתי מבוקרת לא תביא תועלת".

"לטפל בחוק בנק ישראל"

באשר לכלים בהם צריכה להשתמש הממשלה, טען קליין כי שוק העבודה, שוק ההון והתשתיות הפיזיות צריכות להיות במוקד הממשלתי. "אחר כך צריך לטפל במדיניות המאקרו-כלכלית הן בתקציב והן במדיניות המוניטרית", הוסיף.

בהתייחסו למדיניות המאקרו-כלכלית טען קליין, כי צריך לדאוג שהגירעון בתקציב לא יעלה מעל למתחייב מהשפעת המייצבים האוטומטיים. קליין ביקר בעניין זה את תוכניתו של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, להפחית את המסים במשק. "אין צורך להוריד מסים נוספים, שרק יגרמו לגידול בחיסכון ולא בצריכה", אמר. "צריך להמתין עם הורדת המסים עד לזמני היציאה מהמיתון. צריך לדחות הפחתות מסים יזומות לתקופה שבה יהיה לכך טעם".

קליין אף ביקר את מנגנוני השכר האוטומטיים במגזר הציבורי. "השכר במגזר הממשלתי צומח מדי שנה, בלי קשר לשום דבר. את האלמנטים הללו צריך לדחות בשנת 2009 - לא לתת לשכר לגדול בכלל, כולל הצמדות למיניהן. צריך לנהל את המדיניות החברתית על פי סדר עדיפויות הגיוני", אמר.

"הגיע הזמן לטפל בחוק בנק ישראל שאינו מותאם למציאות הנוכחית", הוסיף קליין. "אין בעיה לאחד את הפיקוח על השירותים הפיננסים תחת קורת הגג של בנק ישראל. לשם כך צריך להבטיח את עצמאותו של בנק ישראל", סיכם.